آخرین خودرو/ دیپال از یک مدل جدید در همایش اختصاصی خود پرده برداری کرد. این خودرو G318 نام دارد و در دسته شاسی بلندهای آفرودمحور قرار می گیرد.

دیپال G318 سومین مدل برند نوپای چانگان به شمار می رود. نام این خودروی جدید از بزرگراهی که شانگهای را به شهر ژانگمو، واقع در مرز چین و نپال، متصل می کند، اقتباس شده است. این بزرگراه در استان سیچوان و تبت از مناطقی عبور می کند که مناظر شگفت انگیز و بافت جغرافیایی صعب العبوری دارد. در واقع علت انتخاب نام محصول جدید دیپال همین موضوع است و مشتریان چینی با شنیدن آن به یاد مناطق دوردست و مسیرهای آفرودی خواهند افتاد.

طراحی بیرونی مکعبی شکل در دیپال G318
طراحی بیرونی دیپال G318 طوری است که راننده را برای رفتن به مسیرهای آفرود تشویق می کند! جالب اینکه در مراسم رونمایی کلیپی پخش شد که در آن این شاسی بلند جدید توانست از شیب ۶۰ درصد بالا برود.

دیپال G318 بدنه ای مکعبی دارد و برخی جزئیات آن یادآور شاسی بلندهای مطرح بین المللی است. در نمای روبرو چراغ های اصلی درون قابی با حاشیه مشابه با حرف C قرار گرفته اند. جلوپنجره این خودرو متشکل از یک پنل صاف و بدون منفذ است و سپر آن ساختاری مقاوم دارد.

در نمای جانبی دیپال G318 محافظ های پلاستیکی به کار رفته در لبه گلگیرها و پایین درها دارای ضخامت زیادی هستند و کاملاً جلب توجه می کنند. استفاده از رنگ مشکی برای ستون ها و فریم درها باعث شده، سقف خودرو معلق به نظر برسد. دستگیره های در این شاسی بلند آفرودی کشویی طراحی شده اند. این ویژگی البته بیشتر در خودروهای تمام الکتریکی که دارای آیرودینامیک پیشرفته هستند، کاربردی تر است و در یک شاسی بلند مکعبی با ضریب درگ ۰.۳۵ نمی تواند از نظر آیرودینامیک چندان موثر باشد.

در نمای عقب وجود چرخ زاپاس آپشنال روی درب صندوق تأکید می کند که با خودرویی آفرودی طرف هستیم. طبق انتظار این درب روی لولای جانبی سوار است و به سمت راست باز می شود. چراغ های حاضر در این نما نیز فرمی مشابه با حرف C دارند. سپر عقب هم مقاوم طراحی شده و میزبان چراغ‌های ثانویه است.

با دقت در تصاویر موجود، می توان به وجود پروژکتورهای سقفی و باربند سقفی پی برد. البته نسخه استاندارد فاقد این تجهیزات است و مشتریان در صورت علاقه باید با پرداخت مبلغ اضافی آنها را از لیست آپشن ها انتخاب کنند. مشتریان دیپال G318 هفت رنگ متنوع بدنه را پیش روی خود دارند. در داخل کابین هم امکان انتخاب از بین سه رنگ برای آنها وجود خواهد داشت.

چانگان و رویه ای متفاوت
با آنکه چانگان روی توانمندی های آفرود دیپال G318 تأکید می کند، اما این خودرو برخلاف رقبای مستقیم خود از شاسی مستقل از بدنه بهره نمی برد. این امر یک نکته منفی به شمار می رود، چرا که شاسی مستقل از بدنه باعث افزایش مقاومت سازه می شود. با وجود این، چانگان مانور بالایی روی مقاومت پیچشی G318 می دهد و اصرار دارد که خیال خریداران از این لحاظ باید کاملاً راحت باشد.

به منظور رویارویی بهتر با شرایط و مسیرهای مختلف آفرودی، دیپال G318 به حالت های رانندگی گوناگونی تجهیز شده؛ زوایای ورود و خروج ۲۷ و ۳۱ درجه ای هم اعتماد به نفس راننده را برای عبور از ناهمواری ها افزایش می دهد. این شاسی بلند چینی برای سواری نرم و راحت در رانندگی های روزمره حالت های مخصوص دارد. بد نیست بدانید این خودرو از سیستم تعلیق بادی و سامانه مدیریت شاسی سود می برد.

دیپال G318 طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۵۰۱۰، ۱۹۸۵ و ۱۹۶۰ میلیمتر دارد، البته با احتساب باربند و چرخ زاپاس؛ فاصله محوری آن نیز ۲۸۸۰ میلیمتر است. قسمت بار این شاسی بلند آفرودی گنجایشی برابر با ۸۱۸ لیتر دارد. با خواباندن صندلی های عقب این رقم به ۱۷۴۷ میلیمتر افزایش می یابد. این خودرو می تواند باری به وزن ۱۶۰۰ کیلوگرم را به دنبال خود بکسل کند.

بدون شک شاخص ترین ویژگی کابین دیپال G318 دو نمایشگر موجود روی داشبورد هستند. نمایشگر مرکزی این خودرو اندازه ای برابر با ۱۴.۶ اینچ دارد و می توان تقریباً تمامی امکانات را به وسیله آن کنترل و مدیریت کرد.

مشخصات فنی دیپال G318
پیشرانه دیپال G318 شامل یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربو و یک موتور برقی است. موتور بنزینی که ۱۴۸ اسب بخار قدرت دارد، به عنوان ژنراتور برای شارژ باتری کار می کند و نیرویی از آن به چرخ ها ارسال نمی شود. در این خودرو وظیفه تأمین نیرو بر عهده موتور برقی است که روی محور عقب نصب شده و توانایی تولید ۲۴۸ اسب بخار قدرت را دارد. در نسخه دو دیفرانسیل یک موتور برقی دیگر به محور جلو اضافه می شود. این موتور هم ۱۷۵ اسب بخار قدرت تولید می کند. وزن این نسخه ۲۳۶۰ کیلوگرم و صفر تا صد آن ۶.۳ ثانیه اعلام شده است.

در حالت تمام الکتریکی و مطابق با استاندارد چینی CLTC دیپال G318 می تواند تا ۱۹۰ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. این رقم بر اساس استاندارد WLTC برابر با ۱۵۵ کیلومتر عنوان شده است.

قیمت و زمان عرضه
فروش دیپال G318 از فصل دوم امسال شروع خواهد شد. پیش بینی می شود قیمت این شاسی بلند جدید چیزی در حدود ۳۰۰ هزار یوان یا ۲.۵ میلیارد تومان باشد.