رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که ۶۷ درصد آن سرمایه در گردش است، گفت: بنابراین سال آینده ۵۰ درصد از تسهیلات اعطایی، تسهیلات تکلیفی خواهد بود که این پدیده منجر به تشدید ناترازی بانک‌ها و افزایش تورم می‌شود.

 
علی صالح آبادی در حاشیه دیدار با رئیس کل بانک مرکزی عراق و هیات همراه، درباره این نشست با بیان اینکه روابط تجاری و بازرگانی بین کشور ما و کشور عراق در سال‌های اخیر روند خوبی داشته است، اظهارداشت: توسعه تعاملات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و همسایگان جزء اولویت‌‌های کشور بوده و در دولتسیزدهم این برنامه مورد توجه ویژه قرار دارد.
وی افزود: ما مراودات تجاری و بازرگانی‌مان را بتوانیم با همسایگان گسترش دهیم. یکی از همسایگان ما کشور عراق است که تاثیر بسیار مهمی در منطقه دارد و جزء همسایگان خوب ما است و تعاملات بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد و طبعا توسعه همکاری انکی بین ایران و عراق جزو اولویت‌هاست بنابراین ما تعاملات خوبی را با حوزه کشور عراق داریم و سفری در گذشته من به عراق داشتم و امروز هم سفری رئیس کل بانک مرکزی عراق به ایران داشتند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: این سفر در راستای توسعه تعاملات بانکی بانک‌های مرکزی بین دو کشور تا بتوانیم زمینه‌های همکاری را گسترش دهیم. امیدواریم با این تعاملات زمینه گسترش همکاری بین دو کشور فراهم شود و شاهد روابط خوب اقتصادی بین دو کشور باشیم.

۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی بودجه ۱۴۰۱ چند برابر حجم تکالیف امسال است
صالح آبادی درباره نامه خود به رهبر انقلاب و پاسخ ایشان به این نامه، اظهارداشت: در کمیسیون تلفیق برای سال آینده بیش از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان تکالیف بانکی دیده شده که بانک‌های کشور موظف به پرداخت آن هستند و این رقم چند برابر تسهیلات تکلیفی سال جاری است.

با مصوبه کمیسیون تلفیق ۵۰ درصد از تسهیلات سال آینده تسهیلات تکلیفی است
وی با بیان اینکه واقعیت این است که این تکالیف مازاد بر توان شبکه بانکی است، تصریح‌کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع تسهیلاتی است که نظام بانکی پرداخت کرده است که حدود ۶۷ درصد این رقم برای سرمایه در گردش بنگاه‌ها بوده است. این حجم از تسهیلات تکلیفی که بیش ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، نشان می‌دهد با این تصمیم در سال آینده بیش از ۵۰ درصد کل تسهیلات اعطایی در سال آینده باید تسیهلات تکلیفی پرداخت شود.

تکالیف مازاد بر توان بانک‌ها موجب تشدید ناترازی و رشد تورم خواهد شد 
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: واقعیت این است که اگر تکالیفی مازاد بر توان بانک‌ها بر نظام بانکی بار کنیم این موجب ناترازی منابع بانکی می‌‌شود که در نهایت منجر به اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، رشد پایه پولی و در نهایت افزایش تورم در اقتصاد ایران می‌شود.

تاکید رهبرانقلاب بر اصلاح نظام بانکی، کنترل نقدینگی و مهار تورم
وی افزود: به همین دلیل بنده پنج شنبه هفته گذشته نامه‌ای را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کردم و اثرات این تکالیف را واضح و روشن توضیح دادن و از ایشان درخواست کردم دستوراتی بدهد که واقعا بانک‌ها موجب افزایش تورم نشوند. در دیداری که اخیرا ایشان با تولیدکنندگان داشتند فرمودند که در سال‌های اخیر حجم نقدینگی ما افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده اما تولید به اندازه آن رشد نکرده و این باعث تورم شده است و از دولت سیزدهم و بانک مرکزی خواستند که این را در برنامه خودش قرار دهد و درواقع این مشکل را حل کند.
صالح آبادی گفت: چون من اطمینان داشتم که حضرت آقا درباره مسائل بانکی و نقدینگی و تورم دغدغه جدی دارند این نامه را تقدیم ایشان کردم و بلافاصله ایشان دستوری را صادر کردند که به دغدغه بانک مرکزی توجه شود و این نکاتی که در این گزارش نوشته شده مورد توجه نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

تسهیلات تکلیفی منحصر به تبصره ۱۶ بودجه نیست
وی ادامه داد: تسهیلات تکلیفی فقط منحصر در تبصره ۱۶ نیست و در تبصره‌های دیگر و بندهای الحاقی وجود دارد که همه اینها مغایر با لایحه بودجه ارسالی توسط دولت است. ما در لایحه بودجه‌ای که تقدیم مجلس محترم کردیم این بود که در تبصره ۱۶ کلیات را ذکر کردیم و جزئیات را به آیین‌نامه دولت محول کردیم تا دولت متناسب با منابع در اختیار بانک‌ها تدبیر کند. اما در کمیسیون تلفیق با جزئیات به آن پرداخته شد و مواردی اضافه شد که در لایحه دولت نبود.
رئیس شورای پول و اعتبار اظهارداشت: البته با تذکیری که مقام معظم رهبری دادند مجددا این بندها و تبصره‌ها به کمیسیون تلفیق بازگشته و امیدواریم اصلاحات در کمیسیون به‌گونه‌ای باشد که در نهایت به پیشنهاد دولت در لایحه بازگردیم و همه بندهای الحاقی حذف شود. این درخواست صریح ما از کمیسیون تلفیق و مجلس محترم است. امیدوار هستیم که با توضیحاتی که خدمت نمایندگان مجلس ارائه می‌کنیم به‌گونه‌ای تدبیر شود که مورد در نهایت موجب تشدید ناترازی بانک‌ها نشود.

اطمینان داریم نمایندگان به توضیحات توجه خواهند کرد
صالح آبادی افزود: مطمئن هستیم اگر نمایندگان در جریان ابعاد این تصمیم قرار بگیرند قطعا مورد توجه قرار خواهند داد کما اینکه من شنبه هفته جاری در جلسه غیرعلنی مجلس حضور پیدا کردم و دقایقی مسائل این حوزه را توضیح دادم و فردای آن نامه آقا به مجلس رسید.
وی تصریح کرد: در آن جلسه توضیح دادم که این تکالیف چه آثاری خواهد داشت و به‌نظرم نمایندگان این موضوع را مورد توجه قرار خواهند داد و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.اگر می‌خواهیم نظام بانکی را اصلاح کنیم که حتما می‌خواهیم و مقام معظم رهبری هم فرمودند حتما اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهیم و یکی از مولفه‌های اصلاح نظام بانکی همین رفع ناترازی بانک‌هاست.

اصلاح نظام بانکی در دستور کار بانک مرکزی است
محورهای اصلاح نظام بانکی را مطرح کردم که در دولت هم درباره آن بحث می‌شود. ان‌شاالله اصلاحاتی را در سیستم بانکی دنبال می‌کنیم. اصلاحاتی که مدنظر ما است، اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانک‌ها با بانک‌ها با بانک مرکزی، اصلاح رابطه دولت با بانک‌ها و اصلاح رابطه بانک‌ها با مردم است.