اگر به سلامت و ایمنی کودک خود اهمیت می دهید، با ما همراه باشید.

در حال حاضر با توجه به گسترده شدن سفرها، نیاز به صندلی ایمنی کودک بیش از هر چیزی احساس می شود. گاهی اوقات بالا بودن سرعت در رانندگی باعث خسارت جبران ناپذیری می شود. این خسارات اعم از خسارات جانی و مالی است. اکنون شاید با خود بگویید خسارات مالی جبران پذیر هستند. اما خسارات جانی چطور؟ وقتی که جان کودک دلبندتان به خطر بیفتد، هیچ چیزی نمی تواند نبودِ او را جبران نماید. پس قبل از اقدام به سفر و گشت و گذار در طبیعت، از خرید صندلی ایمنی کودک غافل نشوید. امروزه تولیدکنندگان زیادی، این وسیله کارآمد را روانه ی بازار کرده اند. وسیله ای که خرید آن، بسیار حائز اهمیت است و با خیال آسوده می توانید در کنار خانواده از سفر کردن لذت ببرید. ما در این مطلب قصد داریم، نکاتی را به شما دوستان آموزش دهیم تا بتوانید صندلی خودرو کودک مورد نظرتان را خریداری نمایید. پس با ما همراه باشید.

صندلی ایمنی کودک چیست؟

صندلی ایمنی کودک (car-seat) برای محافظت از کودک در برابر صدمات مغزی و مرگ هنگام برخورد اتومبیل با اشیا دیگر طراحی شده است. به طور معمول، این وسیله را مصرف کنندگان و افراد عادی خریداری می کنند و درون خودرو مورد استفاده قرار می دهند. اما اگر تولید کنندگان اتومبیل از همان ابتدای مونتاژ ماشین، این وسیله را درون خودرو قرار دهند، بسیاری از هزینه های مردم کاهش پیدا می کند. بیشتر این صندلی ها از مواد ارزان ولی با کیفیت ساخته شده اند، تا هم به لحاظ اقتصادی به صرفه باشد و هم مقاومت زیادی داشته باشند.

موارد مهم و کاربردی که هنگام خرید صندلی خودرو کودک باید مورد توجه قرار دهید:

  • استفاده راحت: شما هنگام خرید صندلی ماشین، اولین نکته ای که باید مدنظر قرار دهید، راحتی کودک دلبندتان است. علاوه بر این، باز و بسته کردن و شست و شوی آن، باید برای والدین هم ساده و راحت باشد. یادگیری آسان مطالب موجود در دفترچه راهنمای صندلی هم بسیار حائز اهمیت خواهد بود. اگر مطالب موجود در دفترچه را به راحتی متوجه شوید، نصب صندلی هم برای شما آسان است.
  • توجه به کمربند: کمربند صندلی های ماشین داراب پنج نقطه ی اتصال است. دوتا از کمربندها روی شانه کودک، دوتا کنار پاها و یکی وسط پای او بسته میشود. اگر صندلی مورد نظرتان این پنج کمربند را داشت، بهترین گزینه را انتخاب کرده اید. در حال حاضر اینگونه صندلی بالاترین ایمنی را دارد. بهتر است کمربندها انعطاف پذیر و نرم باشند تا در صورت وارد شدن ضربه، به بدن کودک آسیب وارد نشود. قفل کمربندها هم نباید به راحتی توسط کودک باز و بسته شود.
  • اندازه صندلی: قبل از خرید صندلی ماشین کودک، اندازه ی داخلی اتومبیل خود را در نظر بگیرید. ممکن است برخی از صندلی ها خیلی بزرگ باشند در نتیجه برای نصب، نباز باشد که صندلی راننده یا سرنشین جابه جا شود. طبیعی است که اگر این وسیله خیلی بزرگ باشد، سلامت کودک دلبندتان به خطر می افتد. اگر هم خیلی کوچک باشد؛ کودک در آن راحت نیست. پس صندلی خریداری کنید که کودک در آن به راحتی جابه جا شود اما خیلی هم بزرگ نباشد.
  • نحوه ی قرار گیری: کودک شما باید به صورت صاف و مستقیم روی صندلی بنشیند و کمربند آن بسته شود. اگر کودک به صورت متمایل به کج روی آن بنشیند، نشان دهنده ی این است که صندلی برایش کوچک شده و باید به سراغ گزینه ی بزرگتری بروید. اگر کودکتان زیر یکسال سن دارد، باید به صورت خوابیده روی صندلی قرار بگیرد تا در آن راحت باشد. اگر احیانا تصادف کردید صندلی را باید تعویض کنید، حتی اگر این وسیله آسیبی ندیده بود. چراکه ممکن است دچار خرابی شده باشد اما قابل دیدن نیست، درنتیجه بار دیگر به درستی عمل نمی کند.
  • ایمنی مناسب: فوم های جذب کننده انرژی، وسایل جانبی محافظت کننده و … از جمله ویژگی های یه صندلی ماشین کودک ایمن خواهد بود. این ویژگی ها از سر و سینه کودک را در زمان بروز حادثه محافظت می کند. اگر صندلی ایمن خریداری کنید، پدهای مخصوصی دارد برای حفاظت از سر کودک، که علاوه بر ایمنی، کودک هنگام نشستن احساس راحتی خواهد کرد.
  • تنظیم دستی راحت: کودک عزیز شما مدام در حال رشد است و صندلی به مرور زمان به وی کوچک می شود. سعی کنید مدلی را خریداری نمایید، که ارتفاع آن کوچک و بزرگ شود و به راحتی قابل تنظیم باشد.
  • سیستم ایزوفیکس یا لَچ: در این سیستم با توجه به قلابی که در صندلی ماشین تعبیه شده است، این امکان را به شما می دهد که در هر قسمت از اتومبیل، صندلی کودکتان را نصب کنید. در واقع این سیستم یک سیستم جهانی است برای اتصال ایمن صندلی به خودرو. این قلاب ها باعث می شوند که صندلی کودک شما هنگام حرکت، ثابت بماند. البته باید گفت که نصب با استفاده از کمربند، مانند نصب از طریق ایزوفیکس، ایمن است. اما وجود این سیستم، نصب را راحت تر می کند.
  • قابل شست و شو بودن: کودک دلبند شما خیلی زود صندلی خود را کثیف می کند. در نتیجه بهتر است مدلی را خریداری کنید که رویه ی آن جدا شود و قبل شست و شو باشد.‌ در واقع این موضوع یک مزیت محسوب می شود، تا شما آسوده خاطر باشید.

توجه به برچسب های موجود بر روی صندلی:

بر روی صندلی کودک؛ برچسبی قرار دارد که سن مناسب برای استفاده از صندلی را نشان می دهد، تقسیم بندی سنی صفر تا ۳ سال اینگونه است:

  • گروه صفر: مناسب برای زمان تولد تا وزن ۱۰ کیلوگرم.
  • گروه صفر+:مناسب برای زمان تولد تا وزن ۱۳ کیلوگرم.
  • گروه یک: مناسب برای وزن ۹ تا ۱۷ کیلوگرم.
  • گروه دو و سه: مناسب برای وزن ۱۵ تا ۲۵ و ۲۵ تا ۳۶ کیلوگرم.

دوستان عزیز توجه کنید که بر روی برچسب عبارت (universal) حک شده باشد. به این معنا که این صندلی بر روی تمامی اتومبیل ها قابل نصب است. اگر کودکتان تازه متولد شده و قصد خرید صندلی مخصوص اتومبیل را دارید، تا ۹ ماهگی، صندلی های گروه صفر بهترین گزینه هستند.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید صندلی خودرو کودک و نوزاد در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *