نخستین قطار مغناطیسی معلق در جهان

چینی‌ها به تازگی اولین ریل مغناطیسی معلق را در جهان راه اندازی کرده اند. این ریل که با استفاده از آهنربا‌های دائمی ساخته شده است، می‌تواند یک «قطارآسمان» را برای همیشه و بدون هیچ گونه منبع تغذیه‌ای روی هوا نگه دارد.

این ریل آزمایشی که در شهرستان Xingguo در استان جیانگشی جنوب چین واقع شده است، ۸۰۰ متر طول دارد و قادر است قطاری با حداکثر ۸۸ مسافر را به طور معلق در هوا نگه دارد.

این ریل معلق بر خلاف بسیاری از خطوط قطار مغناطیسی موجود، حدود ۱۰ متر بالاتر از سطح زمین کار می‌کند. قطار در زیر ریل با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. بازویی از قطار دور ریل را احاطه کرده و آهنربا‌های دائمی هم در بازو و هم در ریل با دفع یکدیگر سبب معلق شدن قطار می‌شوند. به گفته محققان دانشگاه علم و صنعت جیانگشی، در شرایطی که اصطکاک وجود نداشته باشد، تنها مقدار کمی الکتریسیته برای حرکت این قطار مورد نیاز است.

آن‌ها می‌گویند این فناوری مقادیر بسیار کمی تابش الکترومغناطیسی تولید کرده و هزینه ساخت آن حدود یک دهم هزینه ساخت مترو می‌باشد. مقامات حمل و نقل محلی چین می‌گویند پس از چند دوره آزمایشی، طول این خط به ۷.۵ کیلومتر افزایش خواهد یافت و حداکثر سرعت عملیاتی آن نیز به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. حداکثر سرعت بیشتر خطوط زیرزمینی داخلی معمولاً ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. اما یک قطار مغناطیسی دائمی که کاملا توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود، می‌تواند ۵۰ درصد سریعتر حرکت کند. این بدان معناست که حتی در یک مرکز شهر شلوغ نیز این قطار می‌تواند به سرعت حرکت کرده و میدان دید وسیع و مناظر لذت بخشی را در اختیار مسافران قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *