مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در بحث ترانزیت گاهی منافع ملی قربانی رویکردها و منافع بخشی و سازمانی می شود،‌گفت:‌ ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۰ رکوردزنی کرد.

امین ترفع با اعلام این‌که امسال ۱۱.۲ میلیون تن ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران،‌ اظهار کرد:‌ با وجود اینکه روند ۱۰ ساله ترانزیت ریلی بطور متوسط حدود یک میلیون تن بوده ولی سال گذشته این رقم به ۱.۹ میلیون تن رسیده و رکورد زده است.
وی افزود: در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش ترانزیت غیر نفتی حدود ۵.۵ میلیون تن کالای غیر نفتی هم در بخش جاده‌ای و هم ریلی ترانزیت شده و که با روند سال‌های گذشته یکسان بوده است.
وی تصریح کرد: نکته مهم آن است که سال گذشته حدود ۵ تا ۶ میلیون تن فرآورده نفتی از کشور ترانزیت شده است، هرچه موانع ترانزیت فرآورده‌های نفتی برطرف شود و ترانزیت فرآرده‌های نفتی توسعه یابد، طی کوتاه مدت تحول اساسی در کشور ایجاد می‌شود.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی مهم‎ترین چالش ترانزیت را نگاه بخشی و سازمانی عنوان کرد و با بیان این‌که گاهی منافع ملی قربانی رویکردها و منافع سازمانی می‌شود، افزود:‌ ترانزیت یک فرآیند میان وظیفه‌ای است و بخشی ازآن مربوط به حوزه سیاست خارجی، بخشی مربوط به روابط اقتصادی، بخشی مربوط به روابط و سطح تجارت با ایران و بخشی هم مربوط به مسائل تبادلات مالی است.
ترفع گفت: در سطح خرد نیز گاهی در پایانه‎های مرزی یا بنادر شاهد تداخل فرایندها با نگاه سازمانی هستیم و نگاه ملی برای تقویت ترانزیت آن‌طور که شایسته است، وجود ندارد.
وی اضافه کرد:‌ برای مثال در ترانزیت‌های مرزی به دلیل توقف‌هایی که برای کنترل‌های مضاعف ایجاد می‌شود، زمان و هزینه ترانزیت افزایش می‌یابد و کشور کمتر می‌تواند از مزایای نسبی جغرافیایی خود استفاده کند، هرچه این زمان و هزینه را کاهش دهیم مزیت نسبی را به مزیت رقابتی تبدیل کرده‌ایم.