اعلام جزئیاتی از موتورسیکلت چهارچرخ برقی «یوز»

در پی ابهامات مطرح شده پیرامون شماره‌گذاری اولین «موتورسیکلت چهارچرخ برقی» در کشور با نام تجاری یوز، گروه ساخت و توسعه فناوری‌های پاک‌ پاراکس موتورز مواردی را در پاسخ به برخی سوالات مطرح کرد.
 
گروه ساخت و توسعه فناوری‎های پاک‌ پاراکس موتورز در اطلاعیه ای اعلام کرد: نظر به سؤالات و ابهامات مطرح شده پیرامون شماره‌گذاری اولین «موتورسیکلت چهارچرخ برقی» در کشور با نام تجاری «یوز»، طرح موارد زیر ضروری به نظر می‌رسد:

۱- محصول یوز طبق تعریف استاندارد ملی به شمارهٔ ۷۵۵۸ و بند ۹۲ – ماده ۱ آیین‌نامهٔ‌ راهنمایی و رانندگی، با عنوان «موتورسیکلت‌ چهار چرخ» نام‌گذاری شده است.

۲- الزامات، مقررات راهنمایی و رانندگی، مدارک و پلاک تردد برای این محصول توسط پلیس محترم راهور تهیه و ابلاغ شده و تنها مجاز به تردد در معابر درون شهری است.

۳- شرکت پاراکس‌موتورز از ابتدا محصول یوز را با نام موتورسیکلت چهارچرخ (کوادروسایکل) معرفی کرده است و تعابیر به کار رفته جهت توصیف این محصول مانند «خودرو» نظر شخصی افراد بوده و موضع رسمی شرکت نیست. لازم به ذکر است که جدید بودن این دسته از محصولات و شباهت آن به خودرو و جامعیت کلمهٔ خودرو موجب استفادهٔ نادرست از واژهٔ‌ خودرو برای توصیف یوز شده است.

۴- تاکنون قیمت رسمی محصول از سوی شرکت پاراکس‌موتورز اعلام نشده است و تمام قیمت‌های مطرح شده در رسانه ها، گمانه‌زنی اشخاص بوده و مورد تائید این شرکت نیست. محصول یوز به صورت نسخه محدود تولید می‌شود و قیمت آن متناسب با این کلاس از تولید خواهد بود.

۵- محصول یوز بر پایهٔ‌ پلتفرم‌ متن‌باز محصول رنو توئیزی توسعه یافته است و بیش از ۸۰۰ قطعه از تقریباً ۱۰۰۰ قطعه آن با مشارکت بیش‌ از ۲۰۰ شرکت ایرانی طراحی، بازطراحی و تولید شده است و تعدادی از قطعات این محصول نظیر سلول باتری، الکتروموتور و شارژر از شرکت‌های معتبر قطعه‌ساز بین‌المللی تهیه شده است. از این‌رو چالش‌ تامین قطعات که گریبان‌گیر اکثر محصولات خارجی در ایران است متوجه محصول یوز نخواهد بود.

۶- پاراکس موتورز تعریف و معیار دقیقی از ایرانی بودن یک محصول در دسترس ندارد و در خصوص تمام ایرانی بودن محصول یوز ادعایی طرح نکرده است. با این‌حال، تیم تحقیق ‌و توسعه این شرکت در طی ۵ سال گذشته تلاش خود برای تولید قطعات این موتورسیکلت چهارچرخ در داخل کشور بکار بسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *