طرز تهیه نان عیدی گرگانی به روش سنتی

چی شی/ مواد لازم نان عیدی گرگانی
آرد قنادی۳ لیوان
روغن جامد۱ لیوان سرخالی
خمیر مایه فوری۱ قاشق چایخوری
شکر۲ قاشق غذاخوری
خرما۱۰۰ گرم
آب ولرم½ لیوان + ۵ قاشق غذاخوری
گردو، پودر هل و دارچین به مقدار کافی
طرز تهیه نان عیدی گرگانی 
مرحله اول
برای تهیه شیرینی نان عید به روش گرگانی ابتدا شکر را به همراه ۵ قاشق غذاخوری آب ولرم و خمیر مایه فوری داخل یک کاسه کوچک ترکیب می کنیم، سپس درب کاسه را می پوشانیم و ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم تا خمیر مایه فعال شود.
 
مرحله دوم
در این مرحله آرد را درون یک کاسه بزرگ الک کرده، سپس روغن را اضافه می کنیم و مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا مواد یکدست شوند، سپس خمیر مایه عمل آمده را به همراه باقیمانده آب به کاسه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.
 
مرحله سوم
حالا مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا خمیری نرم و لطیف جمع شود که به دست نچسبد. در ادامه خمیر را درون یک کاسه چرب شده قرار می دهیم و روی آنرا با سلفون می پوشانیم تا به مدت یک ساعت در فضای آشپزخانه استراحت کند.

مرحله چهارم
در حین استراحت کردن خمیر، مواد میانی را آماده می کنیم. برای این منظور هسته و پوست خرما را جدا کرده و آنرا به همراه ۵ قاشق غذاخوری آب داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا خرماها نرم شوند.

مرحله پنجم
در این مرحله خرماها را با گوشکوب می کوبیم تا له شوند، سپس ۱ قاشق غذاخوری روغن به همراه مقداری هل، دارچین و پودر گردو به مواد اضافه کرده و به خوبی ترکیب می کنیم تا مواد یکدست شوند، سپس کنار می گذاریم تا خنک شوند.
 
مرحله ششم
پس از گذشت یک ساعت پف خمیر را می گیریم، سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا به خوبی گرم شود. در ادامه سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم، سپس به اندازه یک گردو از خمیر بر می داریم.
 
مرحله هفتم
حالا خمیر را در کف دست باز می کنیم و مقداری از مواد میانی درون خمیر قرار می دهیم. در ادامه خمیر را به صورت توپ در می آوریم و درون سینی فر می چینیم. پس از اینکه تمام خمیر را آماده کردیم، روی خمیرها را با مهر دلخواه مهر می کنیم.
 
مرحله هشتم
در این مرحله سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۲۰ دقیقه بپزند. در ادامه شیرینی ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم خنک شوند، سپس در ظرف دلخواه می چینیم و سرو می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *