در قسمت قبلی این مطلب، با یازده شاسی‌بلندی آشنا شدیم که طی سال‌ها این کلاس را تکامل بخشیدند و حالا به تعداد دیگری از این خودروها خواهیم پرداخت.

فورد اکسپلورر

دلیل اصلی حضور اکسپلورر در این لیست، موفقیت فوق‌العادهٔ آن در بازار است. این خودرو طبق استانداردهای ایالات‌متحده، شاسی‌بلند میان سایزی بود که در جایگاهی پایین‌تر از مدل‌های فول سایز مثل شورلت سابربن قرار می‌گرفت و از زمان عرضه در سال ۱۹۹۰ تاکنون حدود ۸ میلیون دستگاه فروخته است. البته اکسپلورر از نسل پنجم در سال ۲۰۱۱ به یک کراس‌اوور سه ردیفه تبدیل شد.

تویوتا راوفور

هرچند به‌طور قطعی نمی‌توان رافور را اولین کراس‌اوور جهان دانست اما قطعاً این خودرو اصلی‌ترین نقش را در فراگیری کراس‌اوورها داشت. رافور راحتی خودروهای سواری را با توانایی‌های شاسی‌بلندها ترکیب کرد درحالی‌که تا پیش از آن، شاسی‌بلندها عمدتاً خودروهایی خشن و زمخت بودند. این کراس‌اوور ژاپنی از زمان عرضه در سال ۱۹۹۴ تاکنون بیش از ۸ میلیون دستگاه فروخته است.

لینکلن نویگیتور

زمانی که فورد در سال ۱۹۹۷ تصمیم گرفت یک شاسی‌بلند بزرگ لوکس که بر اساس شاسی پیکاپ ساخته شده بود را به سبد محصولات برند لینکلن خود اضافه کند، چیزی شبیه به قمار بود. این ماشین که بر پایهٔ فورد اکسپدیشن شکل گرفت اما با تفاوت‌های بزرگ ظاهری و طیف گسترده‌ای از تجهیزات ارائه شد، درواقع اولین شاسی‌بلند لوکس واقعی آمریکا بود. این قمار نتیجه داد و تا به امروز حدود ۱۸۰ هزار دستگاه نویگیتور فروخته شده است.

لندروور فریلندر

لندروور که با دیفندر یکی از پیشگامان بازار شاسی‌بلندها بود و بعداً با رنجروور به یکی از پیشگامان بازار شاسی‌بلندهای لوکس تبدیل شد، با عرضهٔ فریلندر در سال ۱۹۹۷ نیز نقشی کلیدی در ایجاد کلاس شاسی‌بلندهای کامپکت داشت. این خودرو پس از تجربهٔ دو نسل موفق، کنار رفت و در سال ۲۰۱۴ جای خود را به دیسکاوری اسپرت داد که همچنان در حال تولید است.

کادیلاک اسکالید

ستارهٔ ویدئوهای رپ آمریکایی، کادیلاک اسکالید به تبدیل شاسی‌بلندهای لوکس به نماد شهرت و ثروت کمک شایانی کرد. این خودرو در سال ۱۹۹۸ در پاسخ مستقیم به لینکلن نویگیتور به بازار آمد اما طولی نکشید که فروش و محبوبیت اسکالید از نویگیتور بیشتر شد. اسکالید در طول سال‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شد تا جایی که نسخهٔ ESV نسل کنونی آن حدود ۵.۶ متر طول دارد.

لکسوس RX

لکسوس که در سال ۱۹۸۹ کار خود را با سدان فول سایز LS آغاز کرد، خیلی زود وارد بازی شاسی‌بلندهای لوکس شد و RX300 را در سال ۱۹۹۸ به بازار فرستاد. این حرکت با نسل دوم و ارائهٔ نسخهٔ RX400h ادامه پیدا کرد که تحت عنوان اولین خودروی تولیدی لوکس هیبریدی جهان به بازار آمد. این مدل با ارائهٔ شتاب قوی در کنار مصرف سوخت پایین، لکسوس را سال‌ها جلوتر از رقبا برد. RX تا به امروز حدود ۲.۲ میلیون دستگاه فروخته است.

ب‌ام‌و X5

ب‌ام‌و با X5 تعریف شاسی‌بلند لوکس را برای همیشه تغییر داد. هرچند مرسدس بنز M کلاس پیش از X5 معرفی شده بود اما شاسی‌بلند ب‌ام‌و از لحاظ جذابیت رانندگی در لیگ کاملاً متفاوتی قرار داشت. این شاسی‌بلند بزرگی بود که بیشتر شبیه یک سدان اسپرت احساس می‌شد. X5 همچنین با فروش حدود ۲.۲ میلیون دستگاه تا به امروز، موفقیت بزرگی برای ب‌ام‌و به دنبال داشته است.

پورشه کاین

کاین، خودرویی که طرفداران پورشه معتقد بودند هرگز نباید ساخته می‌شد، این شرکت را از نابودی نجات داد و تا امروز حدود ۸۰۰ هزار دستگاه فروخته است. کاین که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، معیار پویایی و هندلینگ برای شاسی‌بلندهای اسپرت بزرگ محسوب می‌شود. این خودرو هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد و همچنان به سرپیچی از قوانین فیزیک ادامه می‌دهد.

نیسان قشقایی

هرچند زمانی که قشقایی در سال ۲۰۰۶ معرفی شد سال‌ها از حضور کراس‌اوورهایی مثل تویوتا رافور و هوندا CR-V به بازار می‌گذشت اما این خودرو ویژگی‌های شاسی‌بلندها را با قیمت مناسب و جذابیت رانندگی هاچ‌بک‌ها ترکیب کرد. نیسان با عرضهٔ قشقایی، ریسک بزرگی کرد زیرا در بازارهای کلیدی، محصولات اصلی خود را کنار گذاشت و این کراس‌اوور را بجای آن‌ها عرضه کرد. این ریسک کاملاً جواب داد و قشقایی تا امروز حدود ۳.۵ میلیون دستگاه فروخته است.

ب‌ام‌و X6

آیا جهان به نسخه‌ای با کارایی کمتر و قیمت گران‌تر از X5 نیاز داشت؟ قطعاً نه اما این دقیقاً همان کاری است که X6 در سال ۲۰۰۸ انجام داد. این اولین شاسی‌بلند کوپهٔ جهان بود و باعث محبوبیت این کلاس جدید شد. هرچند X6 که هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد همچنان موافقان و مخالفانی دارد اما با فروش ۴۵۰ هزار دستگاهی و کپی‌های زیادی که دیگر خودروسازان از روی آن ساختند نشان می‌دهد که ب‌ام‌و راه را درست رفته است.

تسلا مدل X

تسلا مدل X که به‌عنوان اولین شاسی‌بلند الکتریکی تولید انبوه در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد، عصر جدیدی را آغاز کرد. این ماشین نشان داد که با موتورهای الکتریکی هم می‌توان یک شاسی‌بلند بزرگ، لوکس و سریع ساخت. مدل X در نسخهٔ پلد با ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت، ظرف تنها ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که شعاع حرکتی آن در نسخه‌های ضعیف‌تر به ۵۶۰ کیلومتر می‌رسد.

بنتلی بنتایگا

درحالی‌که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی برندهای فوق لوکس اقدام به ساخت شاسی‌بلند کنند، بنتلی با معرفی بنتایگا در سال ۲۰۱۵ چنین کرد. این خودرو پیشگام شاسی‌بلندهای فوق لوکس بود و باعث شد برندهایی مثل رولزرویس و آستون‌مارتین هم به این بخش وارد شوند. بنتایگا به‌سرعت به پرفروش‌ترین محصول بنتلی تبدیل شد و تا امروز بیش از ۱۶ هزار دستگاه فروخته است.