کیک مادر یکی از انواع کیک های بسیار قدیمی و کلاسیک بین المللی است که با رسپی های متنوعی درست می شود.

مواد لازم کیک مادر
تخم مرغ ۳ عدد
شیر½ لیوان
روغن مایع½ لیوان
شکر۱ لیوان
بکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری
وانیل½ قاشق مرباخوری
آرد۲ لیوان
مواد لازم برای مایه کاکائویی
پودر کاکائو۲ قاشق سوپخوری
شیر۲ قاشق سوپخوری
طرز تهیه کیک مادر 
مرحله اول
برای تهیه کیک مادر خوشمزه و مجلسی ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل تمام مواد یخچالی را از یخچال خارج می کنیم، سپس در فضای آشپزخانه قرار می دهیم و اجازه می دهیم با دمای محیط به طور کامل هماهنگ شوند.
مرحله دوم
در این مرحله تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل درون یک کاسه مناسب اضافه می کنیم، سپس با دور تند همزن برقی به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه مخلوط می کنیم تا مخلوط تخم مرغ و شکر روشن و کش دار شود.
مرحله سوم
حالا روغن مایع را به همراه شیر درون مخلوط تخم مرغ و شکر می ریزیم، سپس به مدت ۱ دقیقه در حد مخلوط شدن مواد هم می زنیم. در ادامه آرد را به همراه بکینگ پودر درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم.
مرحله چهارم
در این مرحله مخلوط آرد و بکینگ پودر را درون الک می ریزیم، سپس ۳ مرتبه الک می کنیم و طی ۳ مرحله درون مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و با لیسک مایه کیک را به صورت دورانی به یک سمت مخلوط می کنیم تا بافت آن یکدست شود.
مرحله پنجم
حالا ۱ لیوان از مواد کیک را جدا می کنیم، سپس پودر کاکائو و شیر را به آن اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه فر را روی حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم و اجازه می دهیم کاملا گرم شود.
مرحله ششم
در این مرحله درون قالب مستطیلی را با کاغذ روغنی می پوشانیم. در ادامه مایه کیک را درون قالب می ریزیم، سپس با لیسک آن را پخش می کنیم. در ادامه مایه کیک کاکائویی را به صورت پخش روی مایه کیک می ریزیم.
مرحله هفتم
حالا به کمک سیخ چوبی روی مایه کیک کاکائویی طرح می اندازیم. در ادامه قالب را چند بار محکم روی سطح کار می کوبیم تا حباب ها و هوای اضافی بین مایه کیک کاملا از بین برود، سپس قالب را طبقه وسط فر قرار می دهیم.
مرحله هشتم
در این مرحله اجازه می دهیم کیک به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه درون فر بماند تا کاملا بپزد. در ادامه پس از گذشت این زمان کیک را با خلال دندان یا سیخ چوبی تست می کنیم برای این منظور یک سیخ چوبی یا خلال دندان در مرکز کیک فر می بریم.
مرحله نهم
حالا سیخ چوبی یا خلال دندان را خارج می کنیم در صورتی که مایه کیک به آن نچسبیده بود کیک کاملا پخته است. در ادامه کیک را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم کاملا خنک شود، سپس از قالب خارج می کنیم.
مرحله دهم
در نهایت کاغذ روغنی را به آرامی از کیک جدا می کنیم، سپس کیک را به اندازه و فرم دلخواه برش می زنیم. در آخر برش های کیک را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و به همراه چای زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.
منبع: چی شی