۲۵۰ تن سرم وارداتی، همین چند روز پیش له شد و ازبین رفت ولی ماجرایی که بر آن گذشته به همین سادگی نیست؛ پنج سالی سرگردان بوده و با وجود کمبود و نیاز بیماران، به تدریج جلوی چشم مسئولان نابود شده است.

هشتم اسفندماه ۱۴۰۰، سازمان اموال تملیکی از انهدام حدود ۲۵۰ تن سرم خبر داد، کمی قبل تر در مردادماه، گمرک ایران اعلام کرده بود که این میزان سرم از سال ۱۳۹۵ تاکنون در گمرک مانده و ترخیص نشده و درنهایت تاریخ انقضای آن گذشته است. به روال اتفاق‌های این چنینی که در حوزه تجارت می افتد و بارها بخش زیادی از کالاها فاسد و از بین رفته و کسی مسئولیت آن را برعهده نمی گیرد، این بار هم دستگاه‌ها سعی بر انداختن توپ در زمین دیگری داشته و یا سکوت اختیار کردند.
همین بهانه‌ای بود تا با مرور بر آنچه بر محموله سرم‌ در این پنج سال گذشت، بخشی از چرخه معیوب تجاری و قواعد و مقررات آن که گاهی کار را به اینجا می رساند مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس طی پیگیریهای صورت گرفته، حداقل ۵۰ مکاتبه بین شرکت واردکننده و دستگاه‌های مختلف  بررسی شد. همچنین موضوع  از دستگاه‌های ذیربط و شرکت نیز  پرسش و خواسته شد تا مواضع خود را اعلام کنند که تاکنون توضیحی دریافت نشده است.

وضعیت دو سال مهم در سرنوشت سرم ها مشخص نیست
محموله ۲۵۰ تنی سرم منهدم شده به بخشی از واردات شرکت داروسازی “شیراز سرم” از شرکت “BBRAUN” آلمان در سال ۱۳۹۵ مربوط است که ترخیص آن بعد از یک وقفه، از سال ۱۳۹۷ بار دیگر به جریان می افتد. با وجود پیگیری انجام شده اطلاع دقیقی از این ماجرا بین سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ که زمان مهمی برای ترخیص این کالا بوده، در دست نیست ولی ظاهرا محموله وارداتی بعد از اظهار به گمرک، به دلیل عدم ترخیص، در سال ۱۳۹۶  متروکه اعلام و به سازمان اموال تملیکی ارجاع داده می شود ولی بار دیگر صاحب کالا درخواست برگشت و طی فرایند ترخیص می‌کند، در مکاتبات شرکت شیراز سرم آمده که به دلیل تغییر سهامداران و مدیریت عامل، ترخیص این محموله به تاخیر افتاده است.

ترخیص به جریان افتاد و گمرک درخواست نامه رسمی کرد
به هر ترتیب جریان از سال ۱۳۹۷ به نحوی دیگر پیش می رود و با گذشت زمان، این‌بار تاریخ انقضای سرم‌های وارداتی برای شرکت حاشیه‌ساز می‌شود؛ به‌طوری که در اواخر مهرماه همان سال به دنبال تاکید گمرک، شرکت برای به روزرسانی مجوز ترخیص، با سازمان غذا و دارو مکاتبه می‌کند ولی حدود یک ماه بعد نامه‌نگاری دیگری با همین سازمان انجام داده که نشان می‌دهد با وجود اینکه در آن مقطع به دلیل کمبود، بیمارستان‌ها و شرکت‌های مختلفی درخواست این سرم ها را داشته و با هماهنگی سازمان غذا و دارو اقدامات لازم برای ترخیص انجام شده بود، گمرک با توجه به تاریخ محدود انقضای این اقلام، درخواست نامه رسمی تائید از سازمان غذا و دارو کرده است.

نامه به گمرک رفت
دو روز بعد در ۲۸ آبان ماه، درخواست واردکننده و سازمان غذا و دارو همزمان و طی مکاتبه ای جداگانه به ریاست  گمرک ایران که در آن زمان بر عهده فرود عسگری (معاون فعلی گمرک) بود، ارائه می شود.