آئودی اعلام کرد از سال ۲۰۲۶ وارد مسابقات فرمول یک خواهد شد. این خودروساز لوکس آلمانی در جریان کنفرانس مطبوعاتی گرند پری بلژیک با اعلام این خبر افزود چرخش مسابقات فرمول یک به سمت پایداری و قوانین جدید از سال ۲۰۲۶، باعث اتخاذ چنین تصمیمی شده است.

شاید بدانید برگزارکنندگان فرمول یک در نظر دارند این سری مسابقات بسیار جذاب را تا پایان دهه کنونی عاری از آلاینده‌های کربنی کنند. این سیاست با استراتژی‌های آئودی در یک راستا است.

فرمول یک، سکوی جهانی برای آئودی
مارکوس دئوسمن رئیس هیئت مدیره آئودی، موتور اسپرت و مسابقات اتومبیلرانی را بخشی از دی ان ای این شرکت می‌داند. وی در جریان کنفرانس مطبوعاتی در اظهار نظری جالب فرمول یک را یک سکوی جهانی برای نمایش برند و همچنین لابراتواری بسیار چالش‌برانگیز جهت توسعه تکنولوژی‌های نوین توصیف کرده است. آقای دئوسمن افزوده ترکیب رقابت و قدرت بالا همیشه باعث پیشرفت و انتقال نوآوری و تکنولوژی در صنعت خودرو می شود.

آئودی البته نیم نگاهی به پتانسیل‌های فوق العاده بالای مسابقات فرمول یک در امر مارکتینگ دارد. این سری که هیجان‌انگیزترین مسابقات اتومبیلرانی در جهان به شمار می‌رود، فوق‌العاده پرطرفدار است و میلیون‌ها بیننده در سرتاسر جهان دارد. طبق آمار فقط در سال ۲۰۲۱ بیش از یک و نیم میلیارد بیننده تلویزیونی به تماشای مسابقات فرمول یک نشسته‌اند. ضمن اینکه محبوبیت فرمول یک در شبکه‌های اجتماعی هم رشد بسیار پرشتابی دارد.

از سوی دیگر محبوبیت مسابقات فرمول یک در دو کشور چین و ایالات متحده با سرعتی بالا رو به افزایش است. این دو کشور هم بازارهای حیاتی برای آئودی هستند.

سائوبر، هم تیمی احتمالی ارباب حلقه‌ها
هنوز مشخص نیست که آئودی با چه تیمی وارد همکاری خواهد شد. اما بر اساس برخی شایعات و گمانه‌زنی‌ها این شرکت همکاری با سائوبر را دنبال می‌کند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، سائوبر برای اولین بار پس از خروج ب ام و از مسابقات فرمول یک در سال ۲۰۰۹، به پشتیبانی در سطح کارخانه دسترسی پیدا خواهد کرد. برای اطلاع از این مسئله باید تا پایان سال منتظر بمانیم، چرا که آئودی از هم تیمی خود همین امسال رونمایی می‌کند.

گفتنی است پیشرانه ارباب حلقه‌ها برای فرمول یک در نیوبرگ و در مرکز آئودی اسپرت توسعه خواهد یافت. در حال حاضر هم در این مرکز تست‌هایی روی موتور فرمول یک انجام می‌شود، اما قرار است تغییراتی در آن اعمال شود.