سدان بخر کراس اوور بگیر. این شرح ماجرایی است که پس از ماه ها بلاتکلیفی مشتریان سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی به مشتریان فونیکس از سوی مدیران خودرو گفته می شود. با اعلام قیمت و بخشنامه فروش فونیکس FX پرمیوم از سوی مدیران خودرو، مشخص شد که مشتریان سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی برای نشان فونیکس، تنها می توانند نسبت به خرید این کراس اوور اقدام کنند و در غیر این صورت باید در مسیر انصراف از خرید سایر محصولات چون فونیکس آریزو ۶ پرو قرار بگیرند. عملاً گفته اند سدان بخر و کراس اوور بگیر ، اما با قیمت جدید!

این در حالی است که قرار بود تا سامانه یکپارچه شفاف سازی را در زمینه عرضه خودروها ایجاد کند و مشتریان بتوانند با خیال راحتتری خرید خود را انجام دهند. اما می بینیم که امروز مدیران خودرو تنها FX پرمیوم را با قیمت جدید عرضه می کند و سایر خودروهای نشان فونیکس که قیمت شورای رقابت آن ها کمتر از بهای قبلی کارخانه بوده است، دیگر در فهرست عرضه قرار ندارند.
نکته قابل توجه اینجاست که برخی نمایندگی های فونیکس تنها خودروی قابل تحویل به مشتریان سامانه یکپارچه را FX پرمیوم می دانند و می گویند که اگر برای خرید این خودرو اقدام نکنید، اولویت و امتیاز خرید شما از بین می روند. پیگیری خبرنگار آخرین خودرو در این قسمت پشت پرده نیز نشان می دهد که چنین موضوعی صحت دارد و فعلاً مدیران خودرو برنامه دارد تا مشتریان فونیکس را به سمت خرید خودروی FX پرمیوم بکشاند. چنین پیشنهادی در شرایطی اعلام می شود که مشتریان باید ۹۰ روز منتظر تحویل خودرو باقی بمانند و در شرایط فعلی رکود بازار می توانند، فونیکس FX پرمیوم را با کمی هزینه بیشتر و به صورت فوری از دلالان خریداری کنند. می توان این برداشت را داشت که با شرایط فروش فعلی مدیران خودرو، برخی خودروسازان خصوصی با رفتارهای به اصحلاح قانونی سعی دارند تا مشتریانشان را به سمت انصراف بکشانند و پس از آن خود، مسیر فروش خودرو را تعیین کنند.

نکته مهم سکوت بی سابقه شورای رقابت، سازمان حمایت و وزارت صمت در مورد عملکرد خودروسازان در روزهای گذشته است و هیچ واکنشی از این مجموعه های دولتی دیده نمی شود.