اگرچه داستان آتش‌سوزی‌های شورولت بولت در تابستان سال گذشته میلادی سر و صدای زیادی به پا کرد اما مالکان خودروهای الکتریکی با پایین‌ترین ریسک آتش‌سوزی خودرو مواجه هستند.

AutoinsuranceEZ با استفاده از داده‌های بخش‌های گوناگون همچون دفتر آمار حمل‌ونقل، بخش ایمنی حمل‌ونقل ملی و فراخوان‌های گوناگون فهمیده است که در آمریکا تنها ۵۲ گزارش آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۱ رخ داده است. در مقابل باید گفت در همان زمان ۱۶۰۵۱ حادثه آتش‌سوزی برای خودروهای هیبریدی و ۱۹۹۵۳۳ مورد آتش‌سوزی برای خودروهای درون‌سوز رخ داده است. البته دلیل این اختلاف هم به فراوانی بسیار بیشتر خودروهای درون‌سوز در جاده‌ها نسبت به محصولات هیبریدی و الکتریکی مربوط می‌شود. در واقع نرخ آتش‌سوزی به ازای هر ۱۰۰ هزار خودرو برابر با ۱۵۲۹.۹ برای خودروهای درون‌سوز بوده است. این آمار برای خودروهای هیبریدی به ۳۴۷۴.۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌رسد. خودروهای الکتریکی کمترین ریسک آتش‌سوزی را دارند زیرا این رقم برای آن‌ها ۲۵.۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو است.

خودروهای درون‌سوز بنا به دلایل متنوعی آتش می‌گیرد اما مهم‌ترین آن‌ها تصادف است. داده‌های انجمن مقابله با آتش‌سوزی ملی آمریکا نشان می‌دهد ۵۶۰ نفر در آتش‌سوزی خودروها در سال ۲۰۱۸ کشته شده‌اند و بخش اعظم این تلفات به خاطر آتش‌سوزی ناشی از تصادف خودروها بوده است. خودروهای الکتریکی و هیبریدی هم به خاطر باتری‌ها در معرض آتش‌سوزی هستند. اگرچه آتش گرفتن باتری امری خطرناک است و خاموش کردن آن نسبت به آتش‌سوزی محصولات بنزینی کار سخت‌تری است اما ریشه آتش‌سوزی این خودروها با یکدیگر فرق می‌کند. در مورد خودروی بولت باید گفت جنرال موتورز در ابتدا با چالش‌های زیادی مواجه بود اما سرانجام دو عیب را پیدا کرد که یکی آند پاره شده و دیگری جدا کننده پیچ خورده در مجموعه باتری بود.

شاید حادثه آتش‌سوزی شورولت بولت باعث شود باور کنید خودروهای الکتریکی دارای برخی عیوب هستند اما میزان فراخوان این خودروها هم در مقایسه با محصولات هیبریدی و درون‌سوز بسیار کمتر است. چهار فراخوان بزرگ‌سال ۲۰۲۰ در زمینه آتش‌سوزی به خودروهای درون‌سوز اختصاص داشته‌اند و بیش از ۱ میلیون دستگاه را شامل شده‌اند. هیوندای کنا و شورولت بولت الکتریکی بزرگ‌ترین فراخوان‌های آتش‌سوزی محصولات الکتریکی در همان سال را داشته‌اند و در کل شامل ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو بوده‌اند. دو فراخوان بزرگ خودروهای هیبریدی نیز شامل بیش از ۳۲ هزار دستگاه خودرو بوده‌اند. اگرچه ریسک آتش‌سوزی در خودروهای الکتریکی همچنان وجود دارد اما شاید تمرکز نادرستی روی آن شده است. حذف ریسک آتش‌سوزی در خودروها یک قضیه مهم برای خودروسازان است اما ظاهراً میزان آتش‌سوزی‌ها را نمی‌توان به صفر رساند.