صادرات نفت عراق به آمریکا ۳۰.۵ درصد در ۵ ماه ابتدایی سال جاری میلادی افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد عراق صادرات نفت خود به این کشور را ۳۰.۵ درصد در ۵ ماه ابتدایی سال جاری میلادی افزایش داده است.
کل صادرات عراق به آمریکا ۶۱ درصد از ژانویه تا ماه مه سال جاری میلادی نسبت به همین دوره در ۲۰۲۱ افزایش داشته است.
در گزارش این اداره آمده است بیشترین واردات نفت عراق به آمریکا در ماه فوریه و برابر با ۱۲.۱۶۸ میلیون بشکه بوده است. واردات نفت آمریکا از عراق در ماه مارس به پایین‌ترین رقم یعنی ۹.۴۹ میلیون بشکه رسید.

به طور کلی، سهم واردات نفت آمریکا از اوپک و کشورهای حاشیه خلیج فارس طی دهه‌های گذشته کاهش یافته و سهم واردات نفت این کشور از کانادا افزایش یافته است.

واردات نفت آمریکا در ۲۰۰۵ به اوج خود رسیده بود. افزایش تولید داخلی و صادرات بالا به کاهش سالیانه واردات خالص نفت به این کشور کمک کرد.
عراق در سال گذشته میلادی جزو ۵ منبع برتر تامین نفت مورد نیاز آمریکا بود. ۴ درصد کل واردات نفت آمریکا از عراق صورت می‌گرفت که این کشور را در رتبه چهارم بعد از کانادا (۵۲ درصد)، مکزیک (۱۰ درصد) و عربستان (۷ درصد) قرار داد. عراق همچنین در ۲۰۲۲ از نظر درصد واردات نفت آمریکا در رتبه چهارم قرار داشت. آمریکا ۴ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را در سال گذشته میلادی از عراق وارد کرد. این رقم برای کانادا ۶۰ درصد، مکزیک ۱۰ درصد و عربستان ۷ درصد بود.
اما کل صادرات نفت عراق ۴۵۰ هزار بشکه در روز بعد از اختلاف با ترکیه در ماه مارس بر سر منابع نفتی شمال عراق در منطقه نیمه خودمختار کردستان کاهش یافته است.