بعد از گذشت بیش از سه سال مجلس به واردات خودرو چراغ سبز نشان داده است، اما با آزادسازی واردات خودرو چه خودروهایی به کشور وارد می‌شوند؟

با خروج رسمی آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور به دلیل حفاظت از منابع ارزی متوقف شد و ترخیص قطره چکانی خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک آغاز شد، خودروهایی که تعدادی از آنها از آن سال تاکنون کماکان در گمرک مانده است.
حالا با گذشت بیش از ۳ سال از این اتفاق مجلس شورای اسلامی به واردات خودرو چراغ سبز نشان داده است؛ به گفته سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با پیشنهاد واردات ۵۰هزار دستگاه خودروی سواری و ۱۰هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین به کشور در سال آینده موافقت کردند.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش که واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو چه تاثیری بر شرایط اقتصادی خواهد گذاشت؛ گفت: واردات خودرو بر درآمد دولت بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت. مردم فکر می کنند دولت به دلیل حمایت از صنعت خودرو جلوی واردات را گرفته است در صورتی که دولت برای مدیریت مصرف ارز واردات خیلی از محصولات را از جمله خودروهای خارجی را متوقف کرد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر پیش‌بینی شده است که منابع ارزی به صورت محدود آزادسازی خواهد شد چراکه اگر تمام منابع ارزی آزاد شود واردات خودرو نیز آزاد خواهد شد و دلیلی ندارد برای واردات آن عدد و رقم تعیین کنند.
کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه می‌توان از کلمه آزادسازی برای واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز استفاده کرد؛ گفت: درست است که در حال حاضر واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو را برای سال آینده آزاد کرده اند اما این اتفاق در بودجه پیش بینی شده است و در سال هایی که واردات خودرو کاملا آزاد بوده است ما در نقطه اوج ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد کردیم.