۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ روز آغاز پایان پیشرانه‌های درون‌سوز در اتحادیهٔ اروپا است زیرا در این روز وزرای محیط‌زیست ۲۷ کشور اروپایی حکم اعدام موتورهای درون‌سوز را امضا کردند. پس از ۱۶ ساعت مذاکره در نشستی در لوکزامبورگ با تمرکز روی راه‌های مبارزه با تغییرات آب و هوایی در اتحادیهٔ اروپا، با ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی صفرکیلومتر در این اتحادیه از سال ۲۰۳۵ موافقت شد. پارلمان اروپا همچنین قصد دارد فروش خودروهای درون‌سوز کارکرده را هم ممنوع کند اما در نشست مذکور در این رابطه تصمیم‌گیری نشده است. برای این کار مذاکرات بیشتری انجام خواهد شد اما ممنوعیت فروش خودروهای درون‌سوز نو قطعی شده است.

البته این ممنوعیت بدون یاد کردن از پیشرانه‌های درون‌سوز، صرفاً به حذف کامل آلاینده‌ها اشاره کرده است. این یعنی در همچنان برای پیشرانه‌های درون‌سوزی که با سوخت‌های جایگزین کار می‌کنند باز خواهد بود. در حال حاضر برخی خودروسازان در حال آزمایش موتورهای درون‌سوزی با سوخت هیدروژن هستند درحالی‌که برخی دیگر روی سوخت‌های مصنوعی کار می‌کنند. نکتهٔ جالب اینکه از سال ۲۰۲۶ خودروهای فرمول یک باید فقط از سوخت‌های کاملاً پایدار استفاده کنند.

تصمیماتی که در نشست اخیر اتخاذ شده است پیامدهای بزرگی را در کل صنعت خودروی جهانی به دنبال خواهد داشت زیرا حرکت خودروسازان به سمت الکتریکی‌سازی را تسریع خواهد کرد. عواقب این کار از اتحادیهٔ اروپا فراتر خواهد رفت زیرا برای خودروسازانی مثل فولکس‌واگن یا ب‌ام‌و امکان توسعهٔ خودروهای درون‌سوزی که نتوانند در اروپا عرضه کنند وجود نخواهد داشت. قبل از ضرب‌الاجل مذکور نیز خودروسازان باید تا پایان دههٔ جاری تولید دی‌اکسید کربن خودروهای سواری را ۵۵ درصد و ون‌ها را ۵۰ درصد کاهش دهند. همچنین مشوق‌های دولتی خودروهای الکتریکی هم از سال ۲۰۳۰ حذف خواهد شد.