اختصاص پاداش برای مشترکانی که با صنعت برق همراهی کرده و مصرف خود را کاهش دهند یکی از راهکارهای این صنعت برای ترغیب مردم به همکاری است که بر اساس بررسی‌های انجام شده نزدیک به هفت میلیون مشترک این پاداش‌ها را دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وزارت نیروی دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های خود برای همراهی مردم با صنعت برق درباره کاهش و مدیریت مصرف را اختصاص پاداش به مشترکان اعلام کرده است.

«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو پارسال گفته بود: مردم باید از مزایای صرفه‌جویی در مصرف برخوردار شوند و اگر این موضوع محقق شود همکاری بیشتری با صنعت برق خواهند داشت.

وی برای تحقق این موضوع مصوبه‌ای نیز از هیات دولت دریافت کرد تا با اجرای آن مردم برای صرفه‌جویی بیشتر ترغیب شوند.

چندی پیش هم وزیر نیرو گفت: بر اساس مصوبه این وزارتخانه، مشترکانی که امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، پنج برابر قیمت خرید انرژی، پاداش دریافت می‌کنند.

محرابیان افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، مشترکانی که انرژی برق را در سطح الگو مصرف می‌کنند اگر مصارف خود را نسبت به سال قبل کمتر کنند به میزان صرفه‌جویی و کاهش هر کیلو وات ۵۰۰ تومان پاداش می‌گیرند.

وی ادامه‌داد: قیمت فروش انرژی برای کسانی که در سطح الگو مصرف می‌کنند ۱۰۰ تومان است که صرفه‌جویی‌کنندگان پنج برابر قیمت خرید انرژی پاداش دریافت می‌کنند.

محرابیان با بیان اینکه در برخی مناطق که گرمسیری محسوب می‌شوند تا حدود یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات امکان صرفه‌جویی در مصرف برق وجود دارد، اظهار داشت: این مشترکان می‌توانند کولرهای گازی و وسایل پُرمصرف خود را امسال خاموش و پاداش قابل‌توجهی (بیش از ۵۰۰ هزار تومان) دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در شهرهای عادی، الگوی مصرف ۳۰۰ کیلو وات است که ۱۰۰ کیلو وات صرفه‌جویی در این شهرها امکان‌پذیر است، تصریح‌کرد: در این شهرها نیز مشترکان کم‌مصرف به‌ازای ۱۰۰ کیلووات صرفه‌جویی ۵۰ هزار تومان پاداش می‌گیرند و به معنای این است که نه‌تنها قبض آنها رایگان می‌شود بلکه بستانکار هم می‌شوند و با مصرف ۲۰۰ کیلووات، قبض ۲۰ هزار تومان برای آنها صادر می‌شود که با احتساب پاداش متعلقه این مشترکان نه‌تنها مبلغی پرداخت نمی‌کنند بلکه ۳۰ هزار تومان نیز از شرکت برق بستانکار می‌شوند.

در روزهای اخیر هم مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: امسال طرح‌های تشویقی برق ۱۰ برابر سال گذشته شده است.

«مصطفی رجبی مشهدی» افزود: از اتفاق‌های خوب امسال در صنعت برق، تدوین طرح‌های تشویقی بسیار خوب در بخش خانگی است که بر اساس آن می‌توان گفت امسال طرح‌های تشویقی ۱۰ برابر سال گذشته است.  

وی ادامه‌داد: براین‌اساس به‌ازای هر کیلووات‌ساعت کاهش مصرف، ۵۰۰ تومان پاداش به مشترکان تخصیص داده می‌شود.

سخنگوی صنعت برق گفت: اگر شهروندی در مناطق عادی کشور مانند تهران و شیراز ۳۰۰ کیلو وات ساعتی که میزان مصرف آن مشخص شده را به ۲۵۰ کیلو وات‌ساعت کاهش دهد قبض برق رایگان دریافت خواهد کرد و با بیش از این میزان صرفه‌جویی تا ۵۰۰ هزار تومان پاداش به این مشترک تعلق می‌گیرد.

بررسی‌های انجام شده نشان از آن دارد که ۲۰ درصد از مشترکان صنعت برق یعنی حدود هفت میلیون از این پاداش‌ها بهره‌مند خواهند شد و در روزهای آینده این پاداش‌ها برای آنان لحاظ خواهد شد.