چرا ایران سهمی از تجارت سوریه ندارد؟

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: بخش خصوصی ایران در سرمایه گذاری و تجارت سوریه به صورت جدی ورود نکردند.

 علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه تیتر امشب گفت: با وجود روابط خوب سیاسی و نظامی با سوریه، ما از این فرصت در زمینه تجاری استفاده نکردیم.

وی افزود: در سفری که به سوریه داشتیم؛ دنبال این بودیم تا بخش خصوصی کشورمان وارد تجارت با سوریه شود.

پیمان‌پاک گفت: دولت سوریه جنگ زده است، اما بخش خصوصی سوریه ثروتمند است و فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه خط دریایی منظمی میان ایران و سوریه وجود ندارد، گفت: از محل سود کشتیرانی می‌توانیم به این مسیر یارانه دهیم تا مشکلات این خط حل شود. با حل شدن این مشکلات، تجار به این بخش از سرمایه گذاری ورود خواهند کرد.

وی گفت: مسیر عراق به دلیل برخی مشکلات امنیتی نا امن شده است؛ اگر خط عراق بر قرار شود بسیاری از مشکلات حمل و نقل میان ایران و سوریه حل می‌شود.

عزت‌اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: ایران و سوریه روابط خوب سیاسی دارند باید از این فرصت در میدان دادن به بخش خصوصی و تجار استفاده کنیم.

وی افزود: دولت باید تدابیری بیاندیشد تا بخش خصوصی در این زمینه فعال شود. دولت باید راه را برای بخش خصوصی باز کند.

اکبری تالارپشتی با تاکید بر اینکه از ظرفیت سفارتخانه‌ها در کشورهای مختلف برای جذب سرمایه گذار می‌توان استفاده کرد، گفت: دپیلماسی اقتصادی دولت باید بستر را برای بخش خصوصی در کشورهای دیگر فراهم کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دولت باید در بازارهای هدف، حضور حداقلی داشته باشد و تمهیدات لازم را برای حضور حداکثری بخش خصوصی فراهم کند.

کیوان کاشفی رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه هم گفت: دولت توقع دارد که بخش خصوصی کشورمان در سوریه فعال باشد از طرفی بخش خصوصی هم توقع دارد تا مشکلات آن‌ها در این کشور با توجه به روابط خوب سیاسی، حل و فصل شود.

وی افزود: در بخش حمل و نقل مشکلاتی داریم. انتقال پول هم با توجه به تحریم دو کشور از معضلات تجارت است. به این مشکلات باید مشکلات تعرفه‌ای را هم اضافه کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه درباره پیشنهاد تهاتر با کشور سوریه هم گفت: کالایی باید در سوریه باشد تا تهاتر انجام شود. پنبه یکی از صادرات سوریه در سال‌های گذشته بوده است و ما هماهنگی‌هایی انجام دادیم تا در این زمینه تهاتر انجام شود، اما این زمانبر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *