یک فراری سوخته که جز شاسی چیز دیگری از آن باقی نمانده، با قیمت ۱.۸ میلیون دلار به فروش رسید؛ اما علت قیمت سرسام‌آور این خودرو Ferrari چیست؟

احتمالاً اولین تصورتان از از یک خودرو کلاسیک، عتیقه‌ای دیدنی است که کلکسیونر آن توانسته طی سال‌ها آن را در بهترین شرایط نگه دارد. با این حال، وقت این است تصورات قبلی خود را فراموش کنید؛ چون یک خودرو فراری کاملاً نابود شده که عملاً چیزی جز شاسی آن باقی نمانده، با قیمت حدود ۲ میلیون دلار به فروش رسیده است!

فراری سوخته، با قیمت ناقابل ۱.۸ میلیون دلار!

خانه حراج RM Sotheby اخیراً بقایای یک فراری ۵۰۰ موندیال اسپایدر سری ۱ را با قیمت ۱.۸ میلیون دلار فروخت. البته این اولین باری نیست که یک خودرو با شکل و شمایل عجیب و غریب از فراری با قیمت نجومی به فروش گذاشته می‌شود. پیش از این، فراری F150 M6 مدل ۲۰۱۲ به‌عنوان نمونه اولیه سوپرکار درخشان لافراری به‌واسطه همین خانه حراج با قیمت بین ۱.۴۲ تا ۱.۸۳ میلیون دلار در مزایده قرار گرفت، ولی حداقل با توجه به آخرین اخبار هیچ‌کس حاضر به خرید آن نشد.

ساخته‌های قدیمی فراری برخی از با ارزش‌ترین خودروهای کلاسیکی‌اند که در کل دنیا پیدا می‌شوند؛ مثلاً فراری ۲۵۰ جی‌تی‌او مدل ۱۹۶۲ با قیمت حدود ۷۰ میلیون دلار، نه‌تنها یکی از ارزشمندترین خودروهای کلاسیک، بلکه جزو گران‌ترین خودروهای کل تاریخ نام می‌گیرد. با وجود این، فراری ۱.۸ میلیون دلاریِ تازه به فروش رسیده، عملاً قراضه‌ای است که انتظار دارید در یک اوراق‌فروشی ببینید و اگر هم ببینید، حتی نمی‌توانید تشخیص بدهید که خودرو فراری است؛ حالا این قیمت سرسام‌آور برای چنین خودرویی، چه دلیلی دارد؟

این فراریِ سوخته به «فرانکو کورتزه» (Franco Cortese)، راننده حرفه‌ای سابق فراری تعلق داشت که به کسب اولین پیروزی در مسابقات اتومبیل‌رانی برای این خودروساز ایتالیایی در گرند پری روم سال ۱۹۴۷ شناخته می‌شود. او حوالی سال ۱۹۵۴ این خودرو را برای استفاده در پیست مسابقه خرید و پشت فرمان آن در مسابقه میله میگلیا سال ۱۹۵۴ نفر چهارم شد و در مسابقه گولدن شل در گرند پری ایمولا به جایگاه هشتم دست پیدا کرد.

کورتزه مدتی بعد فراری ۵۰۰ موندیال اسپایدر خود را فروخت. پس از آن، چندین بار مالک این خودرو عوض شد تا اینکه در زمانی نامعلوم در اواخر دهه ۶۰ میلادی، طی یک تصادف شدید دچار آتش‌سوزی شد. اما در حالی که کاملاً تخریب شده، کماکان به‌عنوان یک آیتم کلکسیونی ارزش خود را حفظ کرده است. البته شاید فقط شخص صاحب این فراری قراضه باشد که بتواند انگیزه اصلی پشت خرید آن را توضیح بدهد؛ در مقطع کنونی هم هویت این فرد عمومی نشده است.

تصویر نمونه سالم فراری ۵۰۰ موندیال اسپایدر

نظر شما درباره این فراری قراضه ۱.۸ میلیون دلاری چیست؟ آیا ارزشی در آن به‌عنوان یک آیتم کلکسیونی می‌بینید؟