به جرات می‌توان گفت فراری F12 یا به‌صورت رسمی فراری F12 برلینتا با معرفی در سال ۲۰۱۲ شوک شدیدی به دنیای خودرو وارد کرد. با پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی در زیر کاپوت، این خودروی ایتالیایی برنده سوپرکار سال ۲۰۱۲ مجله تاپ گیر شد. نیروگاه ۶.۳ لیتری فراری که با کد F140 FC شناخته می‌شود نیز جایزه متنوعی را از آن خود کرد و برجسته‌ترین آن‌ها کسب عنوان پیشرانه برتر سال ۲۰۱۳ در کلاس پرفورمنس و بهترین پیشرانه بالای ۴ لیتر بود.

فراری F12 علیرغم سن حدود ده‌ساله خود هنوز هم طرفداران زیادی دارد. این سوپرکار ۱۲ سیلندر از نظر شتاب گیری در خط مستقیم هرگز شما را ناامید نخواهد کرد. برای اثبات این موضوع می‌خواهیم با ویدئوی منتشر شده توسط AutoTopNL همراه شویم تا ببینیم مجری این کانال با فراری F12 چه عملکردی بر جای گذاشته است. خودروی موردبحث در زمان عرضه قدرت ۷۳۰ اسب بخاری و گشتاور ۶۹۰ نیوتون متری داشت و در واقع چهارمین خودروی پرقدرت تاریخ فراری محسوب می‌شد. به لطف چنین قدرت و گشتاوری، F12 تنها در عرض ۳.۱ ثانیه سرعت خود را از سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت این خودروی جذاب نیز ۳۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

فراری F12 در تست سرعت و شتاب موردبحث به راحتی مرز سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت را در همان تست اول رد می‌کند. البته ترافیک بزرگراه در زمان شتاب گیری روان بوده و بنابراین تاخت‌وتاز با این سوپر اسپرت خوش‌تراش را راحت‌تر کرده است. در اواخر ویدئو می‌توانیم رسیدن خودرو به سرعت ۳۳۷ کیلومتر در ساعت را ببینیم که تنها اندکی با حداکثر سرعت رسمی اعلامی توسط فراری فاصله دارد. همین موضوع نشان دهنده میزان فوق‌العاده بودن پیشرانه ۱۲ سیلندر F12 خواهد بود. متأسفانه سرنوشت پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر فراری در سال‌های پیش رو معلوم نیست زیرا قوانین آلایندگی و الکتریکی سازی صنعت خودرو روی این برند نیز تأثیر گذاشته است. فعلاً خودروهای دیتونا SP3 و ۸۱۲ این نیروگاه آهنین را زنده نگه داشته‌اند. شاسی‌بلند جدید پورسانگ نیز از همین نیروگاه استفاده خواهد کرد.