سخنگوی اقتصادی دولت از حرکت تورمی به سمت پایین خبر داد و کاهش تورم ماهانه که در ماه های اخیر رخ داده به معنی از بین رفتن فشار تورمی روی قشر ضعیف جامعه نیست اما حاکی از روند کنترل و بهبود است.

سید احسان خاندوزی در نشست خبری ماهانه سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به افزایش شاخص‌های تولید و فروش که توسط شرکت‌های بزرگ ارائه می‌شود و این آمارها از مجموع ۱۵ رشته جمع آوری می‌شود گفت: در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه شاخص تولید ۲۱ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین شاخص فروش نیز در اردیبهشت ماه ۴۲ درصد نسبت به فروردین ماه رشد داشته است که این دو آمار نسبت به سال‌های بعد از ۹۷ بیشترین جهش را داشته اند.
خاندوزی تصریح کرد: از ۱۵ صنعت بزرگ ۸ صنعت دارای رشد دو رقمی بودند که صنعت خودرو ۳۸ درصد و تجهیزات برقی ۳۳ درصد، دارو ۲۹ درصد و ماشین آلات ۲۸ درصد رشد داشتند.
وی با اشاره به صنعت مواد غذایی خاطر نشان کرد: در مواد غذایی بعد از حذف ارز ترجیحی شاهد رشد بودیم که در اردیبهشت ماه نیز این رشد به میزان ۱۸ درصد رسیده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: این رشد در تولید و عرضه نشان می‌دهد ما در ماه‌های آینده شاهد عرضه کالا در فروشگاه‌ها خواهیم بود و نگرانی بابت کمبود کالا نخواهیم داشت.

رشد ۸۰ درصدی تأمین مالی پروژه‌ها از سوی دولت
خاندوزی در مورد تأمین مالی پروژه‌ها از سوی دولت گفت: از ابتدای امسال تا ۱۰ تیرماه پرداخت‌های عمرانی دولت نسبت به ۱۰۰ روز نخست پارسال رشد ۸۰ درصدی یافته است.
وی افزود: در حوزه آب پروژه آبرسانی شرق کرمان پس از ۱۲ سال، چند روز پیش افتتاح شد که جزو پروژه‌های معطل مانده، محسوب می‌شد. در حوزه برق هم با توجه به بالا بودن ناترازی برق در کشور با مدیریت وزارت نیرو، کمترین میزان خاموشی در بخش خانگی را داشته ایم و در بخش صنایع هم -که دچار تنگناهایی هستند- برق اختصاص یافته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. در بخش صنایع کوچک و متوسط هم تلاش این است هیچ گونه محدودیتی اعمال نشود. محدودیت فقط برای صنایع بزرگ است که آن هم در حد ۱۲ ساعت یا نیم روز در هفته است تا دوران ناترازی برق را پشت سر بگذاریم.

عدد شامخ به ۶۶.۶۹ رسید
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به شامخ گفت: شاخص مدیران خرید صنعت در اردیبهشت امسال به عدد ۶۶.۹۶ رسید
از زمان ارائه این شاخص بیشترین مقدار خود را ثبت کرده است. این شاخص از «مقدار تولید»، «میزان سفارشات جدید»، «سرعت تحویل سفارش»، «میزان استخدام»، «صادرات»، «فروش محصولات» و «انتظارات تولید در ماه آینده» تشکیل شده است.

وی افزود: زیر شاخص «مقدار تولید» با ثبت عدد ۷۳.۷۸ بیشترین مقدار از ابتدای تولید این شاخص تاکنون را به خود اختصاص داد.

خاندوزی ادامه داد: هم‌چنین «میزان سفارشات جدید» نیز با عدد ۷۰.۰۹ درصد بیشترین مقدار از ابتدای تولید این شاخص تاکنون بوده است.
وی اضافه کرد: در خصوص شاخص انتظارات تولید در ماه آینده نیز نشان دهنده انتظارات خوش بینانه اکثر صنایع در خردادماه است.

خاندوزی گفت: در خصوص شامخ کل اقتصاد نیز با ثبت عدد ۵۷.۳۰ رکورد بیشترین مقدار از زمان ارائه گزارش این شاخص برای کل اقتصاد (یعنی ۴۴ ماه اخیر) در اردیبهشت ماه زده شد. این شاخص نیز از زیر شاخص‌های «شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار»، «شاخص میزان سفارشات جدید»، «شاخص موجودی مواد اولیه»، «شاخص میزان صادرات کالا و خدمات»، «شاخص فروش» و «شاخص انتظارات ماه آینده» تشکیل می‌شود.
وی اظهار داشت: در تمامی این زیر شاخص‌ها نیز اعداد ثبت شده برای اردیبهشت ۱۴۰۲ بالاترین ارقام را از ابتدای تولید این شاخص گزارش شده است.
به گفته وزیر اقتصاد، بنابراین ۲ شاخص «شامخ مدیران صنعت» و «شامخ مدیران اقتصاد» هر دو ثبت رکورد کم سابقه‌ای را در اردیبهشت امسال نشان می‌دهد.

شناسایی ۲۱۲۶ ملک دولتی به عنوان اموال مازاد
خاندوزی در مورد آمار مولدسازی، اظهار داشت: مولدسازی از تأکیدات بودجه سالهای اخیر بوده است اما به جهت وجود موانع و مقاومت دستگاه‌های اجرایی، ارقام عمکرد نسبت به بودجه کمتر بوده است.

وی تصریح کرد: اخرین ارقام حاکی از آن است که بیش از ۲ هزار و ۱۲۶ ملک دولتی به عنوان اموال مازاد دستگلا ها شناسایی شد ۱۴۳۹ دستگاه به تصویب هیأت عالی مولدسازی رسیده و وارد فرایند اررش افزایی و مولدسازی شده اند.
خاندوزی ادامه داد: همچنین بازدید از املاک بزرگ دولتی از استان‌هایی همچون تهران، البرز، کرمان و … انجام شده است. برای عرضه املاک دولتی هم تالار مخصوصی را در بورس کالا ارائه خواهیم کرد تا در شفاف‌ترین حالت ممکن به شکل برخط در تالار شفاف بورس کالا، وضعیت املاک مازاد دولت مشاهده شود. با فراخوان عمومی مسائل را پیگیری خواهیم کرد.
وی گفت: با انعقاد قرارداد بین کانون رسمی کانون کارشناسان دادگستری و مرکز وکلا و مشاوران قوه قضائیه و هیأت مولدسازی مقرر شده قیمت گذاری املاک مازاد دولت با سرعت و شفاف و دقت انجام شود تا حرف و حدیثی وجود نداشته باشد.

اقدامات مهم دولت برای تأمین مالی
وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل رشد تولید، تأمین مالی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه منابع بانکی با محدودیت‌هایی مواجه است، دولت در صدد استفاده از ابزارهای جدید است. در این زمینه، تأمین مالی تولید از بازار سرمایه مورد توجه جدی دولت است.
وی افزود: در همین راستا در ۳ ماهه نخست امسال ۳ اقدام مهم «عرضه اولیه» «انتشار اوراق شرکتی» و «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» رقم خورد.
خاندوزی گفت: در خصوص عرضه اولیه در بورس، امسال ۹ عرضه اولیه در بورس به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان انجام شد. این عدد در ۳ ماهه سال گذشته ۸ عرضه اولیه بود.
وی ادامه داد: هم‌چنین ۱۲ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق شرکتی انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است
سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نیز در ۳ ماهه نخست امسال ۸۱ هزار میلیارد تومان بود؛ این میزان در سه ماهه سال گذشته ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد ۱۴۵ درصدی است.

رشد نقدینگی کنترل شده است
وی در مورد رشد نقدینگی اظهار داشت: موتورهای تورم زای کشور از جمله رشد نقدینگی از سوی دولت کنترل شده اند و این اقدام، کاهش تورم را رقم زده است.
خاندوزی افزود: نرخ رشد نقدینگی سه ماهه امسال نسبت به اسفند ۱۴۰۱ معادل ۳.۹ درصد بوده است. این عدد نسبت به همین عدد در سه ماهه اول ۱۳۹۹ کمترین مقدار است و این نشان‌دهنده پایداری دولت در کنترل نقدینگی کشور است.
وزیر اقتصاد افزود: رشد نقدینگی در سه ماهه سال ۱۴۰۱ معادل ۵.۶ درصد، سه ماهه سال ۱۴۰۰، ۶.۶ درصد و سه ماهه سال ۱۳۹۹، ۷.۵ درصد بوده است.
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد انتشار اوراق دولت گفت: برای بهار امسال دولت اوراقی منتشر نکرد اما در قانون بودجه اجازه انتشار ۱۸۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی داریم.
وی افزود: در بهار امسال ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بازپرداخت اوراق داشتیم که مربوط به گذشته بود.

تورم نزولی شد
خاندوزی در مورد تورم گفت: پایبندی دولت به برنامه کنترل نقدینگی منجر به تداوم روند کاهش تورم شده است. گزارش تازه مرکز آمار ایران از نرخ تورم مصرف کننده در خرداد ماه ۱۴۰۲، نکات بسیار حائز اهمیت و امیدوار کننده‌ای دارد.
وی اضافه کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه مصرف کننده در این ماه ۱۲ درصد در مقایسه با ماه قبل کاهش یافت و این اتفاق بیانگر حرکت تورم به سمت سطوح پایین‌تر است.
خاندوزی تصریح کرد: تورم ماهانه خرداد ماه در حدود ۲ درصد ثبت شد؛ در حالی که نرخ تورم ماهانه در ماه‌های دی (۱۴۰۱) تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به ترتیب ۴.۳ درصد، ۳.۵ درصد، ۴.۷ درصد، ۳.۷ درصد و ۲.۸ درصد بوده است.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: با توجه به استمرار روند نزولی رشد نقدینگی در سال جاری، ثبات نسبی بازار ارز و همچنین کاهش التهابات در بازارهای جهانی، پیش بینی می‌کنیم روند نزولی تورم با شتاب مناسبی در ماه‌های آتی ادامه یابد.

خبر در حال تکمیل…