پس از گذشت دو ماه از نهایی شدن اولین مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی و حاشیه‌های پیرامون آن، در نهایت روز ۱۷ تیرماه در جلسه شورای رقابت، قیمت‌های پایه جدید به صورت مصوب اعلام شد که در این گزارش تغییرات قیمت‌های مصوب اول و قیمت‌های جدید مورد بررسی قرار گرفت.

پس از تصویب و افزایش قیمت خودروهای داخلی، در نخستین روزهای نیمه دوم فروردین ماه امسال، شورای رقابت تصمیم گرفت که برای اولین بار بر روی قیمت خودروهای مونتاژی هم دست بگذارد و تعیین‌کننده قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی باشد. این تصمیم در جلسه روز ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ شورای رقابت اتخاذ شد اما پروسه تصویب، یک ماهی به طول انجامید و پس از امروز و فرداهای بسیار شورای رقابت برای تعیین تکلیف این موضوع، در نهایت، قیمت خودروهای مونتاژی ۱۶ اردیبهشت ماه تصویب و یک روز بعد (۱۷ اردیبهشت ماه) اعلام شد.

موضوع اما به همین سادگی‌ها نبود، خودروسازان که قیمت‌های مصوب شورای رقابت را متناسب با هزینه‌های تولید نمی‌دانستند تا همین هفته گذشته هم از اجرای مصوبه شورای رقابت سرباز می‌زدند و قیمت‌های مصوب شورای رقابت را اجرایی نمی‌کردند؛ این خودروسازان نه‌تنها برای منتخبان مرحله نخست فروش یکپارچه خودروها با قیمت‌های خود، دعوتنامه واریز وجه ارسال می‌کردند که مرحله دوم را هم با همان قیمت تعیین شده توسط خود (قیمت کارخانه که بالاتر از مصوب شورای رقابت بود) برگزار کردند.

در این بین علیرغم اینکه وزارت صمت در نامه‌ای به شورای رقابت ضمن اشاره به بازخوردهای دریافتی از خودروسازان و بیان اینکه تعدیل‌ها در حوزه‌های محدودی اعمال شده است، خواستار بررسی بیشتر و دقیق‌تر در قیمت خودروهای مونتاژی شد؛ اما در این رابطه شورای رقابت، اعلام کرد که نظر شورا و کارگروه خودرویی این است که هر آنچه که تصمیم گرفته شده، به طور قطعی اجرا شود؛ اما چنانچه در فاصله دو تا سه ماه آینده، تغییراتی در صورت‌های مالی، نرخ ارز، قیمت‌ها و هزینه‌های تمام شده صورت گرفت، این موضوع دوباره در کارگروه خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از آن هم وزارت صمت وارد عمل شد و با برگزاری جلسه‌ای با پنج خودروساز خصوصی کشور و مسئولان وزارت صمت، ضوابط قیمت خودروهای مونتاژی را تعیین تکلیف کرد؛ خودروسازان هم مصوبه شورای رقابت را پذیرفته و ملزم به اجرای آن شدند؛ اما بازهم خبری از اجرا نبود.

در نهایت هفته گذشته، یکی از مسئولان شورای رقابت، توضیحاتی در مورد بررسی قیمت خودروهای مونتاژی ارائه و اعلام کرد: شورای رقابت در مورد خودروهای مونتاژی به صورت مستمر و روزانه جلسه دارد، در این جلسات اولویت با خودروهایی است که تاکنون قیمت آن‌ها اعلام نشده است؛ بر این اساس قرار شد که در جسله روز شنبه (۱۷ تیر ماه) قیمت خودروهای مونتاژی مجدد در دستور کار جلسه باشد و مورد بررسی قرار گیرد. 

بر اساس تغییرات صورت گرفته، کمترین میزان افزایش حدود ۴۹ میلیون تومان (۴۹ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۷۸۰ تومان) و بیشترین میزان افزایش بالغ بر  ۲۶۲ میلیون تومان ( ۲۶۲ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۳۲ تومان) بوده است.

طبق آنچه که مقرر بود، این جلسه روز شنبه ۱۷ تیر ماه برگزار شد که ماحصل آن، اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی و اعلام قیمت‌های جدید بود.

در مصوبه جدید شورای رقابت آمده است که در راستای اجرای ماده ۳-۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ، قیمت‌های محاسباتی محصولات مونتاژی که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که در جلسات کارگروه خودروی این شورا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، جمع‌بندی و پیشنهاد نهایی کارگروه مذکور در تاریخ ۶ و ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۲ سازمان یادشده به تصویب شورای رقابت رسید.

جدول زیر بر اساس مصوبه اول این شورا در ۱۶ اردیبهشت ماه و مصوبه روز گذشته، در تعیین قیمت پایه خودروهای مونتاژی تهیه شده است.

شرکت  نام محصولقیمت مصوب (ریال) ۱۴۰۲/۰۲/۱۶قیمت مصوب (ریال) ۱۴۰۲/۰۴/۱۷میزان افزایش قیمت (ریال)درصد افزایش
 مدیران‌خودروتیگو ۷ پرو۱۰.۰۹۷.۴۵۱.۷۴۳۱۲.۶۶۵.۲۵۰.۲۴۰۲.۵۶۷.۷۹۸۴۹۷۲۵
مدیران‌خودرو  FX پریمیوم۱۵.۳۲۶.۸۰۱.۳۲۴
مدیران‌خودروتیگو ۸ پرو۱۴.۸۳۲.۷۵۹.۹۸۱۱۵.۹۳۰.۷۵۱.۶۳۸۱.۰۹۷.۹۹۱.۶۵۷۷
مدیران‌خودروتیگو ۸ پرومکس۲۱.۱۶۸.۲۸۶.۱۷۳
مدیران‌خودروآریزو ۵ توربو IE۷.۳۵۳.۹۹۳.۹۳۰۹.۱۷۴.۲۴۵.۷۴۶۱.۸۲۰.۲۵۱.۸۱۶۲۵
مدیران‌خودروآریزو ۶ پرو۱۰.۲۴۳.۷۵۷.۹۰۴۱۰.۹۹۴.۸۱۳.۸۸۸۷۵۱.۰۵۵.۹۸۴۷
مدیران‌خودرو MVM X۲۲ MT۴.۸۴۵.۳۲۳.۶۹۴۶.۱۳۷.۵۳۶.۳۸۲۱.۲۹۲.۲۱۲.۶۸۸۲۶
مدیران‌خودرو MVM X۲۲ پرو۶.۴۶۵.۱۲۸.۳۶۱۷.۷۲۷.۷۰۳.۲۰۹۱.۲۶۲.۵۷۴.۸۴۸۲۰
مدیران‌خودروMVM X۵۵ پرو۹.۸۳۹.۲۶۸.۱۸۳۱۱.۰۹۴.۳۴۱.۷۵۰۱.۲۵۵.۰۷۳.۵۶۷۱۳
کرمان‌موتورجک J۴۵.۵۲۵.۹۳۵.۹۶۵۶.۸۵۱.۹۳۳.۲۵۶۱.۳۲۵.۹۹۷.۲۹۱۲۴
کرمان‌موتورجک S۳۶.۳۲۲.۲۸۹.۲۸۷۸.۰۴۵.۶۱۹.۳۰۰۱.۷۲۳.۳۳۰.۰۱۳۲۷
کرمان‌موتور جک S۵۹.۹۲۱.۴۷۶.۷۴۶۱۱.۰۳۶.۱۲۴.۷۹۳۱.۱۱۴.۶۴۸.۰۴۷۱۱
کرمان‌موتور KMC K۷۱۱.۳۷۶.۷۰۵.۲۴۷۱۳.۸۲۹.۱۲۶.۳۳۲۲.۴۵۲.۴۲۱.۰۸۵۲۲
کرمان‌موتور KMC J۷۱۱.۲۴۷.۲۱۵.۰۰۰
 بهمن‌موتور ریسپکت۸.۵۹۰.۰۱۲.۱۹۵
بهمن‌موتوردیگنیتی پرایم۸.۴۳۱.۹۳۶.۲۸۳۱۱.۰۳۸.۶۶۳.۲۶۷۲.۶۰۶.۷۲۶.۹۸۴۳۱
بهمن‌موتوردیگنیتی پرستیژ۱۲.۹۱۰.۴۲۵.۴۸۳
بهمن‌موتورفیدلیتی۷.۲۸۶.۵۹۷.۳۶۰۹.۹۱۰.۸۲۷.۶۸۵۲.۶۲۴.۲۳۰.۳۲۵۳۶
بهمن‌موتورفیدلیتی ۷ نفره۱۰.۱۳۶.۶۵۳.۵۲۶
فرداموتوردانگ‌فنگ SX۵۶.۴۵۷.۳۰۷.۷۲۴۸.۰۰۳.۸۳۲.۹۱۰۱.۵۴۶.۵۲۵.۱۸۶۲۴
فرداموتورFMC T۵۸.۹۶۵.۳۲۴.۳۹۶۱۰.۸۷۰.۳۵۹.۳۵۴۱.۹۰۵.۰۳۴.۹۵۸۲۱
فرداموتورFMC M۴۱۶.۱۱۹.۶۸۱.۷۵۱
ایلیاموتوردایون Y۵۱۱.۲۷۳.۳۵۵.۹۸۷۱۱.۷۷۱.۱۰۳.۷۹۰۴۹۷.۷۴۷.۸۰۳۴
مکث‌موتور تیارا۱۱.۶۳۹.۱۶۰.۹۸۸
آرین‌پارس‌موتورلاماری۱۲.۰۱۴.۰۹۸.۰۹۵

                                                                                                                                                                                                                 ریال

گفتنی است که طبق اعلام شورای رقابت،  قیمت دو خودروی هایما S۵ و S۷ بر اساس مصوبه ۵۷۲ خرداد ماه امسال لازم الاجراست.

شرکتنام محصولقیمت (ریال)
ایران‌خودروهایما S۵۸.۴۱۴.۶۵۸.۷۷۷
ایران‌خودروهایما S۷۸.۶۲۶.۲۸۹.۵۰۴
ایران‌خودروهایما S۸۱۰.۶۹۳.۱۷۸.۹۶۵