طبیعت‌گردی با خودرو و راندن آن در مسیرهای ناهموار جنگل، دشت، کویر و… لذتی است که کمتر کسی موفق به تجربه آن می‌شود. قیمت نسبتاً بالای خودروهای مناسب برای این کار و نداشتن اطلاعات کافی در مورد راندن این نوع خودروها باعث شده تا بسیاری از مردم نتوانند لذت طبیعت‌گردی با خودرو را تجربه کنند.

در این مقاله از سری مقالات آموزش سعی داریم شما را با چند نکته مهم در مورد راندن خودروهای آفرود در مسیرهای صعب‌العبور آشنا کنیم تا اگر روزی موفق به تهیه یک خودروی آفرود و راندن آن در مسیرهای خارج از جاده شدید بتوانید در آنجا گلیم خود را از آب بیرون بکشید! با ما همراه باشید.

اصول و مبانی اولیه و پایه آفرود

خودروی خود را کامل بشناسید
بهتر است قبل از راندن خودرویتان در مسیرهای خارج از جاده آن را به طور کامل بشناسید؛ با تمام امکانات آفرودی خودرویتان آشنا شوید و چند بار آن‌ها در مسیرهای صاف و خلوت تست کنید تا کار کردن با آن‌ها را درست یاد بگیرید.

همچنین به زاویه ورود، خروج و ارتفاع خودرویتان دقت کنید تا بتوانید هنگام رانندگی در خارج از جاده، توانایی انتخاب مسیر درست را داشته باشید.

مسیر را از قبل بررسی کنید
سعی کنید قبل از عبور با خودرو از تپه، صخره و…، خودتان با پای پیاده محل را بررسی کنید تا بتوانید بهترین مسیر را برای عبور پیدا کنید.

تجهیزات جانبی لازم را همراه داشته باشید
شاید بیشتر تجهیزاتی که امروزه به‌صورت افتر مارکت بر روی خودروهای آفرود نصب می‎شود جهت زیباتر نشان دادن خودرو باشد؛ اما لوازمی مانند وینچ ماشینی، پروژکتور، پمپ باد الکتریکی، لاستیک مناسب، تسمه بکسل، بنزین اضافه و… حتی برای یک آفرود کوتاه هم لازم و ضروری است.

هرگز به‌تنهایی آفرود نروید
خراب شدن و یا گیرکردن خودرو به‌خصوص در مسیرهای گلی و مرطوب یا شنی پدیده‌ای کاملاً طبیعی است پس لازم است قبل از ورود به مسیرهای آفرودی یک یا چند خودروی دیگر را با خود همراه کنید تا بتوانید در مواقع نیاز از آن‌ها کمک بگیرید.

وجود یک همراه می‌تواند هنگام بروز حوادث غیرمترقبه مانند زخمی یا مصدوم شدن یکی از افراد گروه بسیار مؤثر باشد. همچنین او می‌تواند در مواقع لازم از خودرو پیاده شود و از بیرون به راننده مسیر درست حرکت را نشان دهد.

آماده بودن برای شرایط اضطراری
بهتر است قبل از شروع آفرود لوازمی مانند جعبه کمک‌های اولیه، لباس گرم، کفش مناسب، چراغ‌قوه، ابزار، نقشه، غذا و آب اضافی همراهتان باشد تا هنگام مواجه‌شدن با مشکلات آماده باشید.

آفرود در مسیرهای صخره‌ای، جنگلی و مرطوب:
فشار باید لاستیک‌ها را کم کنید تا لاستیک‌ها بتوانند تا حد ممکن شکل ناهمواری‌ها را به خود بگیرند و کشش و چسبندگی را افزایش دهند.

تا حد ممکن آهسته برانید. این کار باعث می‌شود خودرویتان حداقل آسیب را ببیند و احتمال گیرکردن خودرو در موانع کمتر شود؛ زیرا راننده می‌تواند هنگام مواجه‌شدن با مانع، بهترین راه عبور از آن را تشخیص دهد.

به منظورافزایش کشش در مسیرهای مرطوب و صخره‌ای قفل دیفرانسیل را فعال کنید.

در هنگام مواجه شدن با سرپایینی بهتر است در صورت وجود سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، آن را فعال کنید و بگذارید سیستم‌های الکترونیکی خودرو را کنترل کنند. (البته برای ایمنی بیشتر، بهتر است یک پای خود را آماده بر روی پدال ترمز قرار دهید تا در صورت نیاز سریع اقدام به ترمزگیری کنید.). در صورت عدم وجود این سیستم استفاده کمک سنگین پیشنهاد می‌کنیم.

حتماً قبل از عبور از رودخانه، خودتان عمق و سرعت جریان آب را بررسی کنید؛ زیرا اگر بی‌گدار به آب بزنید ممکن است خودرو با جریان آب شروع به حرکت کند و یا در آب فرو رود.

آفرود در مسیرهای شنی و ماسه‌‍‌ای:
هنگام گیر کردن به‌هیچ‌وجه بیش از حد گاز ندهید؛ چون این کار باعث بیشتر فرورفتن خودرو در ماسه و شن می‌شود. در این مواقع بهتر است از خودروی همراهتان کمک بخواهید یا سعی کنید وزن را بر روی چرخی که هرزگردی می‌کند، افزایش دهید.

سیستم کنترل کشش را خاموش کنید تا از ایجاد وقفه در فرایند انتقال قدرت در حین هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری شود.

سعی کنید دور موتور را همواره بالا نگه دارید تا هنگام مواجه شدن با تپه‌های بلند، قدرت و گشتاور مناسب را در اختیار داشته باشید.

فشار باد لاستیک‌ها را کم کنید تا چرخ‌ها کمتر در شن فرو روند .

سعی کنید در سرپایینی پارک کنید تا هنگام شروع به حرکت با مشکل مواجه نشوید.

قبل از واردشدن به یک شیب زوایای صحیح عبور را بررسی کنید و حتی‌الامکان چرخ‌های جلو را صاف نگه دارید تا احتمال فرورفتن خودرو در شن کمتر شود.