نکات مهمی که هنگام خرید ترازوی فروشگاهی باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از لوازم مهم و ضروری در فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپر مارکت‌ها ترازوی فروشگاهی است. خیلی از مواد غذایی که روزانه به فروش می‌رسند نیاز به وزن کردن دارند که برای این کار حتما نیاز به وسیله‌ای به نام ترازو دارید. در زمان‌های گذشته از ترازوهای مکانیکی استفاده می‌شد، با این ترازوها وزن کردن خیلی دشوار بود. یعنی روی یک کفه از ترازو محصول مورد نظر قرار داده می‌شد و در طرف دیگر باید سنگ کیلوهای مختلفی قرار داده می‌شد تا توازن برقرار شود. سپس وزن سنگ‌های آن دقیقا برابر با وزن محصول مورد نظر بود. اما امروزه ترازوهای فروشگاهی دیجیتال هستند. این ترازوها علاوه بر سنجش وزن محصول قیمت آن را هم محاسبه می‌کنند.

در مورد فروش مواد غذایی که وزنی هستند دقت ترازو از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که اگر ترازوی شما به اشتباه مقدار ۱۰۰ گرم را کمتر نشان دهد، بعد از فروش ۱۰ کیلوگرم از یک جنس خاص متوجه خواهید شد که ۱۱ کیلو‌گرم فروخته‌اید اما پول ۱۰ کیلوگرم از آن جنس خاص را گرفته‌اید و ضرر خواهید کرد. این‌جاست که به اهمیت این وسیله با ارزش در فروشگاه خود پی‌میبرید. پس بهتر است سر کیسه را مقداری شل کنید و قید مدل‌های ارزان و بی‌کیفیت را بزنید زیرا از دقت بالایی برخوردار نیستند. پس بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که قیمت آن‌ها میانه است و از دقت بالایی برخوردار هستند. عدم دقت در ترازو علاوه بر ضرر و زیان، برای شما از نظر شرعی هم مشکل ایجاد می‌کند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید ترازوی فروشگاهی دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله مهم با مشکل مواجه شده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع ترازوی فروشگاهی آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که موقع خرید ترازو فروشگاهی باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

ترازوی‌فروشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

در واقع وسیله‌ای که در فروشگاه‌ها برای سنجش وزن اجسام استفاده می‌شود را ترازوی فروشگاهی می‌گویند. واحد اندازه‌گیری جرم در کشور ایران گرم و کیلوگرم می‌باشد. اکثر ترازوهای فروشگاهی از نوع دیجیتالی بوده که وزن مواد را برحسب گرم روی یک صفحه نمایش دیجیتالی به نمایش در می‌آورند. این ترازوها دارای ورودی قیمت می‌باشند یعنی شما می‌توانید قیمت جنس مورد نظر را وارد کرده و ترازو قیمت آن جنس را با توجه به وزن محصول محاسبه کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد.

تاریخچه پیدایش ترازو:

در واقع ترازو یکی از اولین ابزارهای اندازه‌گیری دست بشر به حساب می‌آید. با توجه به تصاویری که در مقبره‌های مصر به دست آمده قدمت این وسیله به بیش از پنج هزار سال پیش برمی‌گردد. همچنین در کتاب مقدس مسیحیان عهد عتیق هم به این وسیله اشاره شده است. در کتاب مقدس مسلمانان یعنی قرآن کریم هم از این وسیله به نام میزان یاد شده که وسیله‌ای برای سنجش وزن به حساب می‌آید. به مرور زمان ترازوهای مختلفی برای استفاده‌های گوناگون بشر ساخته شد که یکی از جدیدترین مدل‌های آن ترازوی فروشگاهی است.

انواع‌ترازو فروشگاهی:

  1. ترازو فروشگاهی رومیزی: یکی از رایج‌ترین نمونه‌های ترازوی فروشگاهی نمونه رومیزی می‌باشد. همان طور که از نامش پیداست روی میز پیشخوان مغازه قرار داده می‌شود. در دو نوع عقربه‌ای و دیجیتالی در بازار موجود است. دقت نمونه دیجیتال نسبت به آنالوگ یا عقربه‌ای بالا‌تر بوده و حتی مقدار یک گرم را هم برای شما نمایش می‌دهد. این ترازوها قادر به محاسبه قیمت با توجه به وزن محصول مورد نظر می‌باشند. قادر به وزن کردن مقدار مشخصی هستند.
  2. ترازو فروشگاهی لیبل پرینتر: نمونه‌ای از همان ترازوهای رومیزی هستند که علاوه بر اندازه‌گیری وزن محصول و محاسبه قیمت آن قادر هستند رسید و فاکتور آن را چاپ کردهو در اختیار مشتری قرار دهند. این مدل ترازو مناسب فروشگاه‌هایی است که تعدادی زیادی مراجعه کننده دارند و یکی مسئول وزن کردن و دیگری صندوق‌دار و مسئول فروش است. شخص وزن کننده رسید محصول را در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا به صندوق مراجعه کرده و تسویه حساب کند.
  3. ترازو فروشگاهی سیمکارتی: نسل جدیدی از ترازوهای لیبل پرینتر می‌باشند که بیشتر در خرده فروشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که شما برای بررسی حساب و کتاب‌های خود نمی‌توانید مدام به فروشگاه مراجعه کنید. می‌توانید مدل سیمکارتی را تهیه نمایید، این ترازوها به سیمکارت متصل شده و در ساعات مشخصی گزارش فروش را از طریق پیامک به شما گزارش می‌دهند.
  4. باسکول‌های فروشگاهی: ترازوهای رومیزی تنها قادر به وزن کردن مقدار مشخصی هستند، یعنی اگر وزن محصول شما از مقدار مشخص شده بیشتر باشد باید آن را به وسیله باسکول وزن کنید. باسکول‌ها بیشتر در عمده فروشی‌های میوه و تره بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا معمولا به جای وزن کردن مقدار مشخصی میوه وزن چند صندوق میوه را اندازه می‌گیرند. پس اگر نیاز به وزن کردن سطح بالا دارید، بهتر است به جای ترازوهای رومیزی از باسکول استفاده کنید.

مزایای استفاده از ترازوی فروشگاهی:

  • متناسب با فرهنگ و استفاده مردم ایران طرحی شده‌اند، یعنی وزن محصول را با واحد گرم و کیلو‌گرم و قیمت آن را به ریال و تومان محاسبه می‌کنند.
  • کار کردن با این وسیله خیلی راحت بوده و نیازبه مهارت و تخصص خاصی ندارد به حدی که تازه‌کارها هم به راحتی می‌توانند با این وسیله کار کنند.
  • دارای خدمات پس از فروش خوبی هستند، یعنی بعد از خرید آن را نمایندگی برای شما نصب کرده و به صورت رایگان آموزش می‌دهد.
  • در مقایسه با امکاناتی که در اختیار مشتری قرار می‌دهند قیمت آن‌ها خیلی منصفانه است و ارزش خرید بالایی دارند.
  • دارای سیستم بدون سیم یا وای فای می‌باشند به طوری که می‌توان آن‌ها را بدون سیم به خوبی کنترل کرد با این حال با سیم هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • همان طور که می‌دانید ups یک وسیله گران قیمت است. بیشتر ترازوهای فروشگاهی دارای باتری‌های قابل شارژ داخلی هستند، یعنی بعد از قطع برق هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • شرکت‌های سازنده این ترازوها معمولا لیبل فروشگاه شما را به صورت رایگان طراحی کرده و به دستگاه اضافه می‌کنند تا هنگام چاپ رسید روی آن چاپ شود.
  • خوشبختانه لیبل و جوهر این ترازوها در بازار به صورت فراوان وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید آن را تعویض کنید.

ترازو فروشگاهی از کجا بخریم:

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که با نحوه خرید ترازو فروشگاهی آشنایی دارند، اما نگران نباشید. شما در کل به دو روش می‌توانید این کار را انجام دهید.

  1. حضوری به فروشگاه لوازم فروشگاهی مراجعه کرده و از میان ترازوی‌های موجود در فروشگاه یکی را انتخاب و خریداری نمایید. لازم به ذکر است مغازه بسیاری از این فروشگاه‌ها اجاره‌ای است. بنابراین باید مقداری جنس را گران‌تر بفروشند تا کرایه ماهیانه آن‌ها تامین شود و به علت کمبود فضا در مغازه تنها تعداد کمی از محصولات را به نمایش بگذارند.
  2. شما می‌توانید در هر نقطه‌ای از کشور با در دست داشتن یک تلفن همراه هوشمند، لپ‌تاپ یا رایانه به یک فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه کرده و تعداد زیادی ترازوی فروشگاهی را مشاهده و مشخصات هر یک را به صورت دقیق و بدون عجله مطالعه کنید. به علت نداشتن مغازه حضوری مقداری ارزان‌تر هستند زیرا هزینه اجاره مغازه از جنس مورد نظر کم می‌شود و با صرفه‌جویی در وقت جنس مورد نظر را درب منزل تحویل می‌گیرید. در صورت عدم رضایت از محصول تا ۷ روز زمان دارید که جنس مورد نظر را مرجوع کرده و پول خود را پس بگیرید.

قیمت ترازو فروشگاهی:

قیمت ترازو به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، یکی از آن‌ها حداکثر وزنی است که ترازو قادر به اندازه گیری آن می‌باشد. نوع ترازو اینکه معمولی باشد یا دیجیتالی، امکان چاپ رسید و صورت حساب را داشته باشد یا خیر، مدل‌های سیمکارتی نیز مقداری گران‌تر هستند، در واقع جدیدترین سری ترازوهای لیبل پرینتر می‌باشند. در انتهای همین مطلب لیستی از بهترین مدل‌های ترازو فروشگاهی قرار داده‌ایم که شما می‌توانید با کلیک روی هر کدام از قیمت روز آن‌ها اطلاع پیدا کنید.

بهترین مارک ترازو فروشگاهی:

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به شما به عنوان بهترین مارک ترازو فروشگاهی معرفی کنیم، شاید بیشتر تبلیغ یک محصول خاص را کرده باشیم تا معرفی بهترین برند‌ها و از آن‌جایی که سایت ما تبلیغاتی نیست و هدف اصلی آن رهنمای خرید و معرفی چند محصول خاص است. در ادامه لیستی از بهترین برندهای ترازو فروشگاهی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

  • ترازو‌ فروشگاهی‌محک
  • ترازو فروشگاهی‌کمری
  • ترازو فروشگاهی‌اطمینان
  • ترازو فروشگاهی‌رادین
  • ترازو فروشگاهی‌توزین
  • ترازو فروشگاهی‌پیام توزی
  • ترازو فروشگاهی‌اطلس
  • ترازو فروشگاهی‌بست
  • ترازو فروشگاهی‌دیجی‌تراز
  • ترازو فروشگاهی‌کاس
  • ترازو فروشگاهی‌آلفاسونیک
  • ترازو فروشگاهیی‌اسپرینت

نکات مهم هنگام خرید ترازو فروشگاهی:

  1. قیمت ترازو: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما ‌دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه را برای خرید ترازو فروشگاهی مشخص کنید. با مشخص شدن مقدار بودجه مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می‌شوند و انتخاب محصول مورد نظر برای شما آسان می‌شود.
  2. نوع ترازو: همان طور که می‌دانیم ترازو فروشگاهی انواع مختلفی دارد، شما باید با توجه به نوع شغل و فعالیت خود نوع ترازو را انتخاب کنید. اگر مغازه شما عمده فروشی است یک ترازوی رومیزی کار شما را راه نمی‌اندازد و نیاز به یک باسکول فروشگاهی دارید. اما اگر مغازه شما یک خرده فروشی شلوغ و پرفروش است باید از ترازوهای لیبل پرینتر استفاده نمایید. تا مشتری‌ها زمان زیادی منتظر نمانند و رسید ترازو را به صندوق برده و تسویه حساب کنند.
  3. ظرفیت ترازو: هر ترازو دارای یک حداقل و حداکثر وزن برای محاسبه است، اگر وزن محصول مورد نظر کمتر از آن مقدار حداقل باشد، ترازو قادر به محاسبه آن نیست و اگر بیشتر از حداکثر وزن توصیه شده توسط سازنده دستگاه باشد، ترازو شما از نظر فنی آسیب جدی پیدا می‌کند و ممکن است دقت دستگاه دچار مشکل شود. پس حتما با توجه به وزن‌های توصیه شده توسط سازنده دستگاه از آن استفاده نمایید.
  4. دقت ترازو: یکی از نکات مهمی که هنگام خرید ترازو فروشگاهی حتما باید به آن توجه داشته باشید، دقت آن است. در واقع هرچه میزان خطای یک ترازو کمتر باشد و به عدد صفر نزدیکتر باشد، دقت آن ترازو بیشتر می‌باشد. اگر ترازو شما دقت بالایی نداشته باشد، علاوه بر ضرر و زیانی که می‌تواند بر کسب و کار شما داشته باشد دین و ایمان شما را هم به باد می‌دهد زیرا ممکن است به علت کم فروشی خواسته یا ناخواسته در آخرت گفتار حق مردم شوید.
  5. امکانات جانبی: تفاوت عمده ترازوها در تعداد امکاناتی است که در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی مدل‌ها صورت حساب محصول مورد نظر را چاپ کرده و در اختیار مشتری قرار می‌دهند. مدل‌هایی هم وجود دارند که دارای باتری قابل شارژ داخلی هستند که با قطع شدن برق شهری هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همان طور که می‌دانید دستگاه برق اضطراری از قیمت بالایی برخوردار است و این مدل شما را از آن بی‌نیاز می‌کند. نسل جدیدی از ترازوهای سیمکارتی هم به بازار آمده‌اند که اطلاعات فروش را از طریق پیامک در اختیار رئیس فروشگاه قرار می‌دهند.
  6. برند ترازو: بهتر است به سراغ برندهای شناخته شده بازار بروید، زیرا این محصولات امتحان خود را پس داده و از کیفیت بالایی هم برخوردار هستند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک برند امتحان شده و شناخته شده وجود دارد، نباید به سراغ برندهای ناشناخته رفت. زیرا به احتمال قوی کیفیت لازم را ندارند و شانس موفقیت شما در خرید محصول مورد نظر کاهش پیدا می‌کند.
  7. گارانتی محصول: برندهایی را خریداری کنید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. این اجناس معمولا کیفیت بالایی دارند، زیرا هیچ وقت شرکتی تا از کیفیت محصول مورد نظر خود اطمینان نداشته باشد آن را گارانتی نمی‌کند. زیرا برای آن شرکت چیزی جز هزینه و ضرر به همراه نخواهد داشت. پس می‌توان نتیجه گرفت اجناس گارانتی‌دار کیفیت بالایی هم دارند.
  8. از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی کالای تقلبی وارد بازار می‌شوند که از نظر ظاهری شباهت زیادی به جنس اصلی دارند و تنها راه تشخیص آن‌ها از یکدیگر داشتن مهارت و تجربه است. پس اگر تجربه و مهارت لازم را در مورد خرید ترازو فروشگاهی ندارید حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید. زیرا این فروشگاه‌ها اعتبار خود را فدای سود بیشتر از طریق کلاهبرداری نمی‌کنند.

روش نگهداری از ترازو فروشگاهی:

  • همیشه به حداکثر وزنی که دستگاه قادر به اندازه‌گیری آن است، توجه داشته باشید. نباید وزن بالاتر از این مقدار را با آن دستگاه اندازه‌گیری کنید زیرا دستگاه آسیب جدی می‌بیند.
  • ترازو را در جایی قرار دهید که امکان افتادن و سقوط کردن آن وجود نداشته باشد. در صورتی که ترازو از روی میز به روی زمین سقوط کند کارایی خود را از دست می‌دهد.
  • ترازو یک وسیله الکترونیکی است و بیشترین دلیل خرابی در این وسایل قطع و نوسان برق است به همین دلیل حتما برای جلوگیری از شک به دستگاه از محافظ ولتاژ استفاده کنید.
  • از وزن کردن موادی که حالت مایع و آبکی دارند با این ترازو خودداری کنید. زیرا نشت کردن مایع به درون قسمت‌های الکترونیکی به دستگاه شما آسیب جدی وارد می‌کند.
  • هر چند روز یکبار سطح کفه ترازو را با دقت با یک پارچه تمیز تمیز کنید. این کار از ورود گرد و خاک و آلودگی به داخل دستگاه جلوگیری می‌کند و سبب طول عمر بیشتر دستگاه می‌شود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید ترازو فروشگاهی مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه ترازو فروشگاهی ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده‌ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید ترازو فروشگاهی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *