طرز تهیه عصاره قلم، چاشنی پرخاصیت غذاهای ایرانی

چی شی/ عصاره قلم یکی از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین دی است و حاوی مواد معدنی و پروتئین و ویتامین هاست. اما از آن جا که پخت قلم زمان بر است، می توان عصاره قلم را تهیه و در فریزر نگهداری نمود و هر دفعه برای داخل غذا و سوپ و انواع خورشت و آش مورد استفاده کرد. هم چنین توصیه می شود عصاره قلم را برای غذای نوزادان تهیه نمود زیرا کلسیم و ویتامین دی نوزاد را تامین کرده و باعث محکم شدن استخوان های او می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم عصاره قلم
قلم گاو۲ عدد
پیاز۲ عدد درشت
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه به مقدار کافی
دستور تهیه عصاره قلم گوساله 
مرحله اول
برای تهیه عصاره قلم خانگی ابتداقلم گاو اگر به صورت برش خورده و تکه ای بود که نیاز نیست تکه شود. اما اگر درسته بود نیاز است دو تا سه جای آن شکسته شود تا عصاره آن در زمان پخت به خوبی خارج شود.

مرحله دوم
در این مرحله قلم گاو را می شوییم و دو ساعت داخل آب و نمک قرار می دهیم تا کاملا سفید شود. بعد از دو ساعت، مجددا شسته و داخل قابلمه بزرگی می اندازیم و آب را تا حدی که روی قلم ها را بگیرد، داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله سوم
پیاز ها را شسته و به قطعات درشت خرد می کنیم. زرد چوبه و فلفل را اضافه کرده و با شعله زیاد می گذاریم تا جوش آید، وقتی جوش آمد، شعله را کم می کنیم تا بپزد. زمان پخت حدود ۱۲ ساعت در قابلمه یا ۷ ساعت در زودپز پخته شود.
 
مرحله چهارم
یک ساعت مانده به آخر زمان پخت، نمک را اضافه می کنیم. قلم ها که پخته شد از آب خارج می کنیم و اگر مغزی داخل قلم مانده بود با تکاندن خارج می کنیم. سپس آب قلم را از صافی عبور می دهیم تا اگر تکه های استخوان درون آب باقی مانده است خارج شود.

مرحله پنجم
در این مرحله مغز استخوان ها را هم جدا با دستگاه میکس می کنیم تا یک دست شود سپس با آب مخلوط می کنیم. می توان روغن را از عصاره قلم گرفت. در ادامه عصاره قلم را داخل یک کاسه یا ظرف مستطیلی می ریزیم.
 
مرحله ششم
سپس درون یخچال می گذاریم تا ببندد. وقتی به طور کامل بست، یک لایه روغن روی آن را جدا می کنیم. مابقی را به اندازه دلخواه برش می زنیم و داخل کیسه فریزر قرار می دهیم و می توانیم در فریزر تا ۶ ماه نگه داری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *