کنافه یا کونفه که تلفظ و املاهای مختلفی داره ☺️😁
یه دسر سنتی و محبوب که اکثرا عرب ها و ترک ها (ترکیه) تهیه و مصرف میشه ، که از خمیر رشته ای با یک شربت و لایه های پنیری و یا آجیل بسته به نوع منطقه تهیه میشه 😊🤗
رشته تل کادایف یک بسته (۴۰۰ گرمی)
کره آب شده ۱۰۰ گرم
زعفران ۲ ، ۳ ق غ
پنیر ماسکارپونه ۲۰۰ گرم (یک بسته)
شربت
شکر ۲ لیوان
آب ۱ لیوان
زعفران به میزان لازم
گلاب ۲ ق غ
اول شربت درست کردم . شکر و آب رو روی حرارت ملایم قرار دادم تا بجوشه ، زعفران ریختم . حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشه و بعد آخر کار گلاب ریختم و از حرارت برداشتم .
بسته کادایف رو باز کردم و کمی رشته ها رو باز کردم . کره آب شده و زعفران بهش اضافه کردم و ترکیب کردم .
کف ظرفم ، من از تابه به سایز ۲۴ سانت استفاده کردم . خوب با کره کف و دیواره هاش رو چرب کردم . نصف از رشته ها رو ریختم و با کف کاسه کمی فشرده کردم . پنیر ماسکارپونه وسطش قرار دادم ، مابقی رشته ها رو ریختم و کمی فشرده کردم .
روی حرارت ملایم حدود ۲۰ دقیقه قرار دادم .دور دیواره ها رو با لیسک آزاد کردم و بعد به یه دیس برگرروندم و مجدد داخل تابه برگردوندم تا طرف دیگه هم سرخ و بپزه و بعد شربت خنک رو ریختم و بعد از دو سه دقیقه حرارت رو خاموش کردم . بعد از چند دقیقه که شربت جذب مواد شد به دیس انتقال دادم و روش پودر پسته ریختم .
پ. ن : جای پنیر ماسکارپونه می تونید از پنیر خامه ای با در صد کم نمک استفاده کنید البته که ماسکارپونه چیز دیگه ای هست 😜
دستور اصلی این دسر پنیر مخصوص داره که ما می تونیم از پنیر ماسکارمونه یا پنیر موزارلا استفاده کنیم .اگر پنیر موزارلا بریزید باید گرم بخورید . من با پنیر ماسکارپونه بیستر می پسندم .
می تونید داخل فر هم درست کنید و حدود ۲۰ الی ۲۵ دقیقه در فر ۱۸۰ درجه قرار بدید .
منبع: @masoumehrasouli