سیاست مدیرعامل جدید «تویوتا»

در پی جایگزینی کوجی ساتو با آکیو تویودا و تغییر استراتژی‌های مدیریتی، تویوتا اعلام کرد که پلتفرم جدیدی را فقط برای خودروی برقی توسعه می‌دهد.

رئیس «لکسوس» مدیرعامل «تویوتا» می‌شود
رئیس «لکسوس» مدیرعامل «تویوتا» می‌شود

۱۴۰۱/۱۱/۰۸ – ۱۴:۲۱

طبق گزارش‌ها، شرکت تویوتا موتور در حال توسعه‌ی پلتفرمی فقط برای خودروهای برقی به منظور افزایش رقابت و کارایی خودروهای الکتریکی خود و کاهش هزینه‌های تولید است.

آساهی شیمبون، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین روزنامه‌های ژاپن، گزارش می‌دهد که این تصمیم بخشی از برنامه تویوتا برای شروع تولید انبوه خودروهای برقی است؛ زیرا پیش‌بینی می‌کند که تقاضای مصرف‌کنندگان برای خودروهای الکتریکی در میان رشد شدید قیمت بنزین افزایش سریعی پیدا کند.

این نشریه خاطرنشان می‌کند که استراتژی جدید تویوتا با هدف قرار دادن این شرکت در رقابت مستقیم با تسلا، رهبر صنعت خودروهای برقی است. اگر اطلاعات دقیق باشد (این روزنامه به هیچ منبعی اشاره نمی‌کند)، تغییر درخورتوجهی در استراتژی برقی‌سازی این شرکت را نشان می‌دهد؛ همان‌طور که تویوتا اعلام کرده است تغییر بزرگ اجرایی در زنجیره فرماندهی و امور مدیریتی دارد.

به گزارش insideevs، شرکت تویوتا اعلام کرد که آکیو تویودا رئیس و مدیرعامل تویوتا از ۱ آوریل ۲۰۲۳ جای خود را به کوجی ساتو، مدیر فعلی عملیات تویوتا و مدیرعامل خودروساز بین‌المللی لکسوس خواهد داد.

زمانی که تویوتا اولین مدل تولیدی پرتیراژ خود یعنی شاسی‌بلند bZ4X را توسعه داد، تصمیم گرفت به جای توسعه معماری فقط برقی، پلتفرم ماژولار احتراق داخلی TNGA خود را برای این شاسی‌بلند الکتریکی تطبیق دهد.

تویوتا در ابتدا قصد داشت از همان پلتفرم e-TNGA برای سایر مدل‌های آینده خودروی برقی استفاده کند، اما اکنون به نظر می‌رسد نظر خود را تغییر داده است. معماری e-TNGA با نمونه مشابه TNGA که برای خودروهای بنزینی یا هیبریدی استفاده می‌شود، دارای ویژگی‌های مشترک است و در نتیجه شکل پیچیده و قطعاتی دارد که برای وسایل نقلیه الکتریکی کاملاً غیر ضروری خواهد بود.

رویکرد جدید منجر به هزینه‌های تولید بیشتر برای خودروهای برقی تویوتا نسبت به پلتفرم‌های خودروی تسلا می‌شود. طبق گزارش آساهی شیمبون، تویوتا می‌داند در صورت ادامه‌ی استفاده از پلتفرم e-TNGA نمی‌تواند با خودروهای برقی سود مناسبی ایجاد و با تسلا رقابت کند؛ از این رو تصمیم به طراحی معماری اختصاصی خودروی برقی از ابتدا گرفت.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که این پلت‌فرم مانند یک اسکیت‌برد مسطح خواهد بود و برای تولید انبوه خودروهای برقی ایده‌آل است. سطح صاف در مقایسه با پلتفرم e-TNGA برای bZ4X، انتخاب‌های بیشتری را درباره‌ی محل نصب باتری‌ها به طراحان می‌دهد.

پس چه زمانی قرار است اولین تویوتای برقی را بر اساس پلتفرم جدید ببینیم؟ آساهی شیمبون می‌گوید تویوتا هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته است، اما بر اساس تقاضای پیش‌بینی شده، انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ وارد مراحل نهایی شود.

در همین حال، تویوتا تولید و توسعه خودروهای الکتریکی را تا زمانی که پلتفرم جدید فقط برقی را تکمیل کند، سرعت خواهد بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *