تست گوزن نفس‌گیر پورشه تایکان کراس توریسمو

تنظیمات سیستم تعلیق تنها می‌تواند بخشی از وزن بالای یک خودرو را پنهان کند. به همین دلیل است که تست گوزن برای بررسی هندلینگ و قابلیت فرمان پذیری یک خودرو طراحی شده و اخیراً هم پورشه تایکان کراس توریسمو در آن شرکت کرده است. البته محصول جدید پورشه در این تست موفق نبوده اما خب نباید این گفته را به معنی شکست کامل تایکان کراس توریسمو در نظر گرفت.

یک خودرو برای پشت سر گذاشتن موفق این تست باید مسیر را با سرعت ۷۷ کیلومتر در ساعت و بدون خطا طی کند. در این ویدئو می‌بینیم که محصول الکتریکی پورشه پایداری خود را حفظ کرده اما بهترین سرعتش برای مانور پذیری و درعین‌حال عدم برخورد با مخروط‌ها ۷۴ کیلومتر در ساعت بوده است. موضوع جالب اینکه تایکان توربو S استاندارد با همین قدرت توانسته سرعت ۷۸ کیلومتر در ساعت را ثبت کند و این در حالی است که تایکان و تایکان کراس توریسمو پهنا و وزن تقریباً مشابهی دارند پس چرا چنین نتایج متفاوتی به دست آمده است؟

مجری به پهنای کراس توریسمو به عنوان یک چالش در مسیر نسبتاً کم‌عرض تست اشاره می‌کرد اما همان‌گونه که گفتیم پهنای این خودرو مشابه تایکان سدان است. در ویدئو گفته می‌شود کراس توریسمو از لاستیک‌های متفاوتی استفاده کرده و قبلاً نیز دیده‌ایم که لاستیک‌های متفاوت می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی روی هندلینگ یک خودرو بگذارند. ما نمی‌توانیم درباره آنچه که در این تست اتفاق افتاده قضاوتی داشته باشیم اما با توجه به اینکه کراس توریسمو یک کراس اوور اسپورت است بنابراین لاستیک می‌توانست برای استفاده در جاده‌های معمولی طراحی و متریال ساده‌تری داشته باشد.

این خودرو کمی قدبلندتر و سنگین‌تر از تایکان بوده اما اختلاف زیادی بین دو خودرو وجود ندارد. البته واضح است که هرچه ارتفاع خودرو از سطح زمین بیشتر باشد پنهان کردن وزن خودرو مشکل‌تر خواهد بود و این موضوع به ویژه درباره خودرویی الکتریکی همچون تایکان کراس توریسمو صدق می‌کند زیرا وزن این خودرو حدود ۲۴۰۴ کیلوگرم است.

در واقع تنها مشکل تایکان کراس توریسمو همین است. این خودرو در سرعت‌های بالا پایداری برجسته‌ای داشته و مجری هم پیش‌بینی پذیری و پایداری خودرو را می‌ستاید. در مقایسه با فورد موستانگ مک ای که قبلاً تست شده، محصول پورشه در تمامی مراحل تست پایدار باقی می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *