اتوبوس شهری زامیاد جدیدترین محصول شرکت زامیاد است که در نمایشگاه شیراز رونمایی شد و به زودی به بازار خودروهای کار و تجاری کشور اضافه می شود.
امروز و با افتتاح نمایشگاه خودروی شیراز، اتوبوس شهری زامیاد رونمایی شد. این اتوبوس شهری که در واقع محصولی از نشان فوتون چین است در کنار دیگر محصولات زامیاد در معرض بازدید عموم قرار گرفت. شرکت زامیاد محصولاتی مثل کارون، زاگرس و پادرا پلاس (در کاربری های مختلف) را هم به نمایشگاه شیراز آورده و علاقه مندان می توانند از این محصولات دیدن نمایند. لازم به ذکر است که علاقه مندان می توانند از ۲۳ تا ۲۷ خرداد ماه از این نمایشگاه بازدید کنند. در ادامه به بررسی مشخصات اتوبوس شهری زامیاد می پردازیم.
ابعاد و مشخصات فنی اتوبوس شهری زامیاد
اتوبوس شهری زامیاد ۱۲ متر طول، ۲,۵۵۰ میلیمتر عرض، ۳,۱۸۲ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری در این اتوبوس ۵,۹۰۰ میلیمتر است. وزن ناخالص این اتوبوس ۱۹ هزار کیلوگرم و وزن خالص آن ۱۲,۳۰۰ کیلوگرم است. پیشرانه این اتوبوس ۹.۵ لیتر ۶ سیلندر کامینز است که توان تولید ۳۴۰ اسب بخار قدرت (در دور ۱,۹۰۰ rpm) و ۱,۵۰۰ نیوتن متر گشتاور (بین دورهای ۱,۱۰۰ تا ۱,۵۰۰ rpm) را دارد. قدرت از طریق گیربکس اتوماتیک به چرخ ها می رسد و ریتاردر هیدرولیکی را در این اتوبوس داریم. تعلیق در جلو و عقب از نوع بادی است و قابلیت تنظیم ارتفاع الکترونیکی را هم در این خودرو داریم که برای یک اتوبوس شهری بسیار کاربردی است.

ظرفیت ۳۲ نفره در داخل
در داخل اتوبوس شهری زامیاد صندلی راننده از نوع پنوماتیک بوده و ظرفیت مسافرین در حالت نشسته ۳۲ نفر (بهمراه دو ویلچر) و ۴۸ نفر در حالت ایستاده است و این ظرفیت با توجه به ابعاد این اتوبوس فضای قابل قبولی را به مسافرین شهری این خودرو می دهد. اتوبوس زامیاد به عنوان یک انتخاب شهری امکانات نسبتا خوبی نظیر مانیتور رنگی ۷ اینچ، دوربین داخل و خارج، دو دریچه اضطراری خروجی، سنسور بسته بودن درب ها، تنظیم برقی آینه ها، شیشه های جانبی دوجداره، سیستم تهویه مطبوع و… را دارد.