رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ضمن اینکه سیستم و وضعیت روغن موتور و انواع فیلترهای خودرو را بزرگ‌ترین خیانت به صنعت خودرو و در حقیقت کل صنعت کشور دانسته، تاکید کرد که بسیاری از خودروها و ماشین‌آلات، با استفاده از روغن‌های تقلبی از دچار آسیب‌های جدی می‌شوند.

علیرضا نیک‌آئین ضمن اشاره به تقلب و تخلفات در بازار قطعات یدکی و لوازم پرمصرف خودرو، اظهار کرد: متاسفانه خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند و پرمصرف هستند، نسل خودروهای دوران قدیم همچون پراید، پژو و از این دست خودروها و در حقیقت خودروهایی هستند که علیرغم توقف خط تولیدشان، همچنان در بازارند و با پلتفرم و نامی دیگر عرضه می‌شوند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران تصریح کرد: قطعات اصلی و در اصطلاح ”اورجینال” این خودروها دیگر در بازار وجود ندارد و کارخانه‌هایی که روزی آن‌ها را پشتیبانی می‌کردند، دیگر قطعات آن‌ها را تولید نمی‌کنند؛ بنابراین تا حد زیادی قطعات مورد نیاز این خودروهای فعال، تقلبی است. فلذا چنانچه بخواهیم قطعات تقلبی را از سطح بازار جمع کنیم، حتما اختلال بزرگی در بازار قطعات یدکی خودرو کشور، ایجاد ‌خواهد شد.

وی افزود: اساسا، وجود این قطعات در بازار موضوع اصلی نیست، بلکه مسئله این است که لوازم و قطعات یدکی فرعی با نام و برند شرکت اصلی و سازنده‌ی خود در بازار موجود باشد اما این قطعات با برندهای تقلبی به‌جای برندهای معتبر و به اسم اورجینال در بازار عرضه می‌شوند. اگر قرار باشد که این قطعات با نام و برند اصلی‌ خود در بازار موجود  باشند، امکان نظارت و کنترل سطح کیفیت آن‌ها نیز فراهم می‌شود.

نیک‌آیین در ادامه در رابطه با عرضه‌ی روغن‌ موتورها و فیلترهای تقلبی در بازار نیز تصریح کرد: سیستم و وضعیت روغن‌موتور و فیلتر خودروها، بزرگ‌ترین خیانت به صنعت خودرو و در حقیقت به کل صنعت کشور است؛ در صنعت خودرو و سایر صنایع به حجم بسیار قابل توجهی روغن و گریس نیاز داریم که متاسفانه در این بازار شاهد هستیم خودروها و ماشین‌آلات بسیاری با استفاده از همین روغن‌های تقلبی از بین می‌روند.

جولان تقلبی‌ها در بازار، بازی با جان مردم…

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: قطعات پرمصرفی همچون فیلتر، روغن، لنت ترمز، دیسک و صحفه و سایر قطعات یدکی مستثنی از این تقلب‌ها در بازار نیستند و تقلب در آن‌ها به وفور دیده می‌شود؛ اما باید به این نکته توجه داشت که چنین تخلفاتی آن هم در این زمینه، بازی با جان مردم است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه مردم تعمیرات خودرو خود را حتما به تعمیرگاه‌هایی که دارای جواز کسب هستند، بسپارند، گفت: در این تعمیرگاه‌ها نیروهایی مشغول فعالیت هستند که از قطعات ایرانی با جنس خوب و مرغوب استفاده می‌کنند؛ بنابراین مردم می‌توانند به تعمیرکارانی که مجوز فعالیت دارند، اعتماد کنند. ضمن اینکه در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن‌موتور خودروها بایستی به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کرد و از طریق کد دستوری اصالت سنجی *۴*٧٧٧٧*۴#  می‌توان اصالت کالا را مورد بررسی و سنجش قرار داد.

نیک‌آیین همچنین در رابطه با نقش افزایش نظارت بر کاهش محسوس قطعات و لوازم یدکی تقلبی خودرو، تاکید کرد: در حوزه نظارتی بایستی دقت و نظارت بیشتری بر مبادی ورودی و گمرکات صورت گیرد؛ چراکه هم اکنون قطعات منفصل بسیاری وارد کشور شده که در داخل تکمیل و تبدیل می‌شوند و بر روی آن‌ها، نام و برند می‌خورد. بنابراین باید مراقبت و نظارت دقیق‌تری انجام شود تا قطعات منفصل شده وارد نشود. این قطعات کیفیت چندانی ندارند و در داخل که به قطعه کامل تبدیل می‌شوند و متاسفانه برندهای معروفی هم بر روی آن‌ها هک می‌شود، در نهایت کیفیت قطعه اصلی را ندارد.

گفتی است مردم در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو می‌توانند به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند.
همچنین در بازار قطعات خودرو کالای استاندارد که قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی آن درج و همچنین تشخیص اصالت کالا بر اساس کد یکتا به شماره پیامکی اصالت کالا ارسال می‌شود، یک نیاز و خواست جامعه مصرف‌کنندگان، تعمیرکاران خودرو و اتوسرویس‌ها است که مدتی است این خواسته تحت عنوان ”خرید شفاف”، با درج قیمت تمام شده کالا و با هشتک قطعه تقلبی یا (#فیک_پارت) دنبال و پیگیری می‌شود.