سیستم خنک کننده خودرو همانطور که از اسم آن پیدا است، وظیفه خنک کردن موتور و قطعات متحرک پیشرانه را دارد که خرابی آن باعث آسیب های جدی به خودرو می‌شود.

پیشرانه خودرو و قطعات دیگر آن از جنس آلیاژهای فلزی مختلف ساخته شده اند. از آنجا که این قطعات متحرک هستند و این حرکت با سایش و اصطکاک همراه است، موجب تولید گرما می‌شود.

سیستم خنک کننده در خودرو برای همین است که اجاره ندهد گرمای پیشرانه و قطعات کارکردی آن از یک دمای معین بیشتر شود. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است پیشرانه شما دچار آسیب‎های جدی شود و هزینه های سنگینی برای شما داشته باشد. برای همین بررسی کارکرد صحیح اجزای این سیستم بسیار مهم است.

خودروهای قدیمی از کاربراتور برای خنک سازی و خودروهای جدید از سیستم رادیاتور بهره می‌برند.

اجزای اصلی این سیستم به صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

فن خنک کننده: وظیفه به جریان انداختن هوا به منظور خنک کردن آب درون رادیاتور را دارد.

موتور فن : وظیفه به حرکت درآوردن فن را دارد.

رادیاتور: آبی که در درون موتور می‌چرخد و گرمای آن را می‌گیرد، به درون رادیاتور وارد می‌شود و مجددا خنک می‌شود.

پمپ آب : وظیفه آن ایجاد فشار در سیستم و حرکت آب در مسیر است.

ترموستات: با توجه به حرارت، مسیر آب را در خودروها باز و بسته می‌کند.

لوله های آب: مسیری برای عبور آب از قسمت‌های مختلف درون موتور و جذب گرمای ناشی از کارکرد آن.