استاندارد آلایندگی یورو 7 پایان موتورهای دیزلی خواهد بود

استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا به طور معمول با اسامی یورو شناخته می‌شوند و علاوه بر قاره سبز، در باقی نقاط جهان از جمله ایران به عنوان معیاری برای تصمیم‌گیری در مورد آلایندگی خودروها شناخته می‌شوند. جدیدترین استاندارد این حوزه یعنی یورو ۷، از سال ۲۰۲۵ به تمامی خودروسازان اروپا ابلاغ می‌شود و از سال ۲۰۲۶ لازم الاجرا خواهد بود.

استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا در هر دوره سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند و استاندارد یورو ۷ نیز مقدار مجاز تولید نیتروژن دی اکسید را به ۳۰ گرم در کیلومتر کاهش داده است. با توجه به این کاهش بی‌سابقه که در زمینه انتشار نیتروژن اکسید حاصل شده، طراحان موتورهای درون‌سوز دیزلی ناچار خواهند بود تا سیستم احتراق پیشرانه را از نو طراحی کنند. چنین کاری به زمان و هزینه زیادی نیاز خواهد داشت، از این رو انتظار می‌رود که موتورهای دیزلی به مرور از چرخه صنعت خودروسازی کنار گذاشته شوند.

استفاده از موتورهای دیزلی در طول دو دهه گذشته سبب شده بود تا قیمت تمام شده خودروها به طرز چشم‌گیری کاهش یابد. اما اکنون و با اجرایی شدن استاندارد یورو ۷ در آینده نزدیک، توسعه موتورهای دیزلی برای خودروهای ارزان قیمت و میان‌رده توجیه اقتصادی نخواهد داشت. همین مساله سبب می‌شود که خودروسازان به جای استفاده از موتورهای دیزلی، از موتورهای پلاگین هیبریدی استفاده کنند. هزینه توسعه و تولید یک پیشرانه دیزلی براساس استاندارد یورو ۷ بیشتر از توسعه یک پیشرانه پلاگین هیبریدی به همراه باتری است و بنابراین تغییر عمده‌ای را در صنعت خودروسازی شاهد خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *