پنیر برشته یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل گیلانی است که از آن به عنوان املت در وعده صبحانه استفاده می‌کنند، به علت سبک بودن این غذا می‌توان آن را به همراه کته در وعده نهار و شام هم سرو کرد، پنیر برشته خیلی راحت درست می‌شود. 
مواد لازم
پنیر سیاهمزگی۲۰۰ گرم
کره۲۵ گرم
سیر۱ حبه
تخم مرغ۲ عدد

شوید خشک۴ قاشق غذا خوری
زردچوبه۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری
ریحان و نعنا و شوید تازه برای تزئین به مقدار لازم
گوجه گیلاسی برای دورچین۳ عدد
فلفل سبز شیرین برای دورچین۳ عدد
سبزی خوردن برای دورچین به مقدار لازم
لیمو ترش تازه برش زده شده برای تزئین۱ عدد
طرز تهیه پنیر برشته
مرحله ۱: برش دادن پنیر سیاهمزگی در اندازه‌های کوچک
ابتدا پنیر سیاهمزگی را در اندازه‌های کوچک به شکل نگینی خرد کنید و کنار بگذارید، این پنیر کمی شور است و نیاز به اضافه کردن نمک به آن نیست اگر پنیر سیاهمزگی در دسترس نبود می‌توانید از هر نوع پنیر دیگری مثل پنیر لیقوان یا پنیر تبریز هم استفاده کنید.

مرحله ۲: ذوب کردن کره و تفت دادن سیر خرد شده در آن
سپس مقداری کره را در یک تابه بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب و داغ شود، بعد سیر را پوست بگیرید، با رنده ریز رنده کنید تا کاملاً پوره شود به جای رنده کردن می‌توانید سیر را له کنید، بعد از این که کره داغ شد سیر را در تابه بریزید و تفت دهید.

مرحله ۳: اضافه کردن زردچوبه و تفت دادن آن در تابه
سیر را در تابه با کره خوب تفت دهید تا عطر سیر پخش شود، در هنگام تفت دادن سیر مدام آن را هم بزنید تا سیرها نسوزند، طوری که عطر و طعم کره کاملا به خورد سیر برود، بعد مقداری زردچوبه در تابه بریزید و با سیرها تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله ۴: اضافه کردن و تفت دادن پنیرها در تابه
زردچوبه را تقریبا به مدت ۱ دقیقه تفت دهید تا رنگ آن در تابه باز شود، سپس پنیرهای برش داده شده را در تابه بریزید و تفت دهید، پنیرها را به آرامی هم بزنید تا خرد نشوند، در این حالت عطر و طعم کره به خورد پنیرها می‌رود، پنیرها را تقریبا ۵ دقیقه تفت دهید تا نرم شوند.

مرحله ۵: اضافه کردن و تفت دادن فلفل سیاه در تابه
وقتی بعد از تفت دادن بافت پنیرها نرم شد مقداری فلفل سیاه به مواد داخل تابه اضافه کنید، کمی تفت دهید و با بقیه مواد مخلوط کنید تا عطر آن پخش شود، مقدار فلفل سیاه و ادویه‌ها بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و می‌توانید مقدار آن‌ها را در مواد کمتر یا بیشتر بریزید.
 
مرحله ۶: اضافه کردن شوید خشک و پدر شده و تفت دادن آن
بعد از آن برای عطر و طعم بهتر پنیر برشته مقداری شوید خشک را که از قبل آماده کرده‌اید با دست پودر کنید و در تابه بریزید، با بقیه مواد کمی تفت دهید تا عطر شوید پخش شود و به خورد مواد برود، مقدار شوید بستگی به ذائقه خودتان دارد و می‌توانید آن را تغییر دهید.

مرحله ۷: اضافه کردن تخم مرغ‌ها و پختن آن‌ها با مواد دیگر
سپس تخم مرغ‌ها را بشکنید و در تابه روی پنیرها بریزید، با قاشق به آرامی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند، تخم مرغ‌ها باید در همه قسمت‌های تابه پخش شوند و کم کم بپزند تا بافت آن‌ها سفت شود، در هنگام هم زدن تخم مرغ‌ها دقت کنید که پنیرها له نشوند.

مرحله ۸: ریختن پنیر برشته داخل طرف مناسب و تزئین آن
بعد از این که تخم مرغ‌ها خوب پختند و برشته شدند، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، سپس پنیر برشته را داخل ظرف مناسب بریزید، بعد آن را با چند برگ نعناع، ریحان، شوید تازه و چند برش لیمو ترش تزئین کنید، برای تزئین طبق سلیقه خودتان عمل کنید.

مرحله ۹: چیدن انواع دورچین در ظرف مناسب
سپس تعدادی فلفل سبز شیرین را تمیز بشورید و داخل ظرف دیگری برای دورچین قرار دهید، همینطور چند عدد گوجه گیلاسی که تمیز شسته‌اید و خشک کرده‌اید را هم در کنار آن‌ها بچینید، بعد مقداری سبزی خوردن تازه را تمیز بشورید و خشک کنید.

مرحله ۱۰: سرو کردن پنیر برشته 
بعد سبزی خوردن را در کنار ظرف دورچین قرار دهید، سپس پنیر برشته را در وعده صبحانه به عنوان املت خوش طعم و پرطرفدار با نان تازه و انواع دورچین یا به علت سبک بودن آن در وعده نهار یا شام همراه با کته، ترشی و دیگر مخلفات سرو کنید.