بررسی برق دزدی در خودرو و راه های برطرف کردن آن

“برق دزدی” اصطلاحی عامیانه و پرکاربرد در ادبیات تعمیرکاران خودروست و زمانی به کار برده می شود که که قطعه‌ای برق خودرو را هنگامی که خاموش است مصرف می کند و باتری خودرو را از کار می اندازد.

از تعریف عامیانه “برق دزدی” که بگذریم، به صورت حرفه ای اینگونه تعریفش می کنیم: اتصال نادرست یا وجود اشکال در سیستم برق‌رسانی، سبب کاهش ولتاژ شده، عملکرد درست و مناسب قطعه‌ای خاص را مختل می‌کند. از این کاهش ولتاژ یا اتصال موقت یا دائمی، با اصطلاح «برق دزدی» یاد می‌شود.

* معمولا سه عامل بیشترین نقش را در دزدی برق از خودرو ایفا می کنند:

– دزدگیر

– ضبط

– قفل مرکزی

بررسی برق دزدی در خودرو
راه اول: در این مواقع ابتدا سر باتری مثبت را باز می کنیم و بین باتری و سر باتری آمپرمتر قرار می دهیم تا ببینیم آیا واقعا برقی مصرف می شود؟چشم از آمپرمتر بر نمی داریم و همزمان فیوزها را می کشیم و جا می زنیم، اگر آمپرمتر ۰ را نشان داد یعنی از آن فیوز مشخص مشکل وجود دارد!

نکته: برق دزدی دیگری هم وجود دارد که به  کوئل و خرابی وایرها که جرقه مستقیم به بدنه می خورد و به شمع نمی رسد، مربوط می شود.

راه دوم: یک عدد لامپ کوچک ۱۲ ولت حدود ۲ تا ۳ آمپر از نوعی که معمولا پشت صفحه کیلومتر در داشبورد استفاده می شود تهیه کنید.

۱- کلید را از جاسوئیچی استارت خودرو بردارید.

۲- چراغ‌ها و وسایل برقی را خاموش کنید.

۳- کلیه درب‌های خودرو را ببندید.

۴- درپوش موتور( کاپوت) را بالا بزنید.

۵- در صورتی که خودرویتان دارای سیستم دزدگیر است کلید فشاری دزدگیر درپوش موتور را با وسیله ای به حالت فشرده قرار دهید، تا سیگنال باز بودن درب کاپوت ارسال نشود.

۶- کابل جریان منفی باتری را از محل اتصال آن به باطری جدا کنید.

۷- کابل جریان منفی را با دست به بدنه لامپ چسبانده و ته سربی مانند لامپ را به قطب منفی باتری بزنید.

برای مدت خیلی کوتاهی ( دو تا سه ثانیه ) لامپ بصورت خیلی ضعیف روشن شده و سپس خاموش خواهد شد. در نتیجه : خودرو در حالت ساکن برق دزدی ندارد.

اگر لامپ به صورت روشن باقی بماند یعنی خودرو برق دزدی دارد و اولین منبع ایراد احتمالا می تواند مربوط به سیستم دزد گیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *