این مرسدس بنز W114 که مشاهده می‌کنید به زودی توسط یک نمایندگی در لهستان به فروش خواهد رسید. W114 موردبحث نمادی از طراحی قابل‌اعتماد و بدون محدود شدن به زمانی خاصِ مرسدس است. خودروهایی همچون W114 حتی ۵ دهه پس از تولید نیز همچنان عملکردی هستند و نشان می‌دهند که در دهه ۷۰ میلادی خودروها برای مدت زمان استفاده بسیار بیشتری نسبت به عصر مدرن تولید می‌شدند. در واقع برخی مدل‌ها حتی عمری بیشتر از مالکان خود داشتند.

خودروی موردبحث ما یک دستگاه مرسدس بنز W114 230.6 است که بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۶ تولید می‌شد. این خودرو به فرم یک سدان چهار درب کلاسیک تولید شده است و کار طراحی آن بر عهده پاول براک بوده است. چراغ‌های عمودی، جلوپنجره بزرگ و… جزو ویژگی‌های خاص W114 هستند. گفته می‌شود این خودرو در طول ۵۰ سالی که از تولیدش می‌گذرد در دست یک خانواده بوده است و به همین خاطر شرایط خوبی نسبت به سن خود دارد. کارکرد این خودرو ۱۴۵ هزار کیلومتر است و تاریخچه سرویس‌ها و نگهداری آن در صدها صفحه کاغذ مستند شده است.


اگرچه فروشنده می‌گوید W114 هنوز هم نیازمند برخی ریزه‌کاری‌ها همچون پولیش بدنه و تمیز کردن بدنه است اما در کل نسبت به سن و کارکردش وضعیت بسیار خوبی دارد. خبری از رنگ شدنی، زنگ‌زدگی و خراش روی بدنه نیست و تریم کرومی آن نیز مثل روز اول به نظر می‌رسد. کابین هم لوکس و شیک به نظر می‌رسد و دارای سانروف و پوشش رنگ روشن روی صندلی‌های نرم است.

آن‌گونه که نشان ۲۳۰ روی صندوق‌عقب نشان می‌دهد، این خودرو به پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۳ لیتری و گیربکس اتوماتیک مجهز است و نیروی تولیدی به چرخ های عقب فرستاده می‌شود. این قوای محرکه شاید سن بالایی داشته باشد اما دوام و کارایی خود را در طول این نیم‌قرن به خوبی نشان داده است و مدل‌های مشابه آن به عنوان تاکسی در کشورهای گوناگونی به خدمت گرفته شده‌اند.


W114 سدان و W115 کوپه بین سال‌های ۱۹۶۸۵ تا ۱۹۷۶ تولید شده‌اند و جد مرسدس بنز E کلاس محسوب می‌شوند. درست همانند مدل W123، این خودرو نیز به خاطر قابلیت اطمینان بالا شناخته می‌شود و بخش اعظم ۱.۹ میلیون دستگاه تولیدی از W114 هنوز هم کار می‌کنند. ما قیمت این خودرو را نمی‌دانیم اما مطمئنیم مالک جدید آن تا سال‌های سال می‌تواند نظاره‌گر کارکرد بی‌عیب و نقص خودرواش باشد.