وزیر تعاون: ۲ میلیون کارآفرین در کشور نیاز داریم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۲ میلیون کارآفرین در کشور نیاز داریم، گفت: کارآفرینان با جهش در تولید می‌توانند مشکل بیکاری را حل کنند.

«حجت الله عبدالملکی» روز دوشنبه در آیین گشایش هفته کارآفرینی با اشاره به اینکه در کشورمان حدود ۴۰۰ هزار نفر کارآفرین داریم، افزود: بر اساس معیارهای عمومی این تعداد کار آفرین فعال داریم که بار اقتصاد بزرگ ۸۵ میلیون نفری بر روی دوش آنها قرار دارد.

وی افزود: اکنون ۲۴ میلیون شاغل داریم که شکل گیری این تعداد اشتغال به خاطر فعالیت این ۴۰۰ هزار کارآفرین است.  
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ایران از نظر منابع طبیعی در رده‌بندی‌های بالایی در جهان قرار دارد،  گفت: در کنار تمام ظرفیت‌های طبیعی، چهار میلیون میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، همچنین عوامل مختلفی از جمله فناوری و شرکت‌های دانش بنیان داریم که باید از این مزیت‌ها، در توسعه اشتغال بهره برد.  
عبدالملکی تاکید کرد: برای به فعلیت رساندن این ظرفیت ها باید فضای کارآفرینان، مساعد و تسهیل شود.
وی با بیان اینکه نیاز به برنامه بلند مدت برای تقویت و افزایش کارآفرینان است، ادامه داد: در کوتاه مدت نیز باید شرایط را برای آنها مهیا کنیم، از این رو مهمترین کمک به کارآفرینان این است که مانع آنها نشویم متاسفانه وقتی با کارآفرینان صحبت می کنیم متوجه گلایه آنها از نظام اداری دست و پا گیر هستیم.  
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: نظام اداری به شدت ضد کارآفرین از سال‌های گذشته شکل گرفته که هنوز آن ساختار را در هم نشکسته ایم.  شرایط نامناسب برای کارآفرین وجود دارد، باید قوانین اصلاح شود در همین زمینه مساله کاهش و یا تسهیل نظام مجوزها در مجلس رقم خورد و تصویب شد.  

وی گفت: ما در وزارت تعاون روند صدور مجوز برای آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد را تسهیل کردیم، اخذ برخی مجوزها قبلا حدود هشت ماه طول می کشید و بازاری چند میلیاردی برای صدور آنها شکل گرفته بود، اکنون در مدت سه روز صادر می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به اهمیت جایگاه کارآفرینی در اقتصاد کشور اظهار داشت: کارآفرین کسی است که عوامل اصلی تولید را در کنار هم قرار می دهد یعنی توانایی ایجاد یک کار سودآور و پایدار را داشته باشد. 
وی با اشاره به اینکه بار اقتصاد بر روی دوش کارآفرین است، گفت: زمینه را باید برای فعالیت این قشر جهت تولید و اشتغالزایی مهیا کرد چراکه بدون کارآفرینی، اشتغال نیز صورت نمی گیرد. 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در شورای عالی اشتغال به دنبال مانع زدایی و پشتیبانی هستیم، اضافه کرد: رییس جمهوری دستور داد که در یک ماه آینده دوباره جلسه شورا برگزار شود.
عبدالملکی افزود: در جلسه شورای عالی اشتغال، زیست بوم اشتغال رونمایی و برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار اشتغال در تفاهمنامه با سایر نهادها برنامه ریزی شد.
وی ادامه داد: وزارت‌خانه‌ها نهاد حاکمیتی تسهیل‌کننده بوده و این کارآفرینان هستند که این تعداد اشتغال را رقم خواهند زند.
عبدالملکی تاکید کرد: به عنوان دبیر شورای عالی اشتغال از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف درخواست دارم که به کارآفرینان بها دهند و با کارآفرینان ارتباط برقرار کنند.
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم جایگاه کارآفرینان متفاوت خواهد بود، گفت: تجربه ما ارتباط مستقیم با کارآفرینان بوده است و در این دوره نیز این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.  
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در صورتی که تعامل بین دستگاه‌های حاکمیتی با کارآفرینان بیشتر شود شاهد رفع سریع موانع خواهیم بود. 
عبدالملکی همچنین بر شکل‌گیری و تقویت تشکل‌های کارآفرینی و ارایه راهکارها در حوزه کسب و کار و ایجاد اشتغال تاکید کرد.

جنبش جهادی برای رفع مشکلات کارآفرینان

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه رفع مشکلات کارآفرینان به صورت جهادی بررسی می‌شود، گفت: ما وظیفه‌ای جز حمایت از این قشر نداریم.

 «محمود کریمی بیرانوند» افزود: کارآفرینان مشکلات اقتصادی و بیکاری مردم را مرتفع می کنند.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم، به جای این که منتظر بمانیم تا کارآفرینان برای صدور مجوز و رفع مشکلات و موانع خود به سراغ ما بیایند، ما به دنبال آنها خواهیم رفت.

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم مفهوم توسعه کارآفرینی را با همه قدرت و با اقدامی جهادگونه تقویت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *