«انستیتو تحقیقات تویوتا» برای نخستین بار موفق به برنامه‌ریزی یک خودروی خودران شد که در پیست‌های بسته، توانایی دریفت کشیدن دور اجسام را دارد. نخستین دریفت بدون راننده جهان شاید شبیه بدلکاری‌های غیرکاربردی به‌نظر برسد، اما این دستاورد برای تویوتا جدی و مهم تلقی می‌شود. برای هدایت خودران این تویوتا، از سیستم‌ها و فناوری‌های پیچیده بسیاری استفاده شده است؛ فناوری‌هایی نظیر TRI (کنترل پیش‌بینی غیرخطی مدل).

از دست رفتن چسبندگی خودروها به‌ویژه در مسیر خیس، برفی یا یخ‌زده اتفاقی معمول به‌شمار می‌آید؛ اما این اتفاق گاهی در مسیرهای خشک هم رخ می‌دهد که نیازمند پاسخگویی فوری و گریزجویانه راننده است. تویوتا با آموزش به خودروهایش برای درک و رفع این موقعیت‌ها، به بهتر شدن سیستم پیشرفته کمک‌راننده خود کمک می‌کند.

آویناش بلاچاندران، مدیر ارشد توسعه TRI راننده‌محور، درباره این سیسیتم این‌گونه توضیح می‌دهد:

هدف ما در ساخت TRI، استفاده از فاوری‌های پیشرفته برای ارتقا و اعتلای توانایی انسان‌ها است، نه اینکه آن‌ها را با فناوری جایگزین کنیم. با این پروژه، ما در حال توسعه نواحی کنترل‌پذیر خودرو هستیم. هدف اصلی ایجاد سطح توانایی یک راننده حرفه‌ای مسابقه در مدیریت شرایط بحرانی و برای افراد عادی است.

تویوتا برای طراحی سیستم ایمنی این خودرو با «آزمایشگاه دینامیک دانشگاه استنفرود» همکاری داشته است. همچنین تا آنجا که توانسته است از متخصصان GReddy و راننده افسانه‌ای دریفت، کِن جیوشی، کمک گرفته است. تویوتا مدعی است که هدف آن، رساندن راننده معمولی به سطحی از کنترل است که جیوشی آن‌گونه خودرو را کنترل می‌کند.

دانشمند تحقیق و توسعه سیستم TRI، جاناتان جو، می‌گوید:

اگر یک راننده حرفه‌ای مسابقه در جاده‌ای خیس و مرطوب با یک پیچ روبه‌رو شود، احتمالا شروع به دریفت کشیدن می‌کند؛ اما بیشتر ما راننده‌های حرفه‌ای نیستیم! TRI تلاش می‌کند تا موانع سر راه را شناسایی کند؛ این سیستم می‌تواند در یک پیست بسته به‌صورت خودکار دور آن‌ها شروع به دریفت کشیدن کند.

خودروی دریفت-خودران تویوتا درحقیقت یک دستگاه سوپرای تقویت‌شده با کنترل فرمان، پیشرانه، کلاچ، جعبه‌دنده و ترمز تمام کامپیوتری است. این خودرو به‌گونه‌ای توسعه داده شده است تا شبیه خودروهای سری «فرمولا دریفت» گردد.

توانایی این سوپرا در دریفت، سیستم TRI را یک قدم به هدف نهایی خود که توسعه سطح رانندگی افراد عادی است، نزدیک‌تر می‌سازد. نرم‌افزار توسعه‌یافته برای این پروژه به‌منظور یافتن مسیری جدید، در هر ۲۰ صدم ثانیه محاسبات جدیدی انجام می‌دهد. به این ترتیب می‌تواند به‌خوبی پیرامون پیست تست تویوتا برای این پروژه، «تاندرهیل ریس‌وی» که ۳.۲ کیلومتر طول دارد، دریفت بکشد.