چند مدل لیموزین در دنیا وجود دارد؟

لیموزین همیشه نمادی از ثروت و موقعیت اجتماعی خاص افراد مشهور بوده است و هیچ خودرویی در طول تاریخ نتوانسته این وظیفه را به خوبی ایفا کند. هر چند لیموزین‌ها برای جابجایی افراد ثروتمند و مشهور استفاده می‌شود اما افراد عادی نیز می‌توانند با کرایه لیموزین این موقعیت راتجربه کنند. در این مقاله با انواع مختلف لیموزین آشنا می‌شوید.

لیموزین در ایران نیز همچون بسیاری از دیگر خودروها همیشه غایب بوده است هرچند برخی از علاقمندان اقدام به ساخت لیموزین پراید، لیموزین پرشیا، لیموزین سمند و حتی لیموزین ژیان کردند اما به دلایل مختلف اجتماعی و سیاسی، خودروهای لیموزین در ایران هیچ وقت فراگیر نشد.

لیموزین همیشه نمادی از ثروت و تجمل برای افراد خاص بوده است در حالی که افراد معروف و ثروتمند ایرانی بیشتر ترجیح می‌دهند تا از دور از چشم عموم باشند.

در خارج از مرزهای ایران اما داستان خودروهای لیموزین به کلی متفاوت است که شاید مهم‌ترین دلیل آن شفافیت مالی باشد.

خودروهای لیموزین ویژگی‌های مشخصی دارد که ابعاد بزرگ، کابین مجلل و پرامکانات و کابین راننده با قابلیت جداسازی و حفظ حریم خصوصی سرنشین از ویژگی‌های مشترک لیموزین در جهان است.

هرچند خودروهای لیموزین ویژگی‌های مشترکی دارند اما در نوع خودرو و مدل تفاوت‌هایی با هم دارند که در این مقاله به انواع مختلف لیموزین اشاره می‌کنیم.

لیموزین سدان
لیموزین سدان بسیار شبیه خودروهای سدان است اما ابعاد بزرگ‌تر و به تبع فضای راحت‌تر برای سرنشینان مهم‌ترین تفاوت لیموزین سدان با سدان‌های معمولی است.

مهم‌ترین مزیت لیموزین سدان این است که برای تردد در شهرهای شلوغ با محدودیت فضای پارک مناسب است. البته لیموزین سدان از مقرون به صرفه‌ترین انواع لیموزین برای کرایه و گزینه نخست کرایه لیموزین است.

لیموزین‌های سدان معمولاً برای ۳ تا ۴ مسافر در نظر گرفته می شود.

لیموزین شاسی بلند یا SUV
لیموزین‌های شاسی بلند معمولا برترین انتخاب برای مراسم عروسی است و دلیل این انتخاب نیز به فاصله خودرو از سطح زمین بازمی‌گردد که سوار شدن با لباس‌های بلند عروس را به کاری ساده‌تر تبدیل می‌کند.

لیموزین‌های شاسی بلند به دلیل فضای بیشتر به خودروی محبوب خانواده‌ها تبدیل شده است و بیشتر برای استفاده در فواصل طولانی استفاده می‌شود.

اتوبوس لیموزین
اتوبوس لیموزین بیشتر به عنوان اتوبوس مهمانی شناخته می‌شود و اغلب برای جابجایی مهمانان مراسم مجردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیموزین اتوبوسی در ابعاد مختلفی از مینی‌بوس تا اتوبوس ساخته می‌شود تا امکان تناسب تعداد مهمانان با فضای لیموزین فراهم باشد.

در ساخت لیموزین اتوبوس معمولا فضای داخلی اتوبوس از نو طراحی می‌شود تا ویژگی‌های لوکس و امکانات داخلی با راحتی بیشتر جانمایی شود.

اتوبوس‌های لیموزین معمولاً شامل تلویزیون، سیستم‌های صوتی باکیفیت، نورپردازی محیطی هستند و تعداد مسافرانی که این لیموها می توانند در خود جای دهند بین ۱۰ تا ۵۰ نفر متغیر است.

لیموزین استرچ
دلیل نام‌گذاری این دسته از لیموزین‌ها این است که خودروهای استاندارد برای تبدیل به لیموزین‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این لیموزین‌ها به نوعی شاهکار مهندسی است چرا که با برش زدن خودرو و افزودن قطعات اضافی به یک خودروی استاندارد، لیموزین استرچ ساخته می‌شود. ویژگی‌های ایمنی خودرو مانند ترمز و سیستم تعلیق این لیموزین نیز متناسب با وزن خودرو اصلاح می‌شود.

این لیموزین‌ها نیز انتخاب نخست بازیگران برای حضور در مراسم فرش قرمز است.

لیموزین سوپراسترچ
لیموزین سوپر استرچ در واقع همان لیموزین استرچ است که ابعاد بزرگ‌تری دارد. این مدل از لیموزین‌ها برای استفاده طولانی ساخته نمی‌شود بلکه بیشتر برای نمایش توانایی مهندسی یک مجموعه یا کمپین‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طولانی ترین لیموزین سوپراسترچ جهان، رویای آمریکایی است که ۳۰.۵۴ متر طول دارد. این لیموزین عظیم دارای یک استخر شنا، یک زمین گلف و یک سکوی هلیکوپتر بر روی سقف برای فرود هلیکوپترها است. رویای آمریکایی را می‌توان از هر دو طرف راند.

لیموزین 30 متری لوکس مجهز به استخر و زمین گلف!
لیموزین ۳۰ متری لوکس مجهز به استخر و زمین گلف!

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ – ۲۱:۰۰

لیموزین پولمن
لیموزین پولمن یکی از راحت‌ترین لیموزین‌های جهان است که نام خود را از واگن‌های لوکس راه‌آهن آمریکا که در شرکت پولمن ساخته می‌شد، وام گرفته است.

مرسدس بنز این لیموزین را بر اساس بنز ۶۰۰ و کلاس اس تولید می‌کند.

لیموزین پولمن نخستین انتخاب مقامات سیاسی و سران کشورها برای جابجایی امن و لوکس است.

لیموزین هامر
لیموزین هامر همانطور که از نامش مشخص است براساس هامر جنرال موتور توسعه پیدا کرده است.

لیموزین هامر از طراحی باشکوهی برخوردار است که قدرت و استحکام را با تجملات آمیخته است.

نوع طراحی هامر موجب شده است تا این خودرو فضای بیشتری نسبت به لیموزین‌های شاسی بلند برای سرنشینان داشته باشد.

لیموزین کانورتیبل
لیموزین کانورتیبل بر اساس انواع سگمنت‌های خودرو ساخته شده است و بیشتر برای شخصیت‌های سیاسی یا مذهبی که نیازمند تعامل با جمعیت حاضر در اطراف هستند، تولید شده است.

سقف لیموزین‌های کانورتیبل انواع مختلفی دارد و در مدل‌های متفاوتی قابلیت باز شدن دارد اما از لحاظ امنیتی برای اشخاص مشهور قابل اطمینان نیست.

مکانیزم باز و بسته شدن سقف الکترونیکی است و توسط راننده یا مسافران در لیموزین کنترل قابل کنترل است.

لیموزین لینکلن
لیموزین لینکلن به این دلیل نامگذاری شده که براساس مدل لینکلن تولید شده توسط شرکت موتور فورد ساخته شده است.

نکات برجسته‌ای که لیموزین‌های لینکلن را از سایر لیموزین‌ها جدا می‌کند، ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، جدیدترین فناوری در مهندسی خودرو، امکانات داخلی، و ظرافت و راحتی فوق‌العاده است.

لیموزین‌های لینکلن بیشتر توسط سران کشورها و خانواده‌های سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیموزین کلاسیک یا قدیمی
لیموهای کلاسیک یا قدیمی لیموزین‌هایی است که بر پایه خودروهای کلاسیک و تاریخی ساخته می‌شود.

طراحی کلاسیک و قدیمی، این خودروها را به لیموزینی مناسب برای مناسبت‌های سلطنتی تبدیل کرده است.

این لیموزین اغلب بر اساس بنتلی‌های قدیمی، مدل‌های دهه ۵۰ رولزرویس و سایر خودروهای کلاسیک ساخته شده‌ و بیشتر به صورت مناسبتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیموزین نوظهور یا Novelty
این دسته از لیموزین‌ها بر پایه خودروهای مختلفی تولید شده است و معمولا با رنگ‌های عجیب و غریب جلب توجه می‌کند.

لیموزین‌های جدید بر اساس خودروهایی نظیر فولکس واگن بیتل آلمانی، فیات پاندا ایتالیایی، لادا روسی، مینی کوپر بریتانیایی و سیتروئن ۲CV فرانسوی توسعه یافته است و برخی دیگر نیز برپایه کوروت و حتی فراری ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *