جعبه دندههای اتوماتیک، رانندگی در ترافیک شهری را بسیار آسان کرده و دارای انواع مختلفی است که هر شرکت بنابر نیاز از جعبه دندههای مختلف در محصولات خود استفاده میکند.
پس از ساخت جعبه دندههای اتوماتیک سیستمهای نوینی مانند تیپ ترونیک، شیفت ترونیک و … به آن اضافه شد که هر کدام دارای مکانیزمی خاص هستند.
۱- مکانیزم پیوسته (CVT)
مکانیزم پیوسته حالتی است که زیاد رایج نیست و چرخ دندههایی که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند به صورت مخروطهای متداخل بر روی همدیگر قرار میگیرند و نمیتوان گفت که گیربکس در چه دندهای است .
۲-مکانیزم مرحله ای (سکوئنشال)
نوع دوم گیربکس ها، آن دسته ای هستند که سرعتشان به صورت مرحله ای عوض میشود به همین دلیل به آنها “سکوئنشال” میگویند.
گیربکس های معمولی برای کسانی که بخواهند سریع دنده عوض کنند ایجاد مشکل می کند و نیاز است که حرکت زیادی به اهرم دنده بدهند به همین دلیل مکانیزم تمام سکوئنشال راه حلی بود که اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی مورد استقبال قرارگرفت. در ضمن به دلیل جای کم کابین راننده F1فشردن یک یا دو دکمه، کاری راحت تر از جابجا کردن یک اهرم بود.
در این دنده ها برای تعویض سرعت، کافی است دکمه (+) را فشار دهید تا دنده یک سرعت (یک دنده) بالا برود و با فشردن (-) دنده یک سرعت پایین میآید (یعنی سنگین می شود).
چند سالی است که این مکانیزم جالب وارد دنیای اتومبیلهای تجاری شده و پورشه اولین بار آن را بر روی مدل ۹۱۱ نصب کرد و نام تجاری آن را Tiptronic نامید. به دنبال این کمپانی، شرکتهای دیگر چون ب ام و و کرایسلر با سیستمهای مشابه و با نام های Shiftronic و Geartronic به میدان آمدند.
تیپ ترونیک یک نوع مجرد از گیربکس اتوماتیک توسعه یافته توسط پورشه است و تنها بر روی خودروهای این شرکت و شرکتهای دارای مجوز استفاده میشود. یک گیربکس تیپ ترونیک میتواند مانند سایر گیربکسهای اتوماتیک رایج عمل کند و طر احی آن مانند دیگر گیربکسهای اتوماتیک است و مانند آن ها از مبدل گشتاور و مجموعه های خورشیدی استفاده می کند، اما این سیستم همچنین به راننده اجازه می دهد که به شیوه تعویض دنده ها تسلط داشته باشد.