اگر شما هم از ترافیک شهری و آلودگی هوا رنج می برید،این مطلب را مطالعه کنید.

دوچرخه وسیله ی نقلیه ای است که به وسیله پدال و نیروی انسانی کار می کند. پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی و توسعه پیدا کردن ماشین آلات، باعث شده  است مردم کم تحرک شده و زندگی ساکن تری داشته باشند. خوشبختانه بسیاری از مردم برای اینکه زندگی شادتری داشته باشند ورزش می کنند. شاید کمتر کسی پیدا شود که از فواید تحرک و فعالیت های بدنی بی خبر باشد، افرادی که فعالیت بدنی می کنند سالم تر هستند و زندگی شاداب تری را تجربه می کنند. اگر به دنبال ورزشی هستید که به راحتی در دسترس، کم هزینه و برای سلامتی مفید باشد. بدون شک دوچرخه سواری است. اگر شما هم اهل ورزش هستید و روزانه باید مسافت محل کار تا منزل را در ترافیک به سر ببرید، در این شرایط گزینه ی مناسب خرید دوچرخه شهری است. دوچرخه سواری از آلودگی هوا و ترافیک شهری جلوگیری می کند و باعث می شود به دور از ترافیک و آلودگی هوا از ورزش کردن لذت ببرید. البته دوچرخه ها انواع مختلفی دارند، که در ادامه به معرفی هر کدام از آنها می پردازیم.

انواع دوچرخه:

  • دوچرخه تفریحی
  • دوچرخه تخصصی
  • دوچرخه توریستی
  • دوچرخه کوهستان
  • دوچرخه جاده
  • دوچرخه کلاسیک
  • دوچرخه تاشو
  • دوچرخه هیبریدی
  • دوچرخه برقی
  • دوچرخه B.M.X
  • دوچرخه فَت بایک
  • دوچرخه ی شهری

بعد از معرفی انواع دوچرخه توضیحات مختصری در مورد هر کدام به شما ارائه می دهیم. با توجه به این که، مطلب پیش رو، راهنمای خرید دوچرخه شهری می باشد، در انتها توضیح جامع تری درباره آن خواهیم داد.

دوچرخه تفریحی:

اگر اهل تفریح و گذران وقت با دوستان در خیابان و پارک و غیره هستید و فقط به قصد تفریح به دوچرخه نیاز دارید، نیازی به خرید دوچرخه های پیشرفته ندارید. این نوع دوچرخه معمولا فاقد دنده و کمک فنر بوده و وضعیت نشستن بر روی آن عمودی و به شکل صندلی است. این مدل دوچرخه برای مسیرهای کوتاه،صاف و بدون سربالایی و سرپایینی که نیاز به سرعت ندارند، توصیه می شود.

دوچرخه تخصصی:

کسانی که مسابقه می دهند،بدیهی است نیاز به دوچرخه حرفه ای و تخصصی دارند تا بتوانند با رقیبان خود رقابت کنند. از ویژگی این دوچرخه ها می توان به سبک بودن (حداقل وزن مجاز برای مسابقه ۶۸۰۰ گرم می باشد و دارای کمترین اصطکاک با جاده است) و داشتن لاستیک های صاف و صیقلی اشاره کرد که باعث می شود سرعت را به حداکثر برسانند.

دوچرخه توریستی:

سایکل توریسم یا دو چرخه توریستی نوعی از دوچرخه است که برای مسافت های طولانی استفاده می شود. برای طی مسافت یک شهر تا شهر دیگر و حتی گاهی برای رکاب زدن از مسیر یک قاره تا قاره دیگر می توانید از آن استفاده کنید. یکی از ویژگی های این دوچرخه داشتن جای پیچ زیاد روی بدنه است که می توان تعداد زیادی زین و خورجین به آن اضافه کرد.

دوچرخه کوهستان:

این دوچرخه مخصوص عبور از سطوح ناهموار است. اختراعی جدید در صنعت دوچرخه سازی محسوب می شود و دارای تعدادی کمک فنر می باشد. لاستیک های پهن تری دارند و بدنه آنها محکم تر است. امکان استفاده در نقاط کوهستانی برای دوچرخه سوار را فراهم می سازد. در کشور ایران به دلیل داشتن ناهمواری زیاد در خیابان ها بسیاری از افراد به جای استفاده از دوچرخه شهری از دوچرخه کوهستان استفاده می کنند.

دوچرخه جاده:

بدنه این دوچرخه ها از دوچرخه کوهستان ظریف تر است. دارای تعداد زیادی دنده هستند که بالا و پایین رفتن از سربالایی ها و سرازیری ها را آسان تر می کند. در ایران به این دوچرخه، دوچرخه ی کورسی هم گفته می شود.

دوچرخه کلاسیک:

برای خرید این دوچرخه ها باید به فروشگاه های دست دوم فروشی مراجعه کنید و یک دوچرخه کلاسیک تهیه کنید. البته به علت دست دوم بودن باید مقداری هزینه کنید تا مثل روز اول نو شوند. این نوع دوچرخه علاقه مندان خاص خود را دارد. معمولا افرادی که می خواهند خاطرات گذشته را تکرار کنند و یا کلکسیون داران به سراغ خرید این  دوچرخه می روند.

دوچرخه تاشو:

اگر به دنبال دوچرخه ای هستید تا علاوه بر اینکه از وسط تا شود ارتفاع آن هم کم شود و بتوانید آن را درون یک چمدان بگذارید، باید یک دوچرخه تاشو خریداری کنید. معمولا دارای چرخ های کوچکی هستند و تعداد دنده کمتری دارند.

دوچرخه هیبریدی:

این دوچرخه ویژگی دوچرخه شهری و کوهستانی را با وزن کمتر و لاستیک پهن تر به شما هدیه می کند. فرمان این دوچرخه ها کمی بالاتر از کوهستان و شهری است و باعث می شود موقعیت عمودتری هنگام نشستن داشته باشید. این دوچرخه مناسب برای تفریح و ورزش در مسافت ۱۰ کیلومتر است.

دوچرخه برقی:

با شنیدن نام این دوچرخه ممکن است فکر کنید که دیگر نیازی به رکاب زدن ندارید، اگر شما این برداشت را داشته اید کاملا اشتباه کرده اید. چون این دوچرخه ها هم مانند سایر دوچرخه ها رکاب دارند و تنها تفاوت آنها این است که در صورت نیاز در مکانی که خسته شده اید از موتور برقی آنها استفاده کنید و رکاب نزنید. این دوچرخه برای افرادی که قصد طی مسیری با سربالایی های زیادی را دارند و می خواهند بدون فشار و عرق کردن آن را طی کنند، مناسب است.

دوچرخه B.M.X:

اگر به انجام حرکات نمایشی با دوچرخه علاقه مند هستید باید این نوع را انتخاب کنید. از مشخصه های اصلی آن می توان به اندازه کوچک، داشتن قسمت هایی برای قرار دادن پا برای انجام حرکاتی خاص و نداشتن دنده اشاره نمود.

دوچرخه فَت بایک:

فَت در انگلیسی به معنی چاق است این دوچرخه هم همانطور که از نامش پیداست، همان دوچرخه های چاق هستند که به تازگی وارد دنیای دوچرخه شده اند. چرخ های عظیمی دارند، در نتیجه باعث می شود در جاهایی که دوچرخه های دیگر قادر به حرکت نیستند حرکت کنند. برای مثال برای عبور از برف و شن های کنار ساحل می توان از آن استفاده کرد.

دوچرخه های شهری:

اگر می خواهید داخل خیابان های آسفالت و صاف شهری از دوچرخه استفاده کنید بهترین گزینه هستند. چون تایرهای باریکی دارند نسبت به دوچرخه ی کوهستان مقاومت کمتری دارند ولی در عوض دارای سیستم ترمز خوبی هستند که در خیابان امنیت شما را افزایش خواهند داد. وقتی روی صندلی آن قرار می گیرید عمود هستند. این امر باعث می شود دید بهتری از خیابان داشته باشید و داشتن آینه بغل هم دید را تقویت می کند. دارای فرمان صافی هستند، عرض کمی دارند و باعث می شود بتوانید به راحتی از میان افراد و ماشین ها و مکان های باریک عبور کنید.

در ادامه ۱۹ مدل از پرفروش ترین و ارزان ترین دوچرخه های شهری را به شما معرفی می کنیم که می توانید علاوه بر مطالعه مشخصات و قیمت مناسب آن ها را از فروشگاه معتبر خریداری نمایید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید دوچرخه ی شهری در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *