قیمت‌های بالای لوازم یدکی خودروهای چینی، موضوع جدیدی نیست. هم‌زمان با افزایش تنوع خودروهای چینی در بازار داخلی، مشتریان انتظار داشتند تا دسترسی به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش این خودروها نیز آسان‌تر از گذشته شود. بااین‌حال چنین اتفاقی در واقعیت رخ نداد. قیمت لوازم یدکی خودروهای چینی روزبه‌روز درحال افزایش است. علاوه‌براین، کمبود قطعات این خودروها نیز در بازار به خوبی حس می‌شود.

به جرأت می‌توان گفت که افزایش قیمت قطعات خودروهای مونتاژی از کنترل خارج شده است. اکنون قطعات برخی از این خودروها با بهایی بیشتر از قطعات خودروهای وارداتی فروخته می‌شوند. بسیاری از این قطعات همانند خودروهای چینی به‌صورت وارداتی در بازار عرضه می‌شوند. بنابراین یک انحصار تقریبی در بازار قطعات یدکی خودروهای مونتاژی نیز وجود دارد.

قیمت بالای قطعات خودروهای مونتاژی به‌خصوص لوازم ظاهری آن‌ها، باعث شده است تا مالکان این خودروها همواره در مورد نگهداری از اتومبیل خود نگران باشند. به‌عنوان مثال قیمت جلوپنجره دیگنیتی پرایم ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این قیمت درحالی اعلام می‌شود که جلوپنجره بی ام و X4 حدود شش الی پانزده میلیون تومان قیمت دارد. به عبارت دیگر قیمت قطعه خودرو چینی، چند برابر قیمت قطعه خودرو لوکس وارداتی است.

جدول قیمت لوازم یدکی خودروهای چینی:

قطعهقیمت تقریبی
جلوپنجره فیدلیتی پرایم۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
جلوپنجره آریزو ۶ پرو۱۶ میلیون تومان
جلوپنجره فونیکس FX۱۶ میلیون تومان
چراغ جلو تیگو ۷ پرو۱۹ میلیون تومان
چراغ جلو کی ام سی J7۱۱ میلیون تومان
چراغ جلو هایما S7۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

به گفته «بهرام شهریاری»، فعال صنعت قطعه‌سازی خودرو، واردات لوازم یدکی خودروهای چینی با ارز آزاد به کشور عامل اصلی بالارفتن قیمت قطعات خودرو است. شهریاری عنوان می‌کند که سیاست خودروسازان برای عرضه خودروهای مونتاژی، عرضه گران‌قیمت خودرو و قطعات خودرو است که درنهایت به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود. علاوه بر موارد یادشده بایستی به تیراژ تولید اندک بسیاری از خودروهای مونتاژی نیز اشاره کنیم. این مسئله باعث می‌شود تا تولیدکننده پس از مدتی تمایل به واردات قطعات یدکی خودروهای قدیمی نداشته باشد. حاصل این عدم تمایل دردسر بیشتر برای مالکان خودروهای چینی خواهد بود.