درد سیاتیک یکی از بدترین دردهایی است که می‌توانید در بدن خود تجربه نمایید. در حالت کلی تمامی مشکلاتی که در عضلات و استخوان‌های افراد مختلف به وجود بیاید، می‌توانند روی شیوه زندگی و فعالیت‌های روزمره تاثیرگذار باشند. درد سیاتیک یکی از همین گزینه‌‎ها است. برای درمان این عصب می‌توان جلسات تلفیقی فیزیوتراپی پا و کمر را زیر نظر یک متخصص شروع کرد و نتایج را پس از ۴ الی ۵ جلسه مشاهده نمود.

در این مطلب تصمیم داریم تا در رابطه با این بیماری و علت بروز آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سیاتیک چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با درد سیاتیک توضیحاتی را بیان کنیم بهتر است شما را با عصب سیاتیک آشنا کنیم. همه ما می‌دانیم که بدن دارای رشته‌های طولانی عصب می‌باشد که وظیفه انتقال پیام را بر عهده دارند. سیاتیک نیز یکی از همین رشته‌های عصبی است ولی یک عصب عادی نبوده و به عنوان بزرگترین عصبی که در بدن وجود دارد شناخته می‌شود.

عصب سیاتیک از داخل باسن و پشت ران آغاز شده و تا زانو ادامه پیدا می‌کند. حالا فرض کنید با دردناک شدن این عصب، چه بخش بزرگی از بدن شما دچار مشکل خواهد شد.

آشنایی با علت بروز درد سیاتیک

حالا که می‌دانید سیاتیک چیست، در رابطه با دردی که در این بخش به وجود می‌آید صحبت خواهیم کرد. درد سیاتیک سرتاسر این رشته عصبی را در بر خواهد گرفت و شما در این ناحیه می‌توانید به صورت کامل این درد را احساس نمایید.

البته لازم به ذکر است که درد سیاتیک فقط یک طرف از بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یعنی یا طرف راست بدن دچار مشکل می‌شود یا سمت چپ بدن به این درد دچار خواهد شد.

به صورت معمول درد سیاتیک زمانی آغاز خواهد شد که بیمار دچار فتق یا بیرون زدگی دیسک شده، نخاع در ستون فقرات تنگ شده یا وجود زائده‌ای روی ستون فقرات، به سیاتیک فشار وارد کند. این‌ها بیماری‌هایی هستند که با فشار آوردن به عصب سیاتیک، باعث ایجاد درد در این ناحیه خواهند شد.

در ابتدای شروع این بیماری، فرد شاید تنها به بی حسی و پا درد دچار شود ولی با گذشت زمان به قدری پیشرفت خواهد کرد که شاید با عمل جراحی بتوانید مشکل خود را برطرف نمایید. در ابتدای امر بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا در صورت امکان تنها با استفاده از چندین تمرین ساده فیزیوتراپی لگن، به این درد پایان دهید.

درد سیاتیک چه علائمی دارد؟

درد سیاتیک چه علائمی دارد؟

همانطور که گفتیم عصب سیاتیک از باسن و ران پا آغاز شده و تا زانو کشیده می‌شود. اگر شما دردی را در این ناحیه احساس کردید، باید به این بیماری مشکوک شوید. یعنی درد از نیمه پایینی ستون فقرات یا کمر آغاز شده و تا ران و قسمت پایین پشت پا کشیده می‌شود. طبیعتا این حجم از درد به صورتی نیست که متوجه آن نشوید.

یکی دیگر از علائمی که می‌تواند به درد سیاتیک مربوط باشد، این است که درد بدن شما با سرفه یا عطسه و همچنین نشستن شدید خواهد شد. گز گز کردن و سوزن سوزن شدن ساق پا نیز می‌تواند یکی از علائم این بیماری باشد. این گز گز شدن می‌تواند تا جایی ادامه پیدا کند که احساس کنید شوکی الکترونیکی به شما وارد شده است.

ضعف و بی حسی در ساق پا بدترین نشانه‌ای است که می‌تواند در این بیماری بروز پیدا کند. این ضعف تنها با استفاده از فیزیوتراپی پا برطرف خواهد شد چرا که عضله نمی‌تواند بدون نیروی محرک به کار خود ادامه دهد.

گفتیم که این مشکل فقط یک طرف بدن را درگیر خواهد کرد ولی ممکن است شما بی حسی، خارش و ضعف را در یکی از پاها داشته و در پای دیگر درد را احساس نمایید.

در حالت کلی در صورت جدی نگرفتن این علائم می‌توانید به مشکلات جدی‌تری دچار شوید. ادامه دار شدن این علائم نهایتا به لاغر شدن اندام تحتانی بیمار منجر خواهد شد.

تشخیص درد سیاتیک چگونه است؟

در اولین قدم، این بیمار است که دردها و علائمی که در بخش بالا بیان کردیم را احساس کرده و به عادی نبودن شرایط پی می‌برد. در قدم دوم او باید به سرعت به پزشک مراجعه نماید تا بتواند در بهترین زمان مناسب جلوی آن را گرفته و از تشدید این مشکل جلوگیری کند.

شاید پزشک تشخیص دهد که این دردها به سیاتیک ارتباطی نداشته و می‌تواند به صورت دیگری آن‌ها را درمان کند. اگر در معاینه ابتدایی و بالینی که توسط متخصص انجام می‌شود، او به موضوعی مشکوک شود، از رادیوگرافی برای اطمینان و تشخیص دقیق استفاده خواهد کرد. میلوگرافی نیز می‌تواند برای این کار مناسب باشد.

تشخیص درد سیاتیک چگونه است؟ و روش درمان درد سیاتیک چیست؟

روش درمان درد سیاتیک

برای اینکه درد سیاتیک را تسکین دهید می‎‌توانید از روش‌های مختلفی برای این کار استفاده کنید که تماما به پیشرفت بیماری و تشخیص پزشک شما ارتباط دارد. قبل از اینکه بیماری به قدری پیشرفت کند که بخواهید از جراحی برای درمان استفاده کنید، می‌توانید از دستورات پزشک و سایر روش‌هایی که هیچ ربطی به تیغ جراحی ندارد استقبال نمایید.

استراحت کردن اولین روش درمانی است که پزشک به بیمار توصیه می‌کند. در مرحله دوم به دارو درمانی خواهیم رسید. می‌توانید از داروهای ضدالتهاب مانند بروفن و سلکسیب و داروهای شل کننده عضلات و کورتیکواستروئید برای بهبود درد استفاده کنید.

یکی از موثرترین روش‌ها، استفاده از فیزیوتراپی است. در این روش پزشک شما تشخیص خواهد داد که می‌توانید پس از استعلام قیمت و خرید دستگاه فیزیوتراپی خانگی شروع به انجام تمریناتی مشخص کرده و به سلامت خود دست پیدا کنید. استفاده از میدان الکترونیکی، تحریک الکترونیکی، گرم کردن و کشش درمان‌هایی هستند که به بازتوانی درد سیاتیک کمک خواهند کرد.

در نهایت و در آخرین مرحله ممکن است شما به جراحی نیاز داشته باشید. معمولا تمامی پزشکان ابتدا روش‌های غیر جراحی را پیش خواهند گرفت تا درصد بهبود شما را مشاهده کنند. البته اگر زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، بیماری شما به قدری پیشرفت کرده باشد که دیگر نتوان با هیچ روشی به آن کمک کرد، مستقیما سراغ گزینه جراحی خواهند رفت تا با سرعت شما را از درد نجات دهند.

این نکته را نیز باید بدانید که مراقبت‌های بعد از عمل جراحی دارای اهمیت زیادی بوده و باید آن‌ها را جدی بگیرید. در غیر این صورت درد بازگشت خواهد کرد و شاید به عمل مجدد نیاز پیدا کنید.