مک‌لارن در هفتهٔ مونتری امسال برای طرفداران خود یک شگفتی داشت. این شرکت از هایپرکاری بنام سولوس GT پرده‌برداری کرده که از خودروهای مسابقه‌ای چرخ باز الهام گرفته است. البته این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ با نام اولتیمیت ویژن گرن توریسمو در بازی گرن توریسمو دیده شد اما حالا وارد دنیای واقعی شده است. سولوس GT یک هایپرکار تک‌نفرۀ مخصوص پیست است که تنها ۲۵ دستگاه از آن ساخته می‌شود.

این هایپرکار چشمگیر به یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز شده که تا ۱۰ هزار rpm دور می‌گیرد و ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به گفتهٔ مک‌لارن، این خودرو در کمتر از ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا خواهد کرد. انتقال نیروی پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ سکوئنشال صورت می‌گیرد که سیستم تعلیق عقب به آن متصل شده است.

سولوس کمتر از یک تن وزن دارد اما طراحی بدنهٔ آن می‌تواند بیش از ۱۲۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید کند. برای تولید چنین داون‌فورس عظیمی، چرخ‌ها با غلاف‌های آئرودینامیک احاطه شده‌اند و اسپلیتر جلو هم هوا را به تونل‌های زیر خودرو برای ایجاد اثر زمین می‌فرستد. همچنین رادیاتورهای پیشرانه هم در ساید پادها نصب شده‌اند که بخشی از گلگیرهای عقب هستند. سیستم تعلیق این هایپرکار مخصوص پیست در هردو محور از نوع دو جناقی است اما در جلو از کمک‌فنرهای پوشراد و در عقب از نمونه‌های پولراد استفاده شده است.

همان‌طور که گفته شد، سولوس فقط ظرفیت حمل یک نفر را دارد که با حرکت کاناپی به سمت جلو می‌تواند وارد کابین شود. تمام ۲۵ دستگاه این خودرو به سفارش خریداران ساخته می‌شود و مک‌لارن صندلی و موقعیت ثابت راننده را برای هر شخص به‌طور اختصاصی قالب‌گیری می‌کند. همچنین مثل خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک، روی غربیلک فرمان خودرو هم کنترل‌ها و نشانگرهای موردنیاز برای پیست تعبیه شده است.

۲۵ خریدار این خودرو یک لباس مسابقه‌ای مورد تأیید فیا، کلاه ایمنی و هنس (محافظ سر و گردن) را هم دریافت خواهند کرد تا کاملاً تجربهٔ یک رانندهٔ مسابقه را داشته باشند. فرایند توسعهٔ سولوس هم‌اکنون در مرحلهٔ آزمایش‌های پیست قرار دارد و خریداران با حضور در جلسات رانندگی پروتوتایپ‌ها می‌توانند اطلاعاتی در مورد توسعهٔ خودرو ارائه کنند. هنگامی‌که این فرایند کامل شود، این افراد امکان حضور در رویدادهای پیست ویژه‌ای را خواهند داشت.

هم‌اکنون تمام ۲۵ دستگاه سولوس فروخته شده و هرچند قیمت آن اعلام نشده است اما شایعاتی به قیمت ۳.۵ میلیون دلاری اشاره کرده‌اند. همان‌طور که گفته شد، این خودرویی مخصوص پیست است و خریداران فقط می‌توانند با آن در پیست‌ها رانندگی کنند.