سیستم حمل‌ونقل آینده چه شکلی خواهد بود؟

در حمل‌ونقل آینده، سیستم‌های تشخیص رفتارهای دیگر خودروها و عابرین پیاده در خیابان نیز پیشرفته‌تر خواهند بود.

امروزه، جهان وارد عصر جدیدی از سیستم‌های حمل‌ونقل شده به‌طوری‌که شاهد حضور ماشین‌های خودرانی هستیم که سرنشین‌های خود را به مقاصدشان می‌رسانند. بااینکه تعداد این خودروهای بدون راننده(Self-Driving) هنوز چندان زیاد نیست، اما تخمین زده می‌شود تا ۱۵ سال آینده تعداد آن‌ها در جاده‌های جهان تا ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که سیستم‌های هوشمند رانندگی همانند سیستم کنترل سرعت تطبیقی، سیستم هشدار پیش از وقوع حادثه، ترمز اضطراری خودکار و سیستم هشدار خروج از خط‌کشی خیابان‌ها به قابلیت‌های عادی در اغلب ماشین‌ها تبدیل خواهد شد.

این صحنه‌های برآمده از فیلم‌های علمی-تخلیی در سایه‌ی اینترت اشیا (IoT) به زندگی بشر راه پیداکرده تا تجربه‌ای بی‌نظیر از فناوری را برای انسان رقم بزند. اینترنت اشیا را در همه‌جا می‌توان دید، از ساختمان‌های هوشمند، تلویزیون، یخچال و سیستم تهویه مطبوع هوشمند گرفته تا فناوری‌های سبز و خیلی موارد مشابه دیگر. اینترنت اشیا اتصال بین دستگاه‌های مختلف را مهیا و امکان ارسال و دریافت اطلاعات بین آن‌ها را ممکن می‌سازد. به‌طوری‌که با افزایش اتصالات درون خودرو، تجربه‌ی حضور در فضای داخلی خودرو نیز تعاملی‌تر و جذاب‌تر می‌شود. این در حالی است اکنون فقط می‌توان با سیستم‌های اطلاعات سرگرمی از شرایط آب‌وهوایی جاده مطلع شد و از مسیریابی هوشمند خودرو لذت برد؛ اما در آینده این تعامل و تجربه بسیار جذاب‌تر خواهد بود به‌طوری‌که رابط‌های کاربری داخل خودرو می‌توانند با تشخیص حالت‌های بدن راننده و چهره‌ی او قابلیت‌های مخصوص ماشین، خانه یا محل کار را برای فرد فراهم کنند.

درواقع تکنولوژی جدیدی به نام اینترت رفتارها IoB درحال‌توسعه یافتن است که روی رفتارهای انسان تمرکز دارد. IoB به رفتارهای انسان در رابطه با اینترنت مربوط است. به این صورت که رفتارهای انسان در فضای اینترنت را تشخیص می‌دهد، تحلیل می‌کند و بر اساس آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. اما ارتباط این فناوری به صنعت خودروسازی چیست؟ در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

اینترت رفتارها IoB در سیستم حمل‌ونقل آینده
نرم‌افزارها در آینده‌ی خودروها نقش بسیار پررنگی دارند. چون در آینده، تجربه‌ی رانندگی افراد فقط به برند ماشین آن‌ها مربوط نیست و فناوری‌های استفاده‌شده در داخل خودروی آن‌هاست که می‌تواند تعیین‌کننده‌ی کیفیت برتر باشد. در همین راستا نیز داده‌های اینترنت رفتارها می‌تواند به بهبود عملکرد نرم‌افزارهای خودرو کمک کند. اطلاعاتی که از رفتارهای راننده گردآوری و تحلیل می‌شود برای تولید محصولات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و ارائه‌ی خدمات بهتر از طرف خودروسازان بسیار حائز اهمیت است.

درواقع باید گفت، IoB در آینده می‌تواند رفتار راننده و سرنشینان را تغییر دهد و سبک زندگی جدیدی برای آن‌ها بسازد. در این راستا نیز شرکت راهکارهای قطعات خودروی ال‌جی با درک این مسئله و بر اساس خلاقیت‌های همیشگی خود، درحال‌توسعه قطعات خودرویی متفاوت و جدیدی است. ازجمله می‌توان به تجهیزات اطلاعات سرگرمی (Infotainment)، CID، Telematics، ابزار شارژ وایرلس و موارد مشابه بر اساس تکنولوژی‌های مختلف تشخیص چهره، تشخیص صدا و کنترل حرکتی اشاره کرد. ال‌جی الکترونیکس بر این اعتقاد است که با توسعه قابلیت‌های جدید برای خودروها می‌توان سبک جدیدی از رانندگی را برای انسان‌های آینده رقم زد.

علایق رانندگی راننده
Telematics درواقع یک فناوری ارتباطی اطلاعات خودرو است که ماشین را به اینترنت متصل می‌کند. فناوری Telematics ال‌جی قادر است اطلاعات مختلفی همانند عادات رانندگی راننده یا الگوهای ترجیحات رانندگی او را جمع‌آوری کند. این نوع داده های رفتاری در ترکیب با دیگر اطلاعات شخصی افراد همانند سن، جنسیت و سوابق رانندگی می‌تواند اطلاعات جدیدی ایجاد کنند. با در دست داشتن چنین داده‌هایی می‌توان گروه‌های مختلفی از راننده‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و عادت‌های مشترکشان را به یک دسته‌بندی کلی تبدیل کرد. به‌طور مثال، می‌توان به‌طور تقریبی اعلام کرد مردهایی که در دهه‌ی ۲۰ سالگی خود هستند آخر هفته‌ها از چه قابلیت‌های خودرو بیشترین استفاده رادارند؟ یا مثلاً زنان ۳۰ ساله در هوای بارانی چگونه رانندگی می‌کنند؟ تحلیل و بررسی این اطلاعات به صنایع خودروسازی کمک می‌کند تا قابلیت‌های خودروهای خود را بر اساس نیازهای واقعی افراد در شرایط مختلف بهینه‌سازی کنند.

تشخیص چهره راننده و کنترل حرکتی
از دیگر فناوری‌های جذابی که در آینده‌ی سیستم حمل‌ونقل بشر می‌توان دید، تکنولوژی‌های بدون نیاز به لمس دست است که با عنوان Touchless شناخته می‌شوند. این سیستم‌ها به‌صورت خودکار با تشخیص حالت چهره‌ی راننده یا حرکات بدن او می‌توانند فرمان‌های راننده را اجرا کنند. به این صورت که با دوربین‌های نصب‌شده در خودرو، می‌توانند تشخیص دهند که اکنون باید استارت بزنند، صدای ضبط را زیاد یا کم کنند یا تماس تلفنی برقرار کنند. برای بهره‌مندی از این قابلیت در ماشین‌های آینده، کارشناسان روی حالت‌های مختلفی از حرکات دست و صورت انسان، داده‌هایی را برنامه‌ریزی کرده‌اند. به این صورت که راننده می‌تواند باحالت‌های مختلف انگشتان دست مثل کشیدن، فشار دادن یا با حرکات مردمک چشم، به خودروی هوشمند خود فرمان برقراری تماس تلفنی یا مسیریابی بدهد.

تشخیص صدای راننده
در حال حاضر هم امکان دادن دستورات صوتی به ماشین برای کاربر وجود دارد؛ اما در ماشین‌های آینده می‌توان با خودرو صحبت دوطرفه داشت. مثلاً از ماشین خود پرسید که آیا فردا قرار است باران ببارد؟ آیا راه سریع‌تری برای رسیدن به بزرگراه وجود دارد؟ نزدیک‌ترین کافه به من کجاست؟ ماشین آینده هم از طریق اینترنت، به راننده پاسخ‌های کامل و موثق ارائه می‌دهد.

تحلیل رفتار ماشین‌های دیگر و عابرین پیاده
در حمل‌ونقل آینده، سیستم‌های تشخیص رفتارهای دیگر خودروها و عابرین پیاده در خیابان نیز پیشرفته‌تر خواهند بود. به این صورت که بر اساس سرعت ماشین، گردآوری اطلاعات لحظه‌ای از جاده، تخمین فاصله از خودروهای کناری، تشخیص خط‌کشی خیابان و پیش‌بینی رفتار عابرین پیاده می‌توان پیش از وقوع هر حادثه‌ای از آن پیشگیری کرد. چون ماشین در چنین وضعیتی به راننده هشدار می‌دهد که مثلاً چند دقیقه‌ی دیگر یک نفر از جلوی خودرو عبور خواهد کرد.

اهمیت حفظ محیط زیست در خودروهای آینده
یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر به دغدغه‌ی بسیاری از کارخانه‌های تولیدی جهان تبدیل‌شده است، ضرورت حفظ محیط زیست است. بر همین اساس، بسیاری از خودروسازان درحال ‌توسعه بسترهای لازم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن ناشی از تولیدات خود هستند. یکی از راهکارهای محیط‌زیستی برای سیستم حمل‌ونقل آینده، افزایش تولید خودروهای برقی (EV) و خودران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *