سیستم‌های پایش راننده (DMS) که حواس‌پرتی یا خواب‌آلودگی راننده را تشخیص می‌دهند این روزها به یکی از تجهیزات مهم خودروها برای کاهش تصادفات و مرگ‌ومیر جاده‌ای تبدیل شده‌اند اما رانندگان چینی به این سیستم اعتراض دارند زیرا سخت‌افزار DMS روی خودروی آن‌ها برای خواندن چهرهٔ اهالی شرق آسیا مشکل دارد. درحالی‌که سیستم‌های قبلی از سنسورهای روی فرمان استفاده می‌کردند، نسخه‌های جدید به دوربین‌هایی مجهز شده‌اند که مقابل راننده قرار گرفته و هشیاری و بیداری او را بررسی می‌کند؛ خریداران خودروهای شرکت چینی اکس‌پنگ اما می‌گویند این سیستم‌ها شکل بادامی چشم‌های مردمان شرق آسیا را با چشمان بسته اشتباه می‌گیرند.

اکس‌پنگ برای تشویق رانندگان به عادات خوب رانندگی و جلوگیری از سوءاستفاده از تکنولوژی‌های خودران، به خریداران محصولات خود در هنگام خرید ۱۰۰ امتیاز می‌دهد و سپس هرچقدر تخلف کنند از این امتیاز کسر می‌شود. این کار شبیه نمره منفی در گواهینامه رانندگی است با این تفاوت که هیچ عواقب قانونی ندارد و اکس‌پنگ هرسال یک‌بار دوباره ۱۰۰ امتیاز کامل را راننده می‌دهد اما اگر در طول سال امتیازات راننده به صفر برسد باید در یک آزمایش ایمنی شرکت کند تا دوباره ۱۰۰ امتیاز به او داده شود.

یک بلاگر چینی ماه گذشته در رسانه‌های اجتماعی خود نشان داد که اکس‌پنگ چندین بار از امتیاز او کسر کرده زیرا سیستم خودرو، او را هنگام رانندگی خواب‌آلود تشخیص داده است. وی در این رابطه گفته است:

من واقعاً چشمان کوچکی دارم و در هنگام رانندگی به خواب نمی‌روم. تکرار می‌کنم، چشمانم کوچک است اما پشت فرمان خوابم نمی‌برد. آیا ما افراد چشم کوچک حق استفاده از سیستم خودران NGP را نداریم؟

یک بلاگر چینی دیگر بنام «چانگ یان» با ۱.۲ میلیون فالوور نیز ادعا کرده است که با تکنولوژی DMS مشکل دارد. این مشکلات آن‌قدر جدی شده که حساب رسمی اکس‌پنگ اعلام کرده است شرکت از مشکل آگاه بوده و هم‌اکنون در حال بررسی چگونگی بهبود این تکنولوژی در خودروهای خود است. البته مشکلات سیستم DMS برای چانگ یان چیزی جدیدی نیست زیرا وی در سال ۲۰۱۸ هم در ایالات‌متحده سیستم سوپر کروز جنرال موتورز را آزمایش کرد و متوجه شد که این تکنولوژی برای تشخیص چهرهٔ او مشکل دارد.