ما یک شیرینی سنتی داریم به نام نان برنجی که نوع مرغوب آن کرمانشاهی است ولی این شیرینی تنها نان برنجی موجود نیست.

با آرد برنج و حتی برنج پخته هم نان خوشمزه و البته عجیبی می‌توان درست کرد که مطمئنا پیش از این آن را نخورده‌اید؛ ولی امتحان آن ضرری ندارد.

مواد لازم 

۱۱۵ گرم کره آب شده
۲۲۵ گرم آرد
۳ عدد تخم مرغ
۸۰ گرم آرد برنج
۲ ق‌چ بیکینگ‌پودر

۲ /۱ ق‌چ جوش‌شیرین
۲ /۱ ق‌چ نمک
یک ق‌چ پودر دارچین
۲ /۱ ق‌چ پودر جوزهندی
۲ /۱ ق‌چ پودر زنجبیل
 ۶۰ گرم برنج آب‌کش شده
 ۶۰ گرم مغز گردو
 ۷۰ گرم کشمش
 ۲۰۰ گرم پودرقند
 ۱۱۵ گرم شکر قهوه‌ای 
 ۲ عدد هویج  (ریز رنده شود)
 به مقدار لازم پودر قندبرای تزئین

۱. کف و دیواره‌های قالب مستطیل شکل ۹۰۰ گرمی مخصوص نان را با کره چرب کنید و با کاغذ مخصوص شیرینی‌پزی بپوشانید. روی کاغذ را هم مقداری آرد بریزید.  

آرد، آرد برنج، بیکینگ‌پودر، جوش‌شیرین، نمک، دارچین و جوزهندی را در کاسه‌ای با هم مخلوط کرده و در کاسه دیگری الک کنید. برنج آب‌کش شده، مغزگردو  و کشمش را هم اضافه کنید و مواد را هم بزنید. این مخلوط را به تپه‌ای تبدیل کرده و وسط آن را با قاشق گود کنید و کناری بگذارید.  

۲. تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای بریزید و با استفاده از همزن مدت دو دقیقه هم بزنید تا تخم‌مرغ حالت پف کرده کرم رنگ پیدا کند. پودر قند و شکر قهوه‌ای را هم بیفزایید و مدت دو دقیقه دیگر هم بزنید. سپس کره آب شده و پس از آن هویج رنده شده را هم اضافه کنید و هم بزنید. فر اجاق‌گاز را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد، ۳۵۰ درجه فارنهایت یا شماره چهار روشن کنید تا گرم شود. مخلوط تخم‌مرغ، شکر و هویج را داخل گودال میان مواد خشک بریزید و با چنگال شروع به مخلوط کردن مواد کنید تا خمیری نرم حاصل شود. این مایه را خیلی هم نزنید.

۳. مایه نان را در قالبی که از پیش آماده کرده بودید بریزید و مدت یک ساعت یا یک ساعت و ربع با همان دمای فر حرارت دهید تا طلایی رنگ شود. بعد از گذشت یک ساعت و خورده‌ای قالب را از فر بیرون آورده و کناری بگذارید تا سرد شود و سپس آن را برگردانید. در پایان روی نان پودر قند بریزید و سرو کنید.

فوت‌وفن

اگر می‌بینید که تغییر رنگ نان بسیار سریع است و ممکن است بسوزد، روی دهانه قالب را کاغذ فویل آلومینیوم بکشید.