خورش ریحان مخصوص و فوق العاده خوشمزه شمالی

چی شی/ خورش ریحان یکی از خورش های خوشمزه و خوش عطر ایرانی است که با دستورهای متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش ریحان در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
رب نارنج ۱ قاشق غذاخوری
ریحان ۳۰۰ گرم 
نعناع ۱۰۰ گرم
تره ۱۰۰ گرم
گشنیز و جعفری ۴۰۰ گرم
برنج ۴ پیمانه
زعفرا دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
بادمجان سرخ شده اختیاری
طرز تهیه خورش ریحان 
مرحله اول
برای تهیه خورش ریحان خوشمزه ابتدا پیاز را شسته و پوست می کنیم و با کمی روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. یک قابلمه برداشته و روغن حیوانی را درون آن می ریزیم و روی حرارت ملایم گاز قرار می دهیم.
 
مرحله دوم
گوشت ها را تکه تکه می کنیم و درون روغن حیوانی گرم شده تفت می دهیم تا تغییر رنگ پیدا کند. سپس مقداری فلفل و زردچوبه را اضافه کرده کمی تفت می دهیم تا عطر آن خارج شود. سپس آب به میزان کافی اضافه می کنیم.
 
مرحله سوم
حالا به مدت دو و نیم ساعت اجازه می دهیم تا گوشت با شعله ملایم بپزد. سبزیجات به مقدار گفته شده را پاک کرده و می شوییم و خیلی ریز خرد می کنیم. یک ماهی تابه برداشته و روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.
 
مرحله چهارم
سبزی ها را درون ماهی تابه ریخته و کمی تفت می دهیم تا آب آن کشیده شود. سپس روغن را اضافه کرده و سبزی ها را کمی سرخ می کنیم و به خورش اضافه می کنیم. حال نمک و رب نارنج را به خورش اضافه می کنیم.

مرحله پنجم
سپس می گذاریم با حرارت ملایم تا سبزی ها نیز بپزد. با شعله ملایم می گذاریم تا خورش جا بیفتد و روغن باندازد. برنج را که شسته و از شب قبل با آب و نمک خیسانده ایم، داخل یک قابلمه دیگر ریخته و دو و نیم برابر آن آب اضافه می کنیم و با کمی نمک می گذاریم تا بپزد.

مرحله ششم
وقتی آب آن کشیده شد و با کمی زعفران دم کرده می گذاریم تا آرام آرام با شعله خیلی کم دم بکشد وکته آماده شود. کته را با کمی برنج زعفرانی تزیین می کنیم و در یک ظرف مناسب می کشیم. خورش نیز در ظرفی جدا گانه سرو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *