طرز تهیه دختر لوس، غذای خوشمزه شمالی با بادمجان

چی شی/ دختر لوس یک غذای محلی و اصیل گیلانی است، که بی شباهت به کال کباب، پیش غذای معروف گیلان نیست، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دختر لوس شمالی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

 مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان ۵ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد
سیر ۶ تا ۷ حبه
کره ۲۰ گرم
گردو ۱۰۰ گرم
رب انار ترش ۱ قاشق غذا خوری
سبزی معطر ۲ قاشق غذا خوری 
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
طرز تهیه دختر لوس
 مرحله اول
برای تهیه دختر لوس شمالی در ابتدای کار، لازم است گوجه ها را کبابی کنیم. برای این کار، گوجه را روی زغال کبابی می ‌کنیم تا مغز پخت شود و طعم دودی بگیرد. سپس گوجه ها رو می‌گذاریم کنار و نوبت کبابی کردن بادمجان می ‌رسد.

مرحله دوم
بالا و پایین بادمجان یک سوراخ ریز ایجاد می ‌کنیم تا موقع پخت داخل بادمجان حرارت جریان داشته باشد و بهتر کباب شود. سپس روی حرارت می ‌گذاریم تا کبابی و دودی شود. بعد برای راحت تر گرفتن پوست بادمجان ها زیر آب سرد نمی‌گیریم که مزه آن از بین برود.

مرحله سوم
بادمجان های کبابی را داخل قابلمه می ‌گذاریم و در آن را می ‌بندیم تا عرق کند و پوست آن راحت کنده شود. حالا بادمجان را ساطوری و له و یکدست می‌ کنیم. اگر بادمجان دارای تخمه بود تا جایی که می ‌توانیم تخم آن را جدا می ‌کنیم تا تلخ نشود.

مرحله چهارم
گوجه را هم پوست می‌ گیریم و ساطوری می‌ کنیم. گردو را باید آسیاب یا پودر کنیم. بعد چند حبه سیر را رنده می‌ کنیم یا بین دستگاه‌ های سیر له کن می‌گذاریم. کره را در قابلمه با حرارت کم ذوب می‌ کنیم. بعد سیر رنده شده را خیلی کوتاه تفت می ‌دهیم.
 
مرحله پنجم
سپس سبزی های معطرخردشده (خالواش، چوچاق، گشنیز، پونه و نعنا) را به آن اضافه می‌ کنیم. بعد از آن، گردو را هم اضافه می کنیم. خیلی کوتاه و در حدی که فقط گردوها داغ شود، به آن حرارت می‌ دهیم و رب انار ترش هم به مواد اضافه می ‌کنیم.
 
مرحله ششم
سپس با باقی مواد تفت می ‌دهیم. حالا بادمجان های ساطوری را به آن اضافه می‌ کنیم. بعد گوجه های کبابی را هم اضافه کرده و مواد را خوب با هم مخلوط می‌ کنیم تا مزه ها به خورد هم بروند و این غذای گیلانی خوشمزه، قشنگ جا بیفتد.

مرحله هفتم
در آخر هم به آن نمک، فلفل سیاه و گلپر اضافه می‌ کنیم. دختر لوس گیلانی آماده است. در نبود سبزی های محلی می توان از باقی سبزی های معطر که دوست داریم، استفاده کرد و به خاطر نداشتن خالواش و چوچاق لذت چشیدن این غذای گیلانی را از دست ندهیم.

مرحله هشتم
در این مرحله به جای رب انار هم می توانیم از آبغوره استفاده کنیم. ولی گیلانی ها معمولاً از رب انار برای دختر لوس استفاده می‌ کنند. این غذا در گیلان هم با نان هم با برنج سرو می‌ شود ولی با نان جذاب تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *