چه کسانی برای گرفتن وام در اولویت هستند؟

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: اوایل امسال بسته تسهیلات خرد را به شبکه بانکی ابلاغ کردیم. وثایق و تضامین بانکی به قدری تسهیل شده است که اگر مشتری خوش‌حساب باشد و رتبه اعتباری مناسب داشته باشد صرفا با یک قرارداد یا در نهایت یک ضامن هم بتواند تسهیلات را دریافت کند.

علی صالح‌آبادی افزود: برای اصلاح رابطه بانک‌ها و مشتریان اقدامات قابل‌توجهی همچون احرازهویت الکترونیک، امضای الکترونیک و سفته الکترونیک در شبکه بانکی اجرایی شده است. در واقع سهولت دسترسی مردم به خدمات و تسهیلات بانکی نسبت به گذشته قابل‌توجه است. اولویت تسهیلات نیز به بانک‌ها اعلام می‌شود، مثلا در تسهیلات خرد، تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اولویت دارد که به بانک‌ها ابلاغ شده است. اگر مشتری خوش‌حساب باشد و رتبه اعتباری مناسب داشته باشد صرفا با یک قرارداد یا در نهایت یک ضامن هم بتواند تسهیلات را دریافت کند.

در گذشته تحفظی وجود داشت و مقرراتی نبود تا اسامی ابربدهکاران بانکی به مردم گفته شود. اما امروز بر‌اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ اسامی ابربدهکاران بانکی (بدهی بالای ۱۰۰‌میلیارد تومان) در سایت بانک مرکزی در هر فصل منتشر می‌شود. هنگامی که شفافیت صورت می‌گیرد مردم و رسانه‌ها و همگان از آن مطلع می‌شوند، افشای اسامی ابربدهکاران بانکی باعث شد در وصول مطالبات حرکت قابل‌توجهی انجام شود. اگر یک شرکت تولیدکننده دلایل موجه داشته باشد، بانک‌ها همراهی و کمک می‌کنند اما کسانی که این‌گونه نیستند و بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند با آنها برخورد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *