ژله یکی از دسرهای خوشمزه‌ای است که رنگ‌ولعاب زیبایی هم دارد و می‌تواند به سفره‌های شما جلوه‌ای ویژه ببخشد. ضمن آن‌که این دسر خوشمزه خیلی هم گران نیست و طرز تهیه آسانی هم دارد. با وجود این گاهی وقت‌ها برخی افراد با مشکلی جدی مواجه می‌شوند و ژله آنها خوب خودش را نمی‌گیرد یا به‌اصطلاح نمی‌بندد اما ببینیم برای بستن ژله باید چه کرد.
 

علت نبستن ژله
یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود ژله به‌خوبی نبندد و با مشکل نبستن ژله روبه‌رو شوید این است که در تهیه ژله دقت نمی‌کنید. هرچند ژله روش تهیه بسیار ساده‌ای دارد اما اگر به میزان مواد اولیه دقت نکنید، نمی‌توانید ژله خوبی داشته باشید.
 

طرز تهیه ژله چگونه است؟
برای تهیه ژله به یک بسته پودر ژله (معادل صد گرم پودر ژله) نیاز دارید. به ازای هر یک بسته پودر ژله با طعم دلخواه به یک لیوان آب‌جوش و یک لیوان آب‌سرد نیاز دارید. یک بسته پودر ژله مورد نظر را در یک لیوان آب‌جوش می‌ریزید و خوب هم می‌زنید تا دانه‌های پودر ژله باز شود. پس از باز شدن کامل پودر ژله در آب‌جوش، یک لیوان آب‌سرد را باید اضافه کنید و هم‌بزنید. بعد از آماده‌کردن ژله باید آن را داخل قالب ریخته و در یخچال روی سطح صاف قرار دهید تا کاملا ببندد.

آماده‌سازی اشتباه قالب، علت نبستن ژله
یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث نبستن ژله می‌شود این است که قالب ژله به روش صحیح آماده نشده. اگر قالب را برای تهیه ژله به‌خوبی آماده نکنید، ژله شما قطعا به‌درستی برگردانده نمی‌شود. پس از تهیه ژله به روش صحیح باید قالب را به‌درستی آماده کنید. برای آماده‌کردن قالب ژله می‌توانید از ظروف با جنس‌های مختلف استفاده کنید. ظروف تفلون، نسوز، چینی، فلزی، پلاستیکی، سیلیکونی و شیشه‌ای در تهیه ژله مشکلی ایجاد نمی‌کنند. بعد از انتخاب ظرف مورد نظر باید برای راحت برگرداندن ژله آن را آب‌گردانی کنید و سپس در فریزر قرار دهید. با این روش ژله راحت‌تر برگردانده می‌شود.

فوت‌وفن‌های لازم برای مشکل نبستن ژله
اگر هربار بعد از تهیه ژله با مشکل نبستن آن روبه‌رو می‌شوید، می‌توانید در تهیه ژله به‌جای استفاده از آب‌سرد، از قالب‌های یخ استفاده کنید. دراین روش به‌ازای یک لیوان آب‌سرد باید از قالب‌های یخ استفاده کنید تا در آب‌گرم باز شوند. دقت کنید تا پیش از بازشدن کامل یخ‌ها در ژله، آن را داخل یخچال قرار ندهید. اگر قبل از بازشدن کامل یخ ژله را داخل یخچال قرار دهید، خراب می‌شود. برای این‌که ژله به‌خوبی ببندد می‌توانید به‌ازای یک لیوان آب‌جوش و یک لیوان آب‌سرد از یک لیوان آب‌جوش و نصف لیوان آب سرد استفاده کنید تا ژله به‌خوبی ببندد.